Tykkäätkö asioista, joita vihaat? Facebookissa sekin on mahdollista

Espoolainen Juha Keltti huomasi yllätyksekseen "tykkäävänsä" Facebookissa kokoomuspoliitikosta, vaikka on itse kallella vasempaan päin. Tykkäysten päätyminen outoihin paikkoihin ei ole uusi ilmiö, mutta syy siihen on pienoinen mysteeri.

Tykkäämiset somessa
Kuva, jossa Facebook-tykkäyksiä kämmenellä.
Yle Uutisgrafiikka / AOP

Sosiaalisessa mediassa mielipiteet tunnetusti kärjistyvät, ja tuttujen henkilöiden käyttäytyminen saattaa yllättää lähipiirin.

Joskus somekäyttäytyminen tulee yllätyksenä henkilölle itselleenkin. Näin kävi espoolaiselle Juha Keltille, joka huomasi "tykkäävänsä" helsinkiläisen kokoomuspoliitikon Facebook-sivuista, vaikka asemoituu itse poliittisesti vastakkaiselle laidalle.

– Alkuun olin vähän ärtynyt. Sitten tuli kummastus, että miten se tykkäys voi tuossa olla? En usko voineeni edes epähuomiossa tykätä henkilön sivuista, sillä olen hyvin eri linjoilla kuin tämä ehdokas, Keltti sanoo.

Myös Keltin kaverin tykkäys oli löytänyt tiensä saman poliitikon sivuille.

– Ja tää mun kaveri on myöskin vasemmistolainen.

Vaikka tapaus hieman huvittaa, se vetää Keltin myös mietteliääksi. Harhaanjohtava käyttäytyminen somessa voi muodostua ongelmaksi myös fyysisessä maailmassa. Esimerkiksi Keltin lähipiirissä oikeistopoliitikon kannatus voisi herättää kummastusta ja närää, vaikkei Keltti yhdenkään puolueen väriä tunnustakaan.

– En pidä itseäni niin tärkeänä henkilönä, joten en ota turhaa stressiä, vaikka jollekin tulisikin minusta väärä käsitys. Mutta tämä on kiusallista niiden kannalta, joiden asioita ajan. Ja suututtaahan henkilötietojen väärinkäyttö aina.

Kokoomuksen vaaliehdokas Perttu Hillman, jonka sivuille tykkäämiset päätyivät, on asiasta ihmeissään. Hän on kuntavaaliehdokkuutensa vuoksi ostanut näkyvyyttä Facebookilta, mutta sen ei pitäisi tarkoittaa tykkäysten päätymistä vääriin paikkoihin.

– Minun on vaikea ymmärtää, että profiiliini ilmestyisi tykkäyksiä sellaisen toimesta, joka ei ole itse klikannut. Sellaista ei pitäisi voida tapahtua.

Kuntavaaliehdokas epäilee, että henkilöt ovat aikaa sitten tykänneet hänen yksityisprofiilistaan, jonka kautta hän nyt myös kampanjoi kuntavaaleissa. Hillman on vuosia kirjoittanut blogia Iltalehden verkkosivuille.

– Ehkä he ovat vuosia sitten tykänneet bloggaajan profiilista ja tykkäys on sitten jäänyt sinne? Voi toki myös olla, että Facebookin algoritmissä on bugeja, mutta en usko tähän. Muuten Facebook olisi vähän hankaluuksissa.

Facebook ei paljasta algoritmiensa salaisuuksia

Ilmiön on huomannut omakohtaisesti myös tietoturva-asiantuntija Petteri Järvinen, joka vuosi sitten huomasi tykkäävänsä erään lentoyhtiön Facebook-päivityksestä.

Tietoturva-asiantuntija Petteri Järvinen huomasi "tykkäävänsä" matkatoimiston päivitystä, vaikka ei ikinä noteeraa Facebookin mainoksia.
Tietoturva-asiantuntija Petteri Järvinen huomasi "tykkäävänsä" matkatoimiston päivitystä, vaikka ei ikinä noteeraa Facebookin mainoksia.Tietoturva-asiantuntija Petteri Järvisen blogi.

Myöskään tietoturva-asiantuntija ei usko, että ilmiön takana olisi virhe Facebookin algoritmissä.

– Tätä on ollut jo pitkään, tuo minunkin tapaukseni oli jo vuosi sitten. En voi tulla muuhun tulokseen, kuin että se tapahtuu ihan tarkoituksella, Järvinen tuumaa.

Facebook saattaa käyttäjän nimissä suositella mainoksia, päivityksiä, artikkeleita, tai muuta sisältöä käyttäjän Facebook-kavereille, jos tämä on kerrankin tykännyt sisällön jakajan sivusta.

Järvinen on kuitenkin varma, ettei hän ole käynyt tykkäämässä KLM Finlandin sivustosta. Hän myös huomasi, että hänen tykkäyksensä näkivät vain ystävät, ei Järvinen itse oman profiilinsa kautta.

Järvinen arvioi ilmiön liittyvän siihen, miten Facebook kohdistaa siltä ostettua näkyvyyttä. Hän epäilee tykkäyksensä päätyneen KLM Finlandin mainokseen siksi, koska hän on sosiaalisessa mediassa aiemmin osoittanut kiinnostusta matkustamiseen ja lentoyhtiöihin.

– Mutta ehkä tässä ei ole riittävästi otettu huomioon sitä, jos esimerkiksi poliitikon sivuille kohdistetaan tykkäys väärän puolueen jäseneltä. Sittenhän lopputulos on päinvastainen kuin mitä oli tarkoitettu.

Sotaveteraanin muistosivusto valjastettiin somemarkkinointiin

Tykkäyksiä päätyy yllättäviin paikkoihin myös niin, että tykkäyksen alkuperäisen kohteen nimi ja tarkoitus muutetaan jälkikäteen. Tuore esimerkki saatiin kuluneella viikolla, kun edesmenneen sotaveteraani Hannes Hynösen kannatussivut valjastettiin sivuston ylläpitäjän yrityksen markkinointiin. Vaikka sivusto muuttui, tykkäykset jäivät. Lue Iltalehden juttu täältä (siirryt toiseen palveluun).

Mainitussa tapauksessa tykkäykset kuitenkin menivät aluksi oikeaan osoitteeseen. Keltin ja Järvisen tapauksissa tykkäysten kohde on alun perinkin ollut "väärä".

Tyhjentävää vastausta ilmiöön ei saada, sillä Facebook ei paljasta miten sen algoritmit toimivat.

– Facebookhan kokeilee kyllä erilaisia juttuja. He ovat esimerkiksi myöntäneet, että heillä on ollut Amerikassa gps-seuranta, jonka perusteella toisiaan lähellä olevia ihmisiä on yhdistetty Facebookissa toisiinsa. Mutta siitä on luovuttu. Viime kädessä tämä on kysymys, johon Facebook voi vastata vain itse, Järvinen toteaa.

Yle pyysi Facebookilta kommenttia aiheeseen maanantaina 27.2. Kysymyksiin ei toistaiseksi ole vastattu.

Oletko huomannut tykkäystesi päätyneen "vääriin" paikkoihin? Kerro siitä jutun toimittajalle: eero.mantymaa(at)yle.fi.