Angry Birds -elokuva siivitti Rovion tulosta voitolliseksi

Angry Birds -brändin emoyhtiö Rovio Entertainmentin liikevaihto kasvoi viime vuonna 34 prosenttia 190 miljoonaan euroon ja yhtiön liiketulos oli 17,5 miljoonaa euroa.

Rovio Entertainment
Angry Birds -elokuvan mainos Tennispalatsin seinässä.
Helsingin Tennispalatsi koristeltiin Rovion Angry Birds -elokuvan mainoksella viime huhtikuussa.Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Rovio Entertainmentin hyvää tulosta siivitti Angry Birds -elokuva, joka sai vauhtia myös pelien myyntiin. Elokuvan ensi-ilta oli toukokuussa. Elokuvan lipputulot olivat 330 miljoonaa euroa (350 miljoonaa dollaria). Rovio tulouttaa suurimman osan elokuvan tuloista tänä ja ensi vuonna. Elokuvan tekemiseen paloi rahaa 75 miljoonaa euroa.

Vielä toissa vuonna yhtiön liiketulos oli 21 miljoonaa euroa tappiollinen.

– Pelibisneksen ja elokuvan yhdistäminen on antanut vauhtia brändiimme, toteaa toimitusjohtaja Kati Levoranta yhtiön pääkonttorista, joka sijaitsee Espoon Keilaniemessä.

– Meillä on selkeä tavoite, ja olemme oppineet läksymme, Levoranta jatkaa.

Levorannan mukaan Rovio on onnistuneesti kehittänyt pelejään kuten Angry Birds 2 ja Angry Birdsin ystävät, mikä on tuonut mukana uusia pelaajia.

Analyytikkojen mukaan Rovion olisi löydettävä jatkossa uusia pelejä, mikä vähentäisi yhtiön riippuvuutta Angry Birdsin menestyksestä kovasti kilpailulla pelialalla.

Lähes 500 työntekijää

Rovion tavoitteena on julkistaa tänä vuonna uusia pelejä, kun taas elokuvien jatkosuunnitelmat on tehty pidemmälle aikavälille.

Rovio työllistää kaikkiaan 476 henkilöä. Viime kuussa yhtiö ilmoitti palkkaavansa 20 työntekijää Lontooseen. Sen tarkoitus on kehittää muita kuin Angry Birds -brändin pelejä.

Angry Birds tuli markkinoille vuonna 2009.

Lähde: Reuters