National Geographic avasi tanskalaislöytöretkeilijöille tien koskemattomille seuduille – kuten Suomeen

Arkeologi Helle Olsen ja valokuvaaja Uri Golman tekivät 20 tutkimusmatkaa maailman eri syrjäisiin kolkkiin Wild-projektissaan. Tulokset näkyvät pian Suomessa.

Luonto ja ympäristö
Helle Olsen, Uri Golman
Tanskalaiset Helle Olsen ja Uri Golman tekivät Wild-sarjaa viisi vuotta.National Geographic

Puolet vuodesta maailmanmatkoilla viihtyvä tanskalaispariskunta kävi Wild-sarjaa (siirryt toiseen palveluun) tehdessään myös kolme kertaa Suomessa: huhti-, heinä- ja syyskuussa. Helle Olsen kertoo vieläkin ihastuneena, miten sumu laskeutui suomalaiselle järvelle ja he taltioivat hienoja kuvia meille tutusta maisemasta.

Uri Golmanin mielestä ainutlaatuista Suomessa ovat juuri metsät, järvet ja erämaat villieläimineen. Kaikki tuo on jo hävinnyt heidän kotimaastaan Tanskasta.

– Jos rakastat luontoa, haluat silloin suojella sitä, sanoo Helle Olsen.

– Meidän täytyy löytää tasapaino villin luonnon ja itsemme välillä, ei pelkästään suojella sitä, jatkaa aviomies Uri Golman.

Suomesta Wild-sarjaan tallentui kuvia metsien lisäksi karhuista ja susista. Puolet kuvausajasta kului nytkin odotellessa.

Piilokojussa odottelua riitti ennenkuin metsiemme kuningas karhu suostui kuvattavaksi. Heinäkuinen yö oli täynnä hyttysiä, mutta Helle Olsen ei kuitenkaan läpsinyt niitä, ettei olisi pelottanut arkaa karhua.

Jos rakastat luontoa, haluat silloin suojella sitä.

Helle Olsen, tanskalainen luontodokumentaristi

– Grönlannin inuiitit pitävät hyttysiä vain psykologisena ongelmana, koska niistä ei pääse eroon, joten ne on vain pakko hyväksyä, nauhrahtaa Uri Golman.

Wild-sarjaa rahoitti National Geographic ja ohjelmat nähdään maailman joka kolkassa seitsemällä eri mantereella viiden vuoden aikana. Helle Olsenin mukaan juuri National Geographicin rahoitus avasi ovet moneen suuntaan.

– Kulumme ovat pienet, koska emme tee tätä rahan vuoksi vaan elämme unelmaamme, sanoo Helle Olsen.

Helle Olsen
Helle Olsen ja Uri Golman matkaavat seuraavaksi Kanadaan.Aki Rask / National Geographic

National Geographicin rahoitus auttoi pääsemään esimerkiksi Gabonin syrjäiseen viidakkoon ja Arktikalle jääkarhuja kuvaamaan.

Pariskunnan seuraava projekti on lähteä Kanadan takamaille melomaan 700 kilmetriä jokea halki koskemattomien erämaiden. Tavoitteena on etsiä ja tallentaa tietoa alueen susista, jotka symboloivat villiä erämaata.

Samalla halutaan myös suojella pohjoista luontoa, minne suunnitellaan parhaillaan uraanikaivosta. Edes alkuperäisväestö ei liiku alueella, jota se pitää pyhänä maana.

– Median kautta voimme vaikuttaa poliitikkoihin esimerkiksi ilmastonmuutosta kuvatessamme, kertoo Uri Golman.

National Geographic lupaa tutkimusrahaa Suomeen

Tanskalaistutkijat eivät ole ainoita, joille National Geographic antaa mahdollisuuden tehdä löytöretkiä ja dokumentteja. Konsernin vuosittaisesta liikevoitosta 27 prosenttia annetaan National Geographic Societylle (siirryt toiseen palveluun), joka jakaa rahoja tutkimukselle, luonnonsuojelulle ja tutkimusmatkaajille.

Muun muassa suomalainen biologi Tiina Särkinen (siirryt toiseen palveluun) on saanut yhteisöltä rahoitusta kasvitutkimuksiinsa Etelä-Amerikassa. Suomalaistutkija työskentelee parhaillaan kenttätöissä Brasiliassa.

Marraskuussa 2009 National Geographic Society osti suomalaisen Madventures-sarjan tv-oikeudet ja lähetti sitä National Geographic Adventure -kanavallaan. Tuomas Milonoff ja Riku Rantala kiersivät sarjassa ympäri maailmaa tutustumassa eri kulttuureihin ja ilmiöihin.

Riku Rantalan mukaan maailmanlaajuinen tunnettuus tuli ilmi Sri Lankassa.

– Ihmiset ryntäsivät luokseni pikkukylän bussipysäkillä ja osoittelivat sormella. Tuo on se outo mies, joka syö kaikenlaista kummaa ympäri maailmaa, Riku Rantala naureskelee.

Sivukaappaus Madventuresin nettisivulta.
www.madventures.tv/fi

Aiemmin National Geographic -kanava on näkynyt Suomessa maksullisena, mutta maaliskuun alusta alkaen sitä voi katsoa ilmaiseksi, ensimmäisenä Euroopassa.

Tieteeseen ja tutkimukseen keskittyvien ohjelmien lisäksi kanavan luvataan tuovan Suomeen rahoitusta luonnonsuojeluun ja tutkimustyöhön.

National Geographic (siirryt toiseen palveluun) on tieteeseen ja tutkimukseen keskittyvä asiaviihteellisten ohjelmien kanava, joka näkyy 171 maassa ja tavoittaa 440 miljoonaa kotitaloutta.

Nimenä National Geographic tunnetaan parhaiten tiedettä popularisoivana lehtenä, joka on saanut monet kiinnostumaan tieteen saavutuksista. Konserniin kuuluu nykyään monia julkaisuja ja tv-kanavia, joiden kautta kertyviä varoja siirtyy myös luonnosuojeluun ja tutkimukseen.

– Yhtiöt ja ihmiset äänestävät nykyään lompakollaan, arvioi National Geographicin Euroopan ja Afrikan johtaja Deborah Armstrong.