Katso kartalta, missä kaasujalka on keventynyt eniten ja missä vähiten – Kehä III on nyt ylinopeuksien mallitie

Ylinopeudet vähenivät Kehä III:lla jopa 80 prosenttia viime vuonna.

ylinopeus
automaattinen nopeudenvalvonta
Peltipoliisin takaosasta paljastuu nopeusvalvontakameran näyttö. Tämä auto ajoi valtion viralliseen autovalokuvaan Kehä III:lla. Yle

Vilkasta Kehä kolmosta pääkaupunkiseudulla posottavat autoilijat ovat kohentaneet ajokäyttäytymistään enemmän kuin autoilijat muilla paljon liikennöidyillä teillä. Ylinopeudet vähenivät Kehä III:lla Ala-Tikkurilan kohdalla viime vuonna 80 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Kameratolppa välähti siellä keskimäärin vain joka tuhannen ohiajajan kohdalla. Silti käryjä kirjautui Ala-Tikkurilan kohdalla lähes 10 000, mutta suhteutettuna 1,9 miljoonaan ohiajaneeseeen, luku on todella alhainen.

– Siinä pidettiin kameraa paljon. Ohiajajat ovat oppineet, että kamera on päällä, selittää syytä poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.

Infografiikka
Yle Uutisgrafiikka

Toiseksi eniten ylinopeuskäryt vähenivät valtatie 9:llä Korpilahden kohdalla Keski-Suomessa. Paikka on poliisille vanhastaan tuttu, koska siellä kameratolppa on aiemmin välähdellyt maan kärkitahtia. Mutta nyt siis iso pudotus.

– Korpilahtikin on todella valvottu osuus, Pasterstein sanoo.

Ylipäätäänkin ylinopeudet suhteessa liikennemäärin ovat lähes puolittuneet Suomen maanteillä syksyn 2015 jälkeen, jolloin rikesakkosummat kaksinkertaistettiin.

– Vähentyminen johtuu rikesakkojen tuplauksesta, ylinopeuksien puuttumiskynnyksen laskusta yhdellä kilometrillä, ja lisääntyneestä valvonnasta, Pasterstein luettelee.

Tehostuneen valvonnan ansiosta ylinopeuskäryt pomppasivatkin viime vuonna uuteen ennätykseen. Tolppakamerat välähtivät 556 000 kertaa, nousua edellisvuodesta kertyi 36 prosenttia.

Pälkäneellä kaasu pohjaan

Ajokurin kohentumisesta huolimatta ylinopeusmäärät ovat myös kasvaneet monilla tieosuuksilla. Eniten ne lisääntyivät viime vuonna valtatie 12:lla, Kankaanmaan kohdalla Pälkäneellä: peräti 52 prosenttia verrattuna vuoteen 2015. Ylikomisario Jouni Takala Hämeen poliisilaitokselta selittää syytä kasvaneille ylinopeuksille siltatyömaalla.

– Siellä on jouduttu alentamaan ajonopeutta ennen siltatyömaata. Ja kun autoiljan eteen tulee hidaste, niin sen päätyttyä menetettyä aikaa yritetään ajaa kiinni. Ja sitten räpsähtää kamera. Siinä on kameratolppa puolen kilometrin päässä siltatyömaasta, Takala kertoo.

Takalan mukaan sillä seudulla on pidetty myös kameraa paljon päällä saatujen valvontatoiveiden mukaisesti.

Infografiikka
Yle Uutisgrafiikka