Taiteilijan tuska ei pääty kun maali on kuiva – ”Teoksen ripustamisella voi tuhota työnsä”

Taideteoksen ripustaminen on taidemaalari Hannu Lukinin mukaan olennainen asia. Varovaisuus, ujous ja arkuus eivät kontrasteista ammentavan taidemaalarin mielestä kuulu taiteeseen.

taide
Hannu Lukin Oulun kaupungin Teatterilla ripustamassa maalauksiaan
– Rafael Wardi on ollut minun opettajanani ja olen sitä kautta ihaillut voimakkaita värejä, taiteilija Hannu Lukin kertoo.Marko Siekkinen / Yle

Hannu Lukinilla on meneillään Oulussa taidenäyttelyt kahdessa eri paikassa. Toinen näyttely on Oulun kaupungin teatterin yläaulassa lämpiön seinillä ja toinen Galleria Kajasteessa.

– Minun maalaukset ovat sen verran suuria ja voimakkaita, että ne eivät mahtuneet kerralla kumpaankaan paikkaan. Kyseessä on värikkäimmät teokset, mitä minulla on.

Oulun kaupunginteatterissa on esillä Espanjassa ja Intiassa tehtyjä töitä, sekä Suomessa tehty sarja naisista. Kajasteessa on nähtävillä muun muassa iso viidakkoaiheinen työ, johon Lukinin vaimo mediataiteilija Meeri Lukin on tehnyt äänimaiseman.

Kyseisessä työssä on taiteilijan mukaan suuri kontrasti Suomen talveen. Loput Galleria Kajasteessa olevat työt taiteilija on maalannut syksyllä, syksyn voimakkain värein.

– Kun työt olivat esillä Ranskassa, niin he eivät tahtoneet uskoa, että ne on maalattu Suomessa. Nyt näyttelyn ajankohta on tarkoituksella suunniteltu kaamoksen jälkeen.

Kontrasti on Lukinille tärkeää

Aluksi Hannu Lukin epäili, että kuinka hän saa omat värikylläiset työnsä toimimaan teatterin harmailla seinillä.

– Olen nyt kuitenkin tyytyväinen. Etenkin työt joissa on paljon keltaista näyttävät hyvältä raskaalla betonisella seinällä. Kontrasti on hyvä. Ne ovat nyt oikeassa paikassa esillä kun ne ovat Oulun kaamoksessa.

Syitä voimakkaiden värien käyttöön Lukin hakee Suomen talvesta. Hänen mukaansa värien kanssa jaksaa paremmin pitkän pimeän yli.

– Toinen syy voi olla se, että Rafael Wardi on ollut minun opettajanani ja olen sitä kautta ihaillut voimakkaita värejä. Lisäksi lapsuuden paras kaverini oli Ghanasta kotoisin. Maalasimme ja piirsimme paljon yhdessä. Imin varmasti paljon vaikutteita hänen voimakkaasta värimaailmasta.

Hannu Lukinin tauluja on esillä Oulussa kaupunginteatterilla sekä galleria Kajasteessa.
Marko Siekkinen / Yle

Ripustamisen vaikeus ja haikeus

Lukin on ripustanut tällä hetkellä 94 omaa näyttelyä. Taidemaalari kokee oman näyttelynsä ripustamisen hankalana prosessina. Hän kertoo, että ripustaessa hänelle tulee paljon tunteita epäonnistumisesta.

Lukin on ripustanut paljon myös toisten töitä muun muassa Helsingissä Ateneumissa ja Taidehallilla. Hän kertoo olevansa ripustuksen hetkellä sokea omille töilleen.

– Se on hyvin dramaattista touhua. Niihin suhtautuu niin tunneperäisesti. Todella mukavaa ripustaa muiden töitä, mutta omien töiden ripustaminen on vaikeaa. Käytän yleensä mukana kavereita, jotka sanovat jotain järkevää. Nyt mukana oli Kajaanin taidemuseon museomestari.

On käsittämätöntä, kuinka paljon ripustaminen vaikuttaa teoksiin.

Hannu Lukin

Lukin pohtii, että hyvällä ripustuksella työt saa näyttämään loistavilta ja huonolla ripustuksella pystyy tuhoamaan omat työnsä. Hannu Lukin pitää ripustamista aina yhtä yllättävän puuhana, koskaan ei voi etukäteen tietää, miten työt missäkin toimivat.

– On käsittämätöntä, kuinka paljon ripustaminen vaikuttaa teoksiin. Nyt olen onneksi tällä hetkellä tyytyväinen tämä näyttelykokonaisuuden ripustukseen. Yksi työ tosin puuttuu vielä. Eli voi olla, että korttitalo kaatuu vielä.

Kokeilun kautta onnistumiseen

Hannu Lukin on pyrkinyt opettamaan ripustamista myös omille oppilailleen. Hän sanoo, että veistosten ripustaminen on vielä hankalampaa kuin maalausten, koska katsomispaikkoja veistokselle on huomattavasti enemmän. Hän myöntää, että valolla on paljon merkitystä. Lukin ei myöskään ottaisi liian montaa neuvojaa, koska kaikilla voi olla eri mielipide.

Hän sanoo myös huomanneensa, että ensimmäiset ideat ovat yleensä parhaita.

Ei ole järkeä laittaa puusta tehtyä veistosta hirsiseinälle, se häviää sinne.

Hannu Lukin

– Sama kuin seurusteluasioissa, että ensivaikutelma on tärkeä. Tärkein perusasia on, että pitää vain kokeilla ja kokeilla. Siinä tulee vastaan yllättäviä asioita. Se, että sopiiko kaksi työtä rinnakkain vai ei, niin se selviää vain testaamalla, koska moni asia vaikuttaa tunnelmaan ja kokonaisuuteen. En osaa muuta sääntöä sanoa, se on maailman vaikein laji.

Lisäpotkua rakennukselle

Sijoittelu ja ripustus ovat Lukinin mielestä tärkeitä myös julkisissa taideteoksissa. Oulun kaupungin ympäristöön sijoitettujen taideteoksien sijoitteluja Hannu Lukin ei aina pidä onnistuneena. Lukin peräänkuuluttaa rohkeutta ja voimaa myös julkisessa taiteessa ja sen sijoittelussa.

– Kärjistettynä usein on tilanteita, joissa punaista tiiliseinää vasten on teos, joka esittää punaista tiiliseinää. Itse pidän kontrastista myös tässä. Teoksen on hyvä olla kontrasti arkkitehtuurille. Ei ole järkeä laittaa puusta tehtyä veistosta hirsiseinälle, se häviää sinne.

Haluan olla töissäni aggressiivinen ja lämmin. Pitää olla kontrastia.

Hannu Lukin

Lukin korostaa, että arkkitehtuuri ja rakennukset saavat lisäpotkua hyvästä taiteesta. joka on sijoitettu ja ripustettu oikein. Varovaisuus, ujous ja arkuus eivät Lukinin mielestä ole taiteessa oikea ratkaisu.

”Taiteessa haluan pullistella ja olla voimakas”

Lukin sanoo pitävänsä isottelusta taiteessaan. Lukinin mukaan joitain hänen omia teoksiaan ei voi survoa yksityiskoteihin, koska ne ovat joko liian suuria tai sisällöltään ja väreiltään liian paljon tilaa ja ilmaa vaativia.

– Haluan pullistella ja olla voimakas, olla lämpimillä väreillä täynnä. Minulla pitää olla paljon runsasta, hyökkäävää ja voimakasta tilannetta. Haluan olla töissäni aggressiivinen ja lämmin. Pitää olla kontrastia.