1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Posti- ja kuriiritoiminta

Postille sataa kuraa niskaan muiden jakeluyhtiöiden virheistä

Jakeluyhtiö Suomi selittää väärille henkilöille jaettujen kirjeiden johtuvan siitä, että posti hinnoittelee osoitteenmuutostiedot liian kalliiksi.

Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Posti kertoo, että sille palautetaan viikossa keskimäärin 500 sanomalehtien jakeluyhtiöiden väärille henkilöille jakamia kirjeitä. Esimerkiksi Lapissa virheitä sattuu viikossa arviolta kymmeniä.

– Viikon kahdeksan karkea arvio on, että kymmeniä kirjeitä palautettiin postille jakeluvirheen vuoksi, sanoo Postin palvelupäällikkö Juha Aro.

Lapissa Alma Manu aloitti kirjejakelun joulukuussa.

Postin mukaan toisen yhtiön jakeluvirheen vuoksi Postille palautettu kirje voi tulla kirjeensaajalle viikkoja myöhässä. Postin kannalta tilanne on kahdella tapaa hankala.

– Toinen on, että se teettää töitä. Isompi huoli on kirjeiden vastaanottajilta tuleva palaute. Jos kirjeitä ei ole tullut tai jos tulee vaikka reklamaatiolasku, niin monesti se palaute kohdistetaan Postiin, Aro kertoo.

Jakeluyhtiöt toimivat osin heidän itsensä omistaman Jakeluyhtiö Suomen kautta. Yhtiön mielestä kyse ei ole jakeluvirheistä.

– Ne eivät ole jakeluvirheitä, koska me jaamme kirjeet siihen osoitteeseen, jonka meidän lähettäjäasiakas tai heidän asiakas on siihen pyytänyt printtaamaan. Ongelmia syntyy, kun ihmiset ovat muuttaneet, sanoo Jakeluyhtiö Suomen toimitusjohtaja Marko Toivari.

Palautus pitäisi tehdä kirjeen jakaneelle

Nyt ollaan siis sellaisessa tilanteessa, että ihmiset eivät välttämättä tiedä, kuka heidän osoitteeseensa saapuneen kirjeen on jakanut. Aron mielestä sekä jakeluyhtiöiden että viestintäviraston tiedottamisessa olisi parantamisen varaa.

Toivari kertoo, että uudesta jakelijasta on tiedotettu, kun se on aloittanut toiminnan tietyllä alueella.

Väärälle henkilölle tullut kirje pitäisi palauttaa jakelijalle. Kirjeessä kerrotaan vain jakeluyhtiön lyhenne eli esimerkiksi Lapissa Alma Manun jakamasta kirjeestä löytyy tunnus MALAP.

– Yhteyttä voi ottaa joko alueellisen jakelupalvelun tai meidän asiakaspalveluun. Meidän nettisivuiltamme löytyy tieto lyhenteistä. Asiakas saa sitten palautuskuoren, Toivari sanoo.

Toivarin mukaan kirjeeseen ei voi painaa tarkempia tietoja lähettäjästä.

Aron mukaan yksityisten jakelijoiden kirjeitä saa noin puolet suomalaisista.

– Karkea arvio on, että noin 50 prosenttia asuu alueilla, joissa kilpailija on ilmoittanut toimivansa. Tieto perustuu viestintäviraston postitoimintarekisteriin.

Postin osoiterekisterin käytön hinnasta kiista

Postilla on oma osoiterekisterinsä, mutta Toivarin mukaan sen käyttö on hinnoiteltu liian kalliiksi.

– Se on hinnoiteltu niin kalliiksi, että meidän kannalta ei ole mitään järkeä lähteä siihen.

Myös Posti myöntää, että hinnasta ei ole päästy sopuun.

– Tähän on yritetty hakea ratkaisua monta kertaa ja kysymys on nimenomaan siitä, että palvelun hinnoittelusta ei ole syntynyt yhteisymmärrystä, Aro sanoo.

Aron mukaan noin viidesosa suomalaisista muuttaa vuosittain.

– Kyllä tällaisen rekisterin ylläpidosta syntyy kuluja.

Jakeluyhtiö odottaa lakimuutosta

Toivarin mukaan asia korjaantuisi, jos ihmiset kertoisivat muutostaan useammille tahoille.

– Tärkeintä olisi, että muuttavat ihmiset kertoisivat muutostaan kaikille niille, joilta saavat laskuja. Silloin tätä ongelmaa ei tietenkään olisi.

Toivari toivoo myös lakimuutoksen parantavan tilannetta

– Postilakia ollaan muuttamassa ja näyttää siltä, että hinnoittelu muuttuu järkevämpään suuntaan.

Posti puolestaan kehittäisi yhteistyötä.

– Ei tässä auta muu kuin jatkaa yhteistyötä Postin ja muiden jakeluyhtiöiden kesken. On luotava toimintamalli, joka on postilain mukainen eikä aiheuta ylimääräistä harmia postin lähettäjille tai saajille, Aro sanoo.

Posti kiistää kilpailun hankaloittamisen

Postin tiedotettua jakeluvirheistä Jakeluyhtiö Suomi kritisoi voimakkaasti Postin toimintaa.

– Postin tänään julkistaman tiedotteen tosiasiallinen tarkoitusperä näytti kuitenkin olevan hankaloittaa pienen kilpailijan tuloa markkinoille, kirjoitettiin yhtiön tiedotteessa.

Posti kiistää väitteen.

– Siitä ei ole missään tapauksessa kysymys. Postilaki velvoittaa postiyritykset välittämään toisen yhtiön lähetykset toiselle. Tätä olemme tehneet koko ajan, kun meille on muiden yhtiöiden lähetyksiä virheellisesti palautettu. Posti on määritellyt eri puolille maata toimipisteitä, joista jakeluyhtiöt voivat käydä toistaiseksi ilman maksua noutamassa omat lähetyksensä, Aro sanoo.

Joka tapauksessa kirjepostin vapauttaminen kilpailulle tietää haasteita Postin liiketoimintaan ja yhtiön on varauduttava kirjevolyymien laskuun.

– Siihen on vastattava normaalin toiminnan tehostamisen ohella sillä, että haetaan koko ajan voimakkaasti uusia kasvualueita kotipalveluista ja pakettipalveluista. Näin pystytään korvaamaan sitä liikevaihtovähennystä, joka syntyy kirjejakelun kilpailusta, Aro sanoo.