Itämerelle valmistellaan suosituksia transponderien käytöstä – Pimeät sotilaslennot turvallisuusuhka

Asiantuntijoiden mukaan Itämeren lentoturvallisuutta on jo parannettu muun muassa valistuksella.

Itämeri
suhoi su-24 lentokone
Venäläinen Suhoi Su-24 rynnäkkökone Itämeren yllä. Itämerelle aiotaan laatia suosituksia sotilas- ja siviilikoneiden törmäyksien estämiseksi.Yhdysvaltain merivoimat

Itämeren alueelle ryhdytään valmistelemaan suosituksia transponderien käyttämisestä. Asiasta sopi Helsingissä keskiviikkona kokoontunut Itämeren alueen lentoturvallisuutta käsittelevä asiantuntijakokous. Ehdotuksia pyritään saamaan valmiiksi seuraavaan kokoukseen touko–kesäkuun vaihteessa.

– Pyrimme ratkaisuihin joilla lisätään transponderien käyttöä tällä alueella, sanoo kokousta johtava liikenteen turvallisuusviraston Trafin johtava asiantuntija Kari Siekkinen. Hänen mukaansa eri maat olivat samaa mieltä siitä, että kehittämisen varaa asiassa on.

– Sormituntuma on, että niiden käyttö olisi jo lisääntynyt. Syynä on varmaankin ollut keskustelu asiasta ja tiedon levittäminen, hän arvioi.

Kari Siekkinen
Trafin johtava asiantuntija Kari Siekkinen.Trafi

Transponderipakkoa ei ole

Siekkinen muistuttaa, että transpondereita ei ole pakko käyttää kansainvälisessä ilmatilassa meren yläpuolella. Suositeltavaa se toki on, mutta käytöstä sotilaskoneissa päättää kukin maa erikseen.

Transponderi on laite, jonka päällä ollessa kentokone näkyy siviililennonjohdon tutkassa. Jos laite on pois päältä tai sellaista ei sotilaskoneessa ole, kone ei näy siviilitutkassa. Sotilastutkat toimivat eri periaatteella ja näkevät kaikki lentokoneet.

Itämerellä on puhuttu ilman transpondereita eli ns. pimeänä lentävien venäläiskoneiden aiheuttamista riskeistä. Joulukuussa 2014 venäläinen sotilaskone aiheutti vaaratilanteen Gotlannin yllä. Suomenlahden siviililiikennettä on joskus jouduttu ohjaamaan sivuun venäläisten vilkkaan sotilaslentotoiminnan vuoksi.

Niinistö otti esille Putinin kanssa

Presidentti Sauli Niinistö puhui pimeiden lentojen kieltämisestä Itämerellä Venäjän presidentille Vladimir Putinille, kun tämä oli vierailulla Suomessa heinäkuussa 2016. Aloitetteeseen ovat suhtautuneet myönteisesti sekä Venäjä että Nato, mutta niiden kesken asia ei ole edennyt.

Jo vuotta aiemmin, heinäkuussa 2015 kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO oli perustanut työryhmän parantamaan siviili- ja sotilaskoneiden välistä lentoturvallisuutta Itämerellä. Tämän työn jatkoa on nykyinen Itämeren lentoturvallisuuskokous.

Kokoukseen osallistuvat Venäjä, kaikki kahdeksan muuta Itämeren rantavaltiota, Nato, ICAO ja Euroopan lentoturvallisuusvirasto ja Euroopan lennonvarmistusjärjestö. Isäntämaa on Suomi.

Turvallisuustyötä tehty eri tavoin

Puheenjohtajansa Kari Siekkisen mukaan jo tehdyt toimet ovat kohentaneet Itämeren lentoturvallisuutta. Siviililennonjohtoja ja siviili-ilmailua yleensä on valistettu tiedotuskampanjalla siitä, miten sotilaskoneet ja muut valtion ilma-alukset Itämeren alueella tavallisesti toimivat.

Erikseen Siekkinen mainitsee reittipisteiden perustamisen kansainväliseen ilmatilaan Pietarin ja Kaliningradin väliselle reitille. Sitä väliä Venäjän sotilaskoneet useimmiten lentävät. Reittipisteitä ovat julkaisseet Venäjä, Suomi ja Latvia. Viimeiset julkaistiin helmikuussa.

Ilmailukartalle nimetyt reittipisteet selkeyttävät lentokoneen ja lennonjohdon yhteydenpitoa lentosuunnitelmasta, koneen sijainnista ja tulevasta reitistä.

– Reittipisteillä parannetaan lentojen ennakoitavuutta. Meillä Suomessa on tietoa, että näitä reittipisteitä on myös alettu käyttää, jolloin lennonjohdollamme on selkeä kuva, mistä lentokoneet kulkevat, sanoo Siekkinen.

Lähteet: AP, Reuters, Tass