Puhelinnumeroiden kierrätys voi tietää lapselle perintäkirjeitä ja päiväkahvikutsuja

Mitä voi tehdä, jos lapsi alkaa saada viestejä, jotka on selvästi suunnattu jollekin toiselle? Operaattorit kierrättävät numeroita varoajan jälkeen takaisin käyttöön.

matkapuhelinliittymä
Uutisvideot: 8-vuotias sai liittymäänsä autotarjouksen
Uutisvideot: 8-vuotias sai liittymäänsä autotarjouksen

"Hei. Kehotamme teitä maksamaan saatavamme 600 euroa korkoineen xx.xx.xxxx mennessä."

Tällaisen perintäviestin sai kahdeksanvuotias tyttäreni Telma tekstiviestinä. Minua viesti hätkäytti, vaikka olen aikuinen. Tyttäreni säikähti viestiä todella paljon.

– Musta se tuntui aika pelottavalta ja oudolta, kun en mä tiedä, miksi mä oisin jollekin noin paljon velkaa, Telma kertoo. Hän sai perintätoimistosta tekstiviestin, jossa kehotettiin maksamaan saatava mahdollisimman nopeasti.

En mä tiedä miksi mä oisin jollekin noin paljon velkaa.

Telma, 8 vuotta

Päätin ottaa asiasta selvää, koska viesti ei ollut ensimmäinen hutiviesti, jonka Telma oli vastaanottanut. Soitin kyseiseen perintätoimistoon ja sain selville, että Telman verrattain uusi puhelinliittymä oli aiemmin kuulunut keski-ikäiselle miehelle, joka oli tehnyt runsaasti velkaa luotto-ostoillaan.

Perintätoimistosta arveltiin, että ongelma saattaa olla operaattoreissa. Ne voivat joskus jakaa numerot takaisin käyttöön "liian nopeasti". Mutta mikä on liian nopeasti?

Puolen vuoden varoaika

Suomen mobiilimarkkinoita hallitsee kolme yritystä: Elisa, Sonera ja DNA. Lisäksi näiden isojen verkossa operoi niiden omistamia muita brändejä. Elisa oli vuoden 2016 markkinajohtaja (siirryt toiseen palveluun).

– Ohjeistus meillä on, että liittymä lepää vähintään kuusi kuukautta ennen kuin numero pannaan eteenpäin. Yleensä karenssi kestää kuitenkin yli vuoden, ennen kuin liittymä palaa kiertoon, kertoo Elisan puheliittymien Business Manager Ville Rytkönen.

Lapsilla kierrätettyjen numeroiden ongelmat voivat korostua, koska ensiliittymä avataan aina "uudella", kierrätetyllä ja karenssissa olleella numerolla

Ville Rytkönen, Elisa, Business Manager.

Kuvittelen tietenkin, että myös muiden lapsille on tullut hutipuheluita ja -tekstiviestejä, jotka on tarkoitettu liittymän edelliselle omistajalle. Lapseni ystävät ovat kertoneet sellaisesta. Ystävien kesken olemme jutelleet asiasta, eikä ilmiö ole ollut vieras.

Operaattoreille saakka kyselyjä tulee kuitenkin harvakseltaan, kertoo Rytkönen Elisalta.

– Meille tulee erittäin harvakseltaan kyselyjä siitä, miksi joku saa edellisen omistajan puheluita tai tekstiviestejä. Totta kai voi tulla viestejä tai puheluita liittymään, jos se on aiemmin kuulunut jollekulle ja tämän jonkun numero on kauppojen tai yritysten rekisterissä. Tähän auttaa esimerkiksi numeron vaihtaminen toiseen, Rytkönen sanoo, ja jatkaa:

– Lapsilla kierrätettyjen numeroiden ongelmat voivat korostua, koska kyseessä on lapselle täysin uusi liittymä. Hänelle numero on uusi – mutta todellisuudessa sekin on kierrätetty ja karenssissa ollut numero.

Ville Rytkönen
"Käytännössä suoja-aika on aina yli vuoden ennen kuin numero annetaan uuden asiakkaan käyttöön", kertoo Elisan Business Manager Ville Rytkönen.Tapio Rissanen / Yle

"Aki täällä hei!"

Palataan Telman saamiin tekstiviesteihin. Perintätoimiston lisäksi Telma sai viestejä "kummipojaltaan", pyyntöjä tulla kahville juttelemaan autoista, kehotuksia ottaa yhteyttä veneasioissa, ja useita viestejä sinnikkäältä Akilta, joka ei tuntunut koskaan muistavan sitä vastausviestiä, jonka Telman puhelimesta hänelle lähetin: "Hei. Tämä numero kuuluu pikkutytölle. Sinulla taitaa olla väärä numero. Kehotan poistamaan tämän numeron yhteystiedoistasi".

Mitä voin vanhempana tehdä, jos lapselle alkaa tulla viestejä, jotka selvästi on suunnattu jollekin toiselle? Operaattorit eivät kerro, kuka liittymän on aiemmin omistanut, eikä uusi omistaja voi tietää, mihin kaikkiin rekistereihin edellinen omistaja on numeron antanut.

DNA:lla handset-liiketoimintaa johtava Cedric Kamtsan kertoo, että liittymien edellisiä omistajia ei kerrota eteenpäin tietosuoja-asioiden takia.

– Pitäisi olla niin päin, että liittymän vaihtaja itse informoi numeronmuutoksesta.

Cedric Kamtsan
"DNA:lla on todettu, että kuusi kuukautta on riittävä varoaika", sanoo handset-liiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.Tapio Rissanen / Yle

Mitkä ovat kuluttajan eli asiakkaan vaihtoehdot, kun alaikäiselle tulee myyntimainoksia ja ukaaseja perintätoimistosta?

– Meille on viime vuosien aikana tullut todella vähän tällaisia tapauksia tietoon. Voidaan puhua yksittäistapauksista. Mutta jos näin käy, niin mielellään vaihdamme asiakkaalle numeron uuteen, sanoo DNA:n Kamtsan. Hän jatkaa:

– Täytyy muistaa, että tekstiviestipalvelut ovat yhdistyneet. Firmat lähettelevät muistutuksia esimerkiksi lähestyvästä auton määräaikaishuollosta.

DNA oli kolmanneksi suosituin operaattori vuoden 2016 tilastoissa. Toisena oli Sonera.

Jopa meripoijut nielevät numeroita

– Meillä sisäisen ohjeistuksen mukainen varoaika on kuusi kuukautta. Mielellään pidettäisiin numero lepäämässä pidempäänkin, mutta niin monet laitteet vaativat nykyisin puhelinnumeron, että numerot alkavat olla melkein jo kortilla, sanoo Petri Lindqvist, Business Manager Soneran kuluttajaliiketoiminnasta.

Tietysti on mahdollista tehdä myös ulkoinen markkinointikielto.

Petri Lindqvist, Sonera, business manager

Mihin kaikkiin laitteisiin numeroita oikein kuluu?

– Niitä on metsästyskäytössä olevien koirien pannoissa, riistakameroissa, mokkuloissa. Jokaisessa meripoijussakin jota valvotaan, on puhelinnumero taustalla, kertoo Petri Lindqvist.

– Jos alkaa saada häiritsevältä tuntuvia tekstiviestejä tai puheluita, voi ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Jos kyseistä numeroa ei ole vielä moneen paikkaan laitettu, tehdään meillä numeronvaihto. Yritämme katsoa, että tämä "uusi" numero ei olisi ollut pitkään aikaan käytössä, sanoo Soneran Lindqvist.

Entä jos kyseessä on alaikäinen lapsi?

– Muutaman kerran olen joutunut vastaamaan tähän kysymykseen. Valitettavaa, jos lapselle osuu tällainen numero, johon tulee paljon hutiviestejä. Tietysti on mahdollista tehdä myös ulkoinen markkinointikielto.

Varoaikoja ei säädellä

Keskusteluissa operaattoreiden edustajien kanssa on selvinnyt, että varoajat ovat käytäntöjä, joista alan toimijat ovat sopineet. Eikö missään todellakaan säädellä asiasta virallisesti? Ihanko totta, tässä paljon parjatussa byroslaviassako on alue jota ei säädellä?

Viestintävirasto ohjaa ja valvoo (siirryt toiseen palveluun) teletoimintaa ja teleyrityksiä. Onko olemassa lakia tai virallista sääntöä siitä, miten pitkä lepuutusaika on riittävä, kun liittymä vaihtaa omistajaa?

– Viestintäviraston säädökset ja määräykset eivät ota kantaa asiaan, sanoo viestintäverkkoasiantuntija Jukka Rakkolainen. Hänen mukaansa kyse on siitä, millaisia käytäntöjä operaattorit ovat ottaneet.

Viestintäviraston määräyksillä tarkennetaan lainsäädännössä asetettuja vaatimuksia. Kun Viestintävirasto määrää, on se teletoimijoita velvoittavaa säädäntöä – eli niiden on pakko totella.

– Varoaikoja ei kuitenkaan säädellä, eikä sitä ole laissa. Teleyrityksillä tyypillisesti on tieto edellisistä omistajista. Eivät ne kuitenkaan kerro, kuka numeron aiempi käyttäjä on, ellei varsinaisesti ole rikoksesta kyse, sanoo Rakkolainen.

"Ole hyvä, poista tämä numero"

Palataan vielä lopuksi Telmaan. Miltä tuntui saada noita viestejä Akilta, autokauppiailta, venemyyjiltä, perintätoimistosta ja vanhoilta tutuilta, joita ei oikeasti tuntenutkaan?

– Se on tuntunut vähän hassulta, kun mä en oo oikein tajunnut, että mitä ne tarkoittaa ja että tunnenko mä niitä... Aina ne pyytää, että tule kahville ja silleen.

Kerro vielä, mitä näille viesteille sitten on tehty?

– Äiti laittaa aina niille silleen, että poistakaa tämä numero välittömästi yhteystiedoistanne.

Niin, ja sittemmin olen myös oppinut aktivoimaan lapseni puhelimen roskapostisuodattimen. Sinne ohjautuvat tietyistä tutuista ja sinnikkäimmistä numeroista saapuvat puhelut ja tekstiviestit. Tätä juttua varten kurkkasimme kansioon. Arvaatteko montako suodatettua viestiä muutamassa kuukaudessa?

62.

Minusta se on aika paljon.

Oletko joskus vaihtanut puhelinnumeroasi? Oletko saanut viestejä, jotka on tarkoitettu numeron edelliselle omistajalle? Kerro viesteistä ja miten etenit asiassa! Ota yhteyttä: tuulia.thynell@yle.fi