yle.fi-etusivu

Kasvisruoka kelpaa entistä useammin myös sekasyöjälle – "Kasvisruokia maustetaan ja ne maistuvat hyvälle"

Kasvisruokien kysyntä ja tarjonta on kasvanut erityisesti valmisruokien puolella. Tuotteiden määrä on moninkertaistunut ja uusia kehitellään koko ajan.

kasvisruoat
Vegaanisia tuotteita sisältävän elintarvikehyllyn tunnuslogo: vihreä sydän ja teksti 100% hyvää.
Anne Savin / Yle

Suomalaisten innostus kasvisruokaan on helppo havaita kauppareissulla. Samaan aikaan, kun valmisruokahyllyjen käytävät ovat pidentyneet, pakkauksien paljoudesta erottuu yhä useammin vihreän värin tunnukseksi saaneita tuotteita.

– Ennen meillä oli tarjolla kymmenestä kahteenkymmeneen kasvistuotetta, mutta nyt valikoimassa ollaan kohta lähempänä kahtasataa tuotetta, kertoo Pirkkalan Citymarketin kauppias Sami Sivonen.

Valmisruokien myynti ylipäänsä on noussut viime vuosina merkittävästi, mutta eniten kasvua ovat tuoteryhmässä tuoneet juuri kasvisruoat. Esimerkiksi S-ryhmä kertoo tuplanneensa viimeisen vuoden aikana kasvispihvien myynnin ja kasvispyöryköiden myynnin peräti kolminkertaistuneen.

Myös sekasyöjä valitsee kasvisruokaa

Kasvisruokaan liitetään tänä päivänä entistä useammin eettisyys, ekologisuus ja terveellisyys. Ravintoon on ryhdytty kiinnittämään huomiota ja siksi sekasyöjäkin valitsee välillä kasvisvaihtoehdon.

– Monilla ihmisillä on sellainen ajatus, että kasvisruoka on hyvä valinta, jonka he haluavat tehdä aikaisempaa useammin, sanoo S-ryhmän tuoretuotteiden valikoimajohtaja Antti Oksa.

Pirkkalan Citymarketin kauppias Sami Sivonen vegaanituotehyllyn vieressä.
Kauppias Sami Sivonen esittelee ylpeänä Pirkkalan Citymarketin kasvisruokatarjontaa.Anne Savin / Yle

Kasvisruoan arvostus on selvästi noussut ja sen makumaailma on myös kehittynyt.

– Ensimmäiset kasvisruoat olivat aika mauttomia ja pliisuja, mutta tänä päivänä kasvisruoat ovat ihan samanlaisia kuin mikä tahansa valmisruoka ja perinneruoka. Niissä alkaa olla makuja, niissä uskalletaan käyttää mausteita ja ne ovat erittäin hyvän makuisia, kuvailee kauppias.

Tarjosin kotona lapsille kananuggetteja, jotka eivät olleet kanaa nähneetkään, mutta hyvin kelpasivat.

Sami Sivonen

Jonkin verran kasvisruokaan liittyy vielä ennakkoluuloja, mutta niitä voi hyvin murtaa vaikkapa pienellä vilpillä.

– Tarjosin kotona lapsille kananugetteja, jotka eivät olleet kanaa nähneetkään, mutta hyvin kelpasivat, naureskelee Sivonen, mutta tunnustaa samaan hengenvetoon kuuluvansa itsekin joukkoon, jolle vegemakkara ei oikein täytä makkaran tunnusmerkkejä.

Härkis ja nyhtökaura tienraivaajina

Kasvisruoan voittokulkua ovat vauhdittaneet maailmalta Suomeen rantautuneen trendin lisäksi muutamat hittituotteet, kuten Härkis ja nyhtökaura. Kasvipohjaisten tuotteiden valikoima on kasvanut jatkuvasti ja valmistajat tekevät töitä kilpaa asiakkailta tulevan kysynnän kanssa.

Esimerkiksi Saarioisilla on jo 144 kasvistuotetta, joista puolet vegaanituotteita. Uusimmat vegaaniset laatikkoruoat tulivat markkinoille helmikuun alussa.

– Toiveita uusista vaihtoehdoista on tullut, mutta myös perinteisempien kasvistuotteiden kysyntä on kasvanut. Kuluttajilta on tullut toiveita vegaaniseen ruokavalioon sopivista ruuista, koska niissä vaihtoehtoja on ollut vähemmän, kertoo innovaatiojohtaja Mirja Lonka.

Mielestäni elintarviketeollisuudella onkin hyvä tilaisuus tarjota valmiita kasvisruokia ja samalla näyttää, miten kasviksia voi käyttää.

Kati Rajala

Keravalla toimiva Kokkikartano kertoo myös kehittävänsä jatkuvasti uusia kasvisruokia.

– Meidän tuotteemme ovat pääasiassa perinteisiä, suomalaisia kasvisruokia sekä uusia tulokkaita, sanoo toimitusjohtaja Kati Rajala.

Tuotekehityksen pöydällä on kuitenkin jatkuvasti uusia kasvisruokia ja seuraava uutuustuote on luvassa toukokuussa.

– Moni sanoo, että kasvisruokien valmistaminen on vaikeaa. Mielestäni elintarviketeollisuudella onkin hyvä tilaisuus tarjota valmiita kasvisruokia ja samalla näyttää, miten kasviksia voi käyttää, sanoo Rajala.

Kasvispohjaisia elintarvikkeita eli vegaanisia tuotteita kaupan hyllyllä Pirkkalan Citymarketissa.
Vege- ja kasvistuotteiden löytämistä on helpotettu keräämällä ne yhteiseen hyllyyn. Anne Savin / Yle

Kuluttajat pitävät myös kauppiaat valppaina kasvisruokatuotteiden kanssa. Asiakkaiden kysyntään halutaan tietysti vastata pikimmiten.

– Kun asiakas kertoo jostain muualta löytämästään tuotteesta, niin kyllä me reagoimme heti. Tuote on meillä valikoimissa vähintään alta viikon, ellei jo kahden päivän päästä, lupaa kauppias Sivonen.

Moni kauppa on myös nostanut kasvistuotteet esille omaksi kokonaisuudekseen helpottamaan erityisesti puhtaiden vegaanituotteiden löytymistä hyllyiltä.

– Aiemmin meilläkin esimerkiksi vegejuustot olivat juustohyllyllä ja vegemakkarat makkarahyllyllä, mutta nyt ne on kerätty esille yhteen paikkaan.

Uusin tuoteryhmä on vegaaniset makeiset, joita kaupat tuovat entistä vahvemmin tarjolle.

Kestävä ja terveellinen trendi

Moni trendi tulee ja menee, mutta suomalaisten kasvisruokainnostuksen ei uskota laantuvan. Kasvisruoan kysyntä on K- ja S-ryhmissä ollut viimeisen vuoden aikana ehdottomasti eniten myyntiä kasvattanut osa-alue. Asia on pantu merkille myös valmistajien taholla.

– Tutkimustemme mukaan yli puolet suomalaisista syö kasvisaterioita vähintään kerran kuukaudessa. Flexaus eli kasvisruokapäivien pitäminen on yhä suositumpaa erityisesti naisten ja nuorten keskuudessa, kertoo Saarioisten innovaatiojohtaja Mirja Lonka.

Tutkimustemme mukaan yli puolet suomalaisista syö kasvisaterioita vähintään kerran kuukaudessa.

Mirja Lonka

Pirkkalan Citymarketin kauppias Sami Sivonen on varma, että kasvisbuumi kestää ja tulee vielä vahvistumaan entisestään.

– Kasviksia on aina iät ajat syöty - se on vaan löytänyt uuden muodon ruokavaliossa meillä.

Ja vaikka uudet tuotteet valtaavat jatkuvasti lisää hyllytilaa, kaupoissa odotellaan uutta tarjontaa.

– Kysynnän kasvaessa näin voimakkaasti on valikoimissa edelleen tilaa uusille, mielenkiintoisille kasvisruokatuotteille, sanoo valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmästä.

Uusia tuotteita kehitelläänkin parhaillaan useiden valmistajien parissa, mutta kasvisbuumi on herättänyt myös henkiin jo kerran haudattuja tuotteita. Saarioisten kymmenen vuotta sitten tuotannosta poistettu kasvispizza on palannut uusissa vihreissä kääreissä, ja suosiokin on ollut ihan uutta luokkaa.

– Kuluttajat ilahtuivat todella Kasvispizzan paluusta, ja se, että vaihtoehto oli tuunattu vegaaniseksi, ilahdutti erityisesti. Myyntitavoitteet ovat ylittyneet moninkertaisesti, sanoo Mirja Lonka.