Karenssin pelko varjostaa työttömien haastatteluja, joita moni pitää täysin hyödyttöminä

TE-toimistojen urakka on tänä vuonna tehdä miljoona haastattelua. Yle pyysi työttömiä itseään kertomaan, mitä mieltä he ovat haastatteluista.

työttömyys
Ei kai vaan taas tullut karenssia? Kuulemiin!
Stina Tuominen / Yle

TE-toimistot pitävät entistä tiiviimpää yhteyttä työttömiin. Vuoden 2017 alusta työnhakijat haastatellaan kolmen kuukauden välein. Se tarkoittaa 850 000 - 1 000 000 haastattelua vuodessa.

Uudenmaan TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkonen arvioi Ylelle, että haastatteluista on jo ollut apua. Hänen mukaansa työllisyysluvuissa näkyy kasvua.

Kysyimme työttömiltä, minkälaisia kokemuksia heillä on yhteydenpidosta ja haastattelutilanteista. Saimme yli 300 vastausta. Ne eivät imartele työvoimaviranomaisia. Vastaajasta vain joka kymmenes piti haastatteluja hyödyllisinä.

"Se että työttömän pitää jatkossa kolmen kuukauden välein selvittää te-toimistoon miksi on edelleen työtön, ei auta löytämään työtä. Koen tällaisen toiminnan lähinnä kiusaamisena ja syyllistämisenä. Hyötyä siitä ei ole."

Joutavaa jutustelua vai asiantuntevaa palvelua?

Moni kiitti mukavasta rupatteluhetkestä, mutta ei uskonut haastattelun auttavan työllistymisessä.

" Haastattelut ovat mielestäni lähinnä vitsi. Se on leikki, jonka säännöt sanelee TE-toimisto ja päättäjät."

" Haastattelija oli oikein ystävällinen mutta ihan ulalla."

" Minulle syntyi tunne, että työtön on vain osa ennakkokirjoitettua näytelmää, jonka tavoitteena on on täyttää laissa määrätyt pykälät ja saada TE-virkailija tyytyväiseksi."

Kohta tunti tenttaamista. Joko tämä kuulustelu loppuu?
Stina Tuominen / Yle

Täyttä tyrmäystä haastattelut eivät vastaajilta saaneet.

"Virkailija oli ystävällinen, asiantunteva ja mukava."

"Sain asialleni ymmärrystä."

"En ymmärrä työttömien puolelta tätä valitusta kyykyttämisestä. Aikaa työttömillä on vastailla. Jos joku ottaa kysymykset kyykyttämisenä, on ilmeisesti itsellä vaikeuksia hyväksyä työttömyyttään. Tai sitten on niin passivoitunut, että pitää kotona makoilua normaalina elämisenä."

Karenssin uhalla orjatyöhön?

Haastattelut ja työllistymissuunnitelman laatiminen ovat työttömille pakollisia. Kieltäytyminen johtaa karenssiin eli työttömyysetuuden menetykseen määräajaksi.

"Karenssin uhalla pitäisi lähteä työkokeiluun, sinne missä olen pätkätöitä tehnyt. Eli ennen sain palkan, nyt muutetaan orjatyöksi."

"Lähinnä minua kiristettiin karenssilla, mutta minuun ei uhkailu kyllä toimi."

"Karenssiautomaattihan tästä tulee."

Moni tuntuu pohtineen, mitä haastattelussa oikein uskaltaa sanoa.

"Mitä jos sanon jotain väärin ja menetän tuet. Viimeksi kävelin sisään työttömänä renttuna ja poistuin mielenterveyskuntoutujana."

"Tiesin, että ainut asia, mikä siellä tulee, on osallistuminen kuntouttavaan työtoimintaan."

Oli ihan mukava jutella.  Ehkä jo ensi kerralla tajuan, mitä hyötyä tästä on.
Stina Tuominen / Yle

Kasvokkain, puhelimella tai etäyhteydellä

Ministeriön linjauksen mukaan TE-toimisto voi järjestää henkilökohtaisen haastattelun kasvokkain, puhelimitse tai etäyhdeydellä. Lisäksi haastattelu voidaan toteuttaa nuorten palvelupisteissä eli Ohjaamoissa.

Haastatteluajat näyttävät vaihtelevan muutaman minuutin pikapuheluista useiden kymmenien minuuttien keskusteluihin.

"Odotukseni oli, että minut haastatellaan TE-toimistossa. Todellisuudessa kiireinen virkailija soitti minulle. Pääasia tuntui olevan, että tiedot kirjataan määrämuodossa järjestelmään. Seuraava soitto kolmen kuukauden päästä. TE-toimistossa käynnistä ei ollut puhettakaan."

Jotkut taas kertovat saaneensa erinomaista henkilökohtaista palvelua.

"Tapaaminen sujui hyvin, Työvoimaneuvojan kanssa käytiin tilanteeni läpi ja laadittiin suunnitelma. Hän antoi minulle hyödyllisiä neuvoja erilaisiin palveluihin. Hän oli mukava ja rauhallinen ja myös inhimillinen."

Moni epäilee, että haastatteluja ei pystytä tekemään huolella.

"Ministerin löpinä TE-toimistossa  kolmen kuukauden välein tehtävistä haastatteluista on lähinnä vitsi, koska niitä ei millään tavalla pystytä tekemään siinä mittakaavassa mistä puhutaan."

"Minut haastateltiin puhelimitse. Se kesti ehkä noin kolme minuuttia."

Kontrollista kannustamiseen

Haastattelun tavoitteena on tukea työnhakijaa työnhaussa säännöllisesti ja lisätä työnhaun aktiivisuutta. Samalla varmistetaan, että hakijan työllistymissuunnitelma on ajan tasalla.

Moni työtön pitää nykyistä toimintatapaa joustamattomana.

"Rangaistuksen uhka ja joustamattomuus pois. En oikein usko, että rahan syytäminen yksityisille rekry- ja koulutusyrityksille on välttämättä järkevää."

"Toivon, että TE-toimistot päivittäisivät itsensä vuodelle 2017 ja todella panostaisivat kannustamiseen eivätkä latistamiseen."

"Jos TE-toimistoilla ei olisi oikeutta katkaista tuet lähes mistä hyvänsä syystä, palvelut voisivat olla paljon mielekkäämpiä. Tahtoisin oikeaa konsultointiapua siihen, mitä reittejä töitä kannattaa hakea."

Yle kysyi: Aktivointia vai pakkobyrokratiaa?

Pyysimme helmikuun puolivälissä työttömiltä kokemuksia haastatteluista. Saimme parissa viikossa 318 vastausta. Kysyimme muun muassa, miten haastattelu sujui ja miten haastattelu auttoi työpaikan saannissa.

Vain joka kymmenes vastaaja piti haastatteluja hyödyllisinä. Haastattelu jännitti miltei joka kolmatta.

Joka kymmenes piti haastattelua hyödyllisenä
Yle Tampere
Noin joka kolmatta jännitti TE-toimiston haastattelu
Yle Tampere

Lue myös: Pitkäaikaistyötön palkattiin TE-toimistoon asiantuntijaksi – haastattelee nyt työttömiä