yle.fi-etusivu

Yle teettää ulkopuolisen selvityksen toiminnastaan

Yleisradion uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen uskoo, että ulkopuolisella selvityksellä taloon saadaan palautettua työrauha.

kulttuuri
Yle lippu.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Yleisradion hallitus sekä vastaavat toimittajat ovat päättäneet teettää talon journalistisesta päätöksenteosta ulkopuolisen selvityksen. Sen tekee Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpää.

Mäenpää on toiminut hallinto-oikeuden professorina vuodesta 1982. Hän on ollut Julkisen sanan neuvoston puheenjohtaja 1999–2003.

Talon toiminnasta on käyty julkisuudessa keskustelua jo kolme kuukautta.

– Uskomme, että Ylen journalistinen päätöksenteko kestää läpivalaisun, Jääskeläinen sanoo.

Alun perin Ylessä uskottiin, että talosta käyty julkinen keskustelu sekä Julkisen sanan neuvoston käsittely Ylen Sipilä-uutisoinnista olisi rauhoittanut tilannetta. Toisin kävi.

– Se ei näytä riittävän, ja haluamme palauttaa taloon työrauhan, Jääskeläinen toteaa.

Ulkopuolinen selvittäjä saa täydet valtuudet katsoa, mitä Yleisradiossa tapahtuu, ja miten talossa tehdään päätöksiä. Jääskeläinen korostaa, että talon linjaksi on valittu avoimuus. Selvitysmiehen työn tulokset julkistetaan koko kansalle toukokuussa.

– Suomalaiset voivat sitten arvioida tulokset, Jääskeläinen toteaa.

Ylen julkaisujohtaja Ismo Silvo tähdentää, että Yleisradion eettiset periaatteet koskevat kaikkea ohjelmapäätöksentekoa talon sisällä. Siksi ulkopuolinen selvitys tarkastelee journalismin lisäksi ohjelmapäätöksentekoa lastenohjelmista ja draamasta uutisiin.

– Tämä halutaan tuoda esille ja tarkistaa, että toiminta on kaikilla tapaa laadukasta, Silvo toteaa.

Aiheen ympärille on tarkoitus tuottaa tv- ja radio-ohjelmaa. Verkossa suomalaiset voivat mahdollisesti esittää aiheeseen liittyviä kysymyksiä jo prosessin aikana.

Yle-kohu alkoi viime marraskuussa, kun Yle uutisoi pääministeri Sipilän sukulaisten omistaman yrityksen puolen miljoonan euron tilauksesta kaivosyhtiö Terrafamelle. Sipilä suuttui uutisesta, ja myöhemmin julkisuudessa on väitetty, että Yle olisi alistunut poliittiseen painostukseen.

23.2. klo 12.58: Lisätty julkaisujohtaja Ismo Silvon kommentit.