Beyoncén biisistä tuttu nigerialaisfeministi täräyttää – "Seksi ei ole jotain, mitä poika ottaa tytöltä"

Ysiluokkalaisille jaettavan tasa-arvokirjan tekijä Chimamanda Ngozi Adichien mukaan naisten vastuu hoivasta estää tasa-arvon toteutumisen.

feminismi
Chimanda Ngozi Adichien kirja feminismistä.
Adichie osallistuu kampanjaan paitsi luopumalla kirjansa tekijänpalkkioista nyt jaettavien 59 000 kirjan osalta, myös lähettämällä videotervehdyksen suomalaisille koululaisille.Timo Sipola / Yle

Nigerialais-amerikkalainen nainen on loistava esiintyjä. Kirjailija puhuu selkeästi ja johdonmukaisesti itseään korostamatta samaan tapaan kuin kirjoittaa. Hänen kätensä liikkuvat paljon ja kasvot ilmehtivät koko ajan, kun hän argumentoi.

Hän on nuoren kansainvälisesti suuntautuneen sukupolvensa suuri idoli monessa Euroopan maassa, puhumattakaan Nigeriasta ja Yhdysvalloista.

Chimamanda Ngozi Adichie on naimisissa ja hänellä on lapsi, mutta haluaa ehdottomasti tulla puhutelluksi neitinä.

Adichie puhuttelee erityisesti kansainvälistyneeseen maailmaan syntyneitä nuoria ja ajattelevia ihmisiä.

Läpimurtoteoksella maailmankirjallisuuteen

Adichie on afrikkalaisen nykykirjallisuuden tunnetuimpia hahmoja.

Hän löi itsensä kertaheitolla läpi maailman tietoisuuteen läpimurtoteoksellaan Half of a Yellow Sun - Puolikas keltaista aurinkoa (2006).

Suomessakin 1960-luvulla käsitteeksi nousseesta Biafran sodasta kertova romaani on myynyt maailmanlaajuisesti miljoonapainoksia ja saanut monia merkittäviä palkintoja. Kirjan pohjalta on myös tehty elokuva jonka pääosissa näyttelevät Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave ) ja Thandie Newton (Westworld).

Neiti Adichie on pienen tytön äiti

Kuvakaappaus CNN:ltä kirjailija Chimamanda Ngozi Adichie
Kuvakaappaus CNN verkkosivu

Vuonna 1977 Nigerian Enugussa syntynyt Adichie on ollut vuosia naimisissa Baltimoressa Yhdysvalloissa työskentelevän nigerialais-amerikkalais-brittiläisen lääkärin Ivara Esegen kanssa ja asuu siellä noin puolet ajastaan. Parille syntyi viime vuonna tyttö. Kirjailija haluaa kuitenkin ehdottomasti tulla puhutelluksi neiti Adichiena. Hän on kieltänyt rouvittelemasta itseään.

Hän kertoo ilkikurisesti kutsuvansa itseään iloiseksi afrikkalaiseksi feministiksi, joka ei vihaa miehiä, ja joka käyttää huulikiiltoa ja korkeita korkoja omaksi ilokseen, ei miehiä varten.

"Seksi ei ole jotain mitä poika ottaa tytöltä"

– Siinä että nainen on sinut seksuaalisuutensa kanssa, ei ole mitään väärää, toteaa Adichie.

Hänen mielestään nigerialaiset kasvattavat tytöt kutistamaan itseään. Naisten pitää istua jalat ristissä ja pukeutua riittävän peittävästi. Ikään kuin naiseksi syntyminen tekisi heistä syyllisiä johonkin.

– Haluan kasvattaa tytöt ja pojat niin, että he näkevät seksuaalisuuden omanaan. Seksi ei ole jotain mitä poika ottaa tytöltä, linjaa Adichie.

Adichie puhuu Beyoncen biisissä

Maailmankuulu kirjailija ja Time-lehden maailman sadan vaikutusvaltaisimman henkilön listalle sijoittama Adichie tuli vuonna 2013 kirjallisuudesta vähemmän perustavienkin nuorten tietoisuuteen, kun yhdysvaltalainen r&b -tähti Beyoncé sämpläsi hänen feminismiä käsitellyttä puhettaan Flawless-hittikappaleeseensa. (siirryt toiseen palveluun)

Beyoncen kautta Adichie sai Suomea myöten sellaista yleisöä, jonka tietoisuuteen hän ei pelkästään kirjailijana olisi päässyt.

– Minusta mikä tahansa mikä saa nuoret ihmiset puhumaan feminismistä on hyvä asia, Adichie sanoo.

Adichien essee "Meidän kaikkien pitäisi olla feministejä", joka jaetaan kaikille Suomen 9-luokkalaisille tänä keväänä, pohjautuu samaan vuonna 2012 TED-talkissa pidettyyn puheeseen (siirryt toiseen palveluun).

Feminismiä vastustetaan Nigeriassa ja Suomessa

Nigeriassa hänen ajatuksensa ovat usein saaneet aikaan samanlaista vastarintaa kuin Adichien pamfletin ympärille rakennettu tasa-arvokampanja täällä Suomessa.

Adichie pitää Pohjoismaista ja tuntee meidän olojamme. Erehdyn toteamaan häntä haastatellessa, että meillä Pohjoismaissa tasa-arvoasiat ovat hyvällä tolalla. Tähän hän toteaa nopeasti, että kyllä, mutta itsetyytyväisyyteen ei silti ole aihetta, koska kaikkia ongelmia ei vielä ole ratkaistu.

Vastuu hoivasta estää tasa-arvoa toteutumasta

– Kun hoivatyö on naisten vastuulla, he eivät voi edetä muilla yhteiskunnan alueilla tasa-arvoisesti. Näin ovat asiat myös Pohjoismaissa, toteaa kirjailija.

Kysymys on oikeudenmukaisuudesta

– Kaikkialla maailmassa naisia on systemaattisesti estetty osallistumasta pidäkkeettömästi yhteiskunnalliseen toimintaan kaikilla elämänalueilla. Yksi sukupuolisen tasa-arvon keskeisiä kysymyksiä on hoivan antamisen epätasainen jakautuminen ja hoivatyö on pääosin naisten harteilla käsittääkseni myös Skandinaviassa, muotoilee Adichie.

Kun hoiva on suurelta osin yksinomaan naisten asia se tarkoittaa sitä että naiset etenevät heikommin muilla tavoin koska heillä on tämä sukupuoleen liittyvä hoivan antamiseen liittyvien odotusten taakka.

Kirjailija luopui tekijänpalkkiosta

Adichiesta on feminismipamflettinsa myötä tullut suomalaista tasa-arvon juhlistavan ja edistävän Itsenä olemisen tärkeydestä (ISOT) -kampanjan kärkihahmo.

Kirjailija Chimamanda Ngozi Adichien omistuskirjoitus kirjan sivulla.
Adichie löi itsensä kertaheitolla läpi maailman tietoisuuteen läpimurtoteoksellaan Half of a Yellow Sun - Puolikas keltaista aurinkoa (2006).Timo Sipola / Yle

Adichie osallistuu kampanjaan paitsi luopumalla kirjansa tekijänpalkkioista nyt jaettavien 59 000 kirjan osalta, myös lähettämällä videotervehdyksen suomalaisille koululaisille. Ruotsinkielisille oppilaille jaetaan 4000 Bonnierin painamaa kirjaa jotka kustannetaan hankkeen varoista.

Otavan kirjasäätiö on maksanut suomenkielisten kirjojen painatuksen. Opetusministeriö maksaa kirjojen jakelun kaikille Suomen kouluille ja oppimateriaalin tekemisen. Kulttuurikeskus PiiPoo maksaa muun muassa koordinaattoreiden palkat.

Kirjojen lisäksi kampanjassa tuotetaan opettajan oppimateriaali jonka ovat tehneet Jyväskylän yliopiston taiteen ja tieteen laitoksen ihmiset sekä Piipoon taidekasvattajat.

Chimamanda Ngozi Adichie
Chimamanda Ngozi Adichie kertoo ajatuksiaan Biafran sodasta, Nigerian huonosta brändistä, Nollywoodista, kielen merkityksestä, kirjoittamisen helppoudesta ja vaikeudesta sekä naisen asemasta