Uusi kampanja suitsii liikaa raatamista Japanissa: työntekijät päästetään perjantaina kotiin jo klo 15

Runsaisiin ylitöihin tottuneille japanilaisille tarjottiin tänään mahdollisuutta unohtaa hetkeksi työt ja lähteä limusiiniajelulle, matkustelemaan, shoppailemaan tai vaikkapa meditoimaan.

Ulkomaat
Katu täynnä ihmisiä.
Yuya Shino / EPA

Japanissa hallitus on houkutellut ihmisiä lähtemään tänään perjantaina aikaisemmin töistä kotiin ehtiäkseen huvittelemaan, matkustelemaan ja rentoutumaan.

Kehotus liittyy hallituksen ja yrittäjäjärjestö Keidanrenin kampanjaan, jonka tavoitteena on houkutella ihmisiä lyhentämään työviikkoaan. Japanissa työpäivät venyvät monilla niin pitkiksi, että sitä pidetään terveydelle vaarallisena.

Tavoitteena on, että vastaavaa Premium Fridayta eli bonusperjantaita vietettäisiin joka kuukauden viimeisenä perjantaina. Kampanjaan mukaan lähtevät yritykset lupautuvat päästämään työntekijänsä tuolloin kotiin jo kello 15.

Tarkoitus on, että ihmisille jäisi enemmän aikaa tehdä jotain aivan muuta, esimerkiksi matkustaa tai shoppailla.

Hallitus toivoo kampanjan sekä vähentävän liiallisen työnteon haittavaikutuksia että antavan piristysruiskeen taloudelle. Kun ihmisillä on enemmän vapaa-aikaa, he myös kuluttavat enemmän, hallitus uskoo.

Yritykset tarjoavat houkutuksia

Japanilaisnaisia supermarketissa ostoskärryjen ja -korien kanssa.
Hallitus toivoo bonusperjantain innostavan ihmisiä myös kuluttamaan enemmän rahaa.Frank Robichon / EPA

Tänään vietetyn ensimmäisen bonusperjantain kunniaksi monet yritykset ovat innostuneet tarjoamaan ihmisille vapaa-ajan houkutuksia alennuksella tai poikkeuksellisin lisukkein.

Alennettuun hintaan on tarjolla palveluja moneen makuun, matkalipuista ja treffipalveluista jopa syöpätesteihin. Esimerkiksi lentoyhtiö All Nippon Airways houkutteli ihmisiä käyttämään pidennetyn viikonloppuvapaan matkustamiseen myymällä perjantai-iltapäivän kotimaanlentoja alennuksella.

Amazon Japan tarjoaa muillekin kuin tilaajille mahdollisuuden katsoa japanilaisia draamasarjojaan, junayhtiö järjestää erikoismatkoja olut- ja ruokatarjoiluineen, ravintoloilla on erikoistarjontaa ja Tokiossa voi lähteä vaikkapa ilmaiselle limusiiniajelulle samppanjatarjoiluineen.

Pääministeri meditoi, matkapuhelinyhtiö antaa tuhlailurahaa

Työntekijänsä lupasivat päästää tänään tavallista aikaisemmin töistä muun muassa autonvalmistajat Nissan ja Toyota, juomavalmistaja Suntory, matkapuhelinyhtiö Softbank ja pankkiiriliike Nomura.

SoftBank myös lupaa antaa työntekijöilleen myöhemmin tänä vuonna 10 000 jeniä eli runsaat 80 euroa tuhlailurahaa.

Temppelin katto, edessä kirsikkapuun latva.
Ylimääräisen vapaa-ajan voi käyttää shoppailun ja huvittelun sijaan myös pääministerin esimerkin mukaisesti rauhoittumalla temppelissä. Kuvassa Kyotossa sijaitseva Daijinin temppeli, jossa voi viettää myös yön.Everett Kennedy Brown / EPA

Esimerkkiä näyttää myös pääministeri Shinzō Abe. Hän on ilmoittanut viettävänsä iltapäivän meditoimalla temppelissä ja menevänsä sen jälkeen konserttiin.

Bonusperjantaita kertoi viettävänsä myös hallituksen tiedottaja Yoshihide Suga.

– Valitettavasti minun täytyy pitää tämä lehdistötilaisuus teidän pyynnöstänne. Mutta heti tämän jälkeen lopetan, hän sanoi tänään toimittajille Tokiossa.

Muuttuuko mikään?

Vaikka moni yritys on innostunut bonusperjantaista, suurimmalle osalle japanilaisista tämä perjantai on tavallinen työpäivä. Bonusperjantain viettäminen on nimittäin yrityksille vapaaehtoista ja moni pitää hallituksen siitä maalaamaa kuvaa liian ruusuisena.

Intage-markkinatutkimuslaitoksen kyselyssä vain 2,5 prosenttia vastaajista sanoi, että heidän yrityksensä viettää helmikuussa bonusperjantaita, kertoo The Japan Times -lehti (siirryt toiseen palveluun).

Mizuho-tutkimuslaitoksen ekonomisti Takayuki Miyajima toteaa lehdelle, että vaikka joukko yrityksiä on lähtenyt mukaan, suuri enemmistö on odottavalla kannalla.

Kyse ei ole kampanjasta, johon kaikki yritykset lähtisivät heti, mutta useampi voi tulla mukaan puolen vuoden päästä. Jotta ihmiset voisivat lähteä aikaisin töistä, tarvitaani uusia järjestelmiä työaikojen hallintaan sekä muutoksia työympäristössä, hän toteaa.

Talousasioita kommentoiva Hajime Yamazaki varoittaa, että kampanjan seuraus voi myös olla, että työtaakka lisääntyy muina päivinä. Työaikoja pitäisikin samanaikaisesti säädellä tiukemmin, hän sanoo.

Talouslehti Campaign Asia-Pacific kertoo, (siirryt toiseen palveluun) että Hakuhodo-yhtiön tekemän kyselyn mukaan lähes 63 prosenttia japanilaisista ei ole tiennyt kampanjasta. Juomayhtiö Asahin kyselyssä vain 37 prosenttia vastaajista sanoi kannattavansa ajatusta, kertoo talousuutissivusto Bloomberg. (siirryt toiseen palveluun)

Piristyykö talous?

Mizuho-tutkimuslaitos arvioi, että bonusperjantain taloudellinen vaikutus voisi olla viitisen miljoonaa euroa, jos useampi yritys lähtee mukaan. Jos ei, vaikutus jäisi enintään puoleen tästä.

Eniten hyötyvät todennäköisesti matkailu- ja ravintola-ala.

Talouskommentaattori Hajime Yamazaki kuitenkin arvelee, että seurauksena voi myös olla vain kulutustapojen muutos. Jos ihmiset alkavat käyttää rahaa perjantaisin, he lakkaavat käyttämästä sitä muina päivinä, hän arvelee The Japan Timesille.

Ainakin ilmaista mainosta kampanjaan heti mukaan lähteneet yritykset saavat.

Aivohalvauksia, sydänkohtauksia, itsemurhia

Japanilaismies seisoo silmät kiinni ja pää painuksissa odottamassa junaa.
Liikemies odottamassa illan viimeistä junaa. Muun muassa Japanin hallituksen raportissa on varoitettu liian pitkien työpäivien seurauksista.Everett Kennedy Brown / EPA

Japani on tunnettu työkulttuurista, jossa tehdään paljon ylitöitä ja pitkiä työpäiviä. Liialllisen työnteon uskotaan lisäävän vakavia terveysongelmia kuten aivohalvauksia ja sydänkohtauksia, ja johtavan jopa itsemurhiin.

Joulukuusa Japanin suurimman mainostoimiston Dentsun johtaja erosi, kun yli sata tuntia kuukaudessa ylitöitä tehnyt yhtiön nuori työntekijä teki itsemurhan.

Lokakuussa julkistetun hallituksen tutkimuksen mukaan useammassa kuin joka viidennessä japanilaisyrityksessä tehdään niin pitkiä työpäiviä, että ennenaikaisen kuoleman riski kasvaa merkittävästi.

Vaikka työkulttuuri on vuosikymmenten varrella muuttunut jossain määrin lempeämmäksi, monet japanilaisyritykset pitävät edelleen pitkiä työpäiviä merkkinä sitoutuneisuudesta. Monet työntekijät eivät käytä edes kaikkea vuosilomaansa.

Lähteet: Yle Uutiset, AFP