Koillisväylällä hiljaista – Euroopan ja Aasian välisen reitin kulki viime vuonna vain 19 laivaa

Rahtilaivojen lasti vuonna 2016 oli vain kuudesosa vuoden 2012 tavaramääristä.

Koillisväylä
Halo sateenkaari.
Kuva Tšuktšinmereltä, Beringinsalmen pohjoispuolelta.EPA

Uuden ajan kauppareitiksi kaavaillulla Koillisväylällä huippuvuotta elettiin vuonna 2012. Silloin Euroopan ja Aasian välillä kuljetettiin 1,35 miljoonaa tonnia tavaraa. Vuonna 2016 rahdin määrä jäi 215 000 tonniin.

Vaikka viime vuoden luvut ovat vain kuudesosa ennätysluvuista, oli Koillisväylällä kuitenkin vilkkaampaa kuin vuonna 2015, jolloin rahdin määrä maanosien välillä romahti 40 000 tonniin. Asiasta kirjoittaa norjalainen uutissivusto The Independent Barents Observer.

Moskovassa sijaitsevan Koillisväylän hallintoviraston tilastojen mukaan reitin kulki viime vuonna 19 alusta. Joukossa oli yksi Murmanskista Venäjän Kaukoitään purjehtinut matkustaja-alus sekä joitakin jäänmurtajia ja huoltoaluksia. Rahtialukset kuljettivat muiden muassa terästä Shanghaista Skotlantiin, sellua Kotkasta Kiinaan sekä lihaa kylmäkonteissa Norjan Tromssasta Japaniin.

Koillisväylällä liikennöitiin heinäkuun ja marraskuun välillä.

Vaikka rahtiliikenne Euroopan ja Aasian välillä jäi kauaksi huippuvuodesta, rahtiliikenne Venäjän Jäämeren satamissa kasvoi 35 prosentilla vuodesta 2015. Öljyn ja öljyjalosteiden kuljetukset jopa nelinkertaistuivat 3,5 miljoonaan tonniin. Myös nesteytettyä maakaasua liikkui satamien kautta hieman aiempaa enemmän. Jäämeren satamien kautta kuljetetaan öljyä esimerkiksi Gazpromin öljykentältä Petshoranmereltä.