Nämä tunnetut yritykset sanoivat somessa tahdon – VR: "Kaikkien aikojen suosituin päivitys"

Osa suurista yrityksistä juhli sateenkaaren väreissä, kun sukupuolineutraali avioliittolaki astui voimaan keskiviikkona.

Samaa sukupuolta olevien avioliitto
Rautatieasema tunnetaan erityisesti Emil Wikströmin kivimehistä. Helsingin Rautatieasema tunnetaan erityisesti Emil Wikströmin kivimehistä.
Helsingin rautatieasemalla patsastelevat Emil Wikströmin kivimiehet ovat olleet monessa mukana.Marja Väänänen / Yle

Helsingin rautatieasemalla pönöttävät kivimiehet käyvät keskustelua VR:n keskiviikkona julkaisemassa kuvassa. Toinen kysyy: "Haluatko olla vierelläni myös seuraavat 100 vuotta?" Toinen vastaa sukupuolineutraalin avioliittolain kannattajien somessa käyttämällä tunnisteella: "Tahdon!".

– Halusimme osallistua keskusteluun, sillä aihe puhutti asiakkaitamme ja koko Suomea. Toimintaperiaatteisiimme kuuluvat tasa-arvo ja syrjimättömyys, sanoo viestintäpäällikkö Henna Norberg VR:ltä.

Yritysten kannanotot poikivat usein myös negatiivista palautetta, johon Norbergin mukaan VR:llä ollaan kyllä totuttu. Eiliset päivitykset herättivät kuitenkin huomattavasti vähemmän vastustusta kuin normaalisti. Tykkääjiä sen sijaan oli tuhansia.

– Kuvat Facebookissa ja Twitterissä ovat kaikkien aikojen suosituimmat päivityksemme. Ne tavoittivat sellaisenaan todella paljon ihmisiä. Kommentit ovat olleet positiivisia, Norberg kertoo.

Sininen sateenkaaren väreissä

Fazer asetteli somessa suklaalevyjään sateenkaareksi. Yläpuolella lukee "vapaus valita".

– Sukupuolineutraali avioliittolaki on tärkeä asia ja iso yhteiskunnallinen muutos Suomessa. Fazer on 125-vuotias yritys eli olemme olleet läsnä, kun isoja muutoksia on tapahtunut. Siksi oli hyvin luontevaa olla tässäkin mukana, toteaa viestintäjohtaja Liisa Eerola Fazerilta.

Kuvan hallitseva väri on suomalaisille tuttu sininen.

– Sininen on yksi vanhimmista brändeistämme. Sillä värillä on otettu kantaa esimerkiksi itsenäistymiseen. Sininen vetoaa tunteisiin ja haluaa olla läsnä, kun tunteet ovat pinnassa, Eerola perustelee.

Viestintäjohtajan mukaan osallistuminen keskusteluun sukupuolineutraalista avioliittolaista oli itsestään selvää sen jälkeen, kun idea heitettiin ilmoille. Kannanotosta syntyvään palautteeseen varauduttiin olemalla läsnä sosiaalisessa mediassa.

– Seurasimme keskustelua ja reagoimme nopeasti.

Positiivisen palautteen määrä yllätti myös Fazerin, mutta boikkottiuhkauksiakin esitettiin, kuten oli odotettu. Yksi ilmoitti, ettei enää koskaan syö Fazeria. Toinen sanoi ytimekkäästi, että hyvästi.

– Vastasimme, että maailmaan mahtuu makuja ja mielipiteitä. Siis tervetuloa takaisin heti, kun Fazerin tuotteet jälleen maistuvat.

Olutkin sanoo tahdon

Äijäbrändistään tunnettu Karhu-olut julkaisi Facebookissa kuvan täydestä oluttuopista ytimekkäällä mainoslauseella "tahdon".

Karhu olutmainos Facebookissa.
Facebook

Kuvalle annetut kommentit ovat sävyltään positiivisia, mitä nyt yksittäisillä henkilöillä on mennyt juoma väärään kurkkuun.

Myös esimerkiksi Helsingin Clarion-hotelli juhlii tasa-arvoisempaa Suomea. Jätkäsaaressa sijaitseva hotelli valaisee julkisivunsa sateenkaaren väreillä sunnuntaihin asti.