Muistatko tämän? Britannian "Estonia-onnettomuudesta" kulunut 30 vuotta

193 ihmistä kuoli Herald of Free Enterprise -autolautan kaaduttua tasan 30 vuotta sitten.

Herald of Free Enterprise kaatui kyljelleen alle puoli tuntia Zeebruggen satamasta lähdön jälkeen. Kuva: EPA

Belgian rannikon edustalla Zeebruggessa muistellaan tänään maanantaina poikkeuksellista onnettomuutta. Herald of Free Enterprise -autolautta kaatui 6. maaliskuuta 1987 pian lähtönsä jälkeen melkein tyynellä merellä. (siirryt toiseen palveluun)

Onnettomuuden välitön syy oli, että lautan autokannen keulaportit jäivät sulkematta, kun se lähti kohti Britannian Doveria.

Laiva pääsi satamasta, mutta kun sen nopeus nostettiin noin 18 solmuun, vesi alkoi tulvia autokannelle ja laiva kaatui kyljelleen neljän minuutin jälkeen. Nopeuden kasvaessa laiva painui syvemmälle veteen ja keula-aalto nousi korkeammalla, joten vesi pääsi sisään avoimista keulaporteista.

Punnan tarjousmatka muuttui painajaiseksi

Laivassa oli 459 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä. Heistä 193 kuoli onnettomuudessa. Suurin osa kuolleista oli brittejä. Monet heistä olivat tulleet päiväretkelle Belgiaan Sun-lehden yhden punnan päivälipputarjouksen houkuttelemina.

Onnettomuuden tutkinnassa (siirryt toiseen palveluun) huomattiin, että miehistön rutiineissa ja yhteydenpidossa oli vakavia puutteita. Townsend Thorsen -varustamon muissakin aluksissa oli ongelmia. Herald of Free Enterprisen sisaralus oli aiemmin lähtenyt merelle keulaportit auki, koska sulkemisesta vastuussa ollut miehistön jäsen nukkui.

Verrattu Estonia-onnettomuuteen

Onnettomuus toi ilmi autolauttojen riskit, jotka liittyvät laajoihin, avoimiin autokansiin. Sisääntunkeutunut vesi voi nopeasti heikentää aluksen vakauden.

Herald of Free Enterprisen onnettomuutta on verrattu autolautta Estonian uppoamiseen syksyllä 1994. Tosin sääolosuhteet olivat täysin erilaiset.

Britanniassa on väitetty (siirryt toiseen palveluun), että Herald of Free Enterprisen onnettomuudesta saatujen oppien soveltaminen käytäntöön jäi osaksi tekemättä. Vaadittiin vielä Estonia-katastrofi ennen kuin autolauttojen riskirakenteita ryhdyttiin toden teolla korjaamaan.