Suomalaiset naisterveystuotteet valtaavat maailmaa – ensimmäinen hittituote myy jo miljardilla eurolla

Äitiyspakkaus, kuukuppi, hormonikierukka, automatisoitu kehto. Suomessa on kehitelty monta maailman naisten elämää helpottavaa tuotetta.

kansainvälinen naistenpäivä
Kansainvälisen naistenpäivän marssi Los Angelesissa vuonna 2015.
Kansainvälisen naistenpäivän marssi Los Angelesissa vuonna 2015.Eugene Garcia / EPA

Naistenpäivää juhlitaan keskiviikkona "Rohkeasti muutoksen puolesta" -teemalla. Vaikka naisten asema on surkea monessa maailman maassa, konkreettisia parannuskeinoja on yhä enemmän.

Moni naisten elämää helpottava uusi keksintö on kotoisin Suomesta.

Esimerkiksi 1990-luvulla Helsingin Kätilöopistolla kehitelty Mirena-hormonikierukka kasvoi viimeistään viime vuonna lääkealan megatuotteeksi yli miljardin euron myynnillään. Mirena on nyt kaikkien aikojen myydyin suomalainen lääke maailmalla.

Suomalaisen hormonikierukan myynti
Yle Uutisgrafiikka

Tulossa lääke kohtusairauteen

Bayerin Pohjoismaiden- ja Baltian-toimitusjohtajan Oliver Rittgenin mukaan yhtiö suunnittelee parhaillaan Turun-tuotantoyksikössään uusia naisten terveyteen liittyviä lääkkeitä.

Myös tulevaisuudessa se aikoo kehittää naisterveyden lääkkeitä juuri Suomessa.

– Bayerin naisten gynegologiaan liittyvä tutkimus ja erityisosaaminen on Suomessa. Alusta asti sitä tutkimusta ja kehitystä on ollut vain täällä. Esimerkiksi lääke endometrioosin (kohtusairaus) hoitoon on tulossa, Rittgen sanoo.

Kuukuppeja 3,5 miljoonalla eurolla

Maailman myydyin kuukautiskerääjä on suomalainen.

Lunette-kuukupin markkinat kasvavat ennen kaikkea ulkomailla, lähinnä Yhdysvalloissa. Lääketieteellisestä silikonista tehdyn kuukautiskerääjän myynti on kaksinkertaistunut vuosittain, ja tänä vuonna toimitusjohtaja Heli Kurjanen odottaa vieläkin kovempaa kasvua.

Kuukuppikauppiaan ura sai alkusysäyksen hänen miehensä kannustuksesta.

– Mutkan kautta tuttavapiiristä löytyi silikoniosaamista, ja siitä se lähti. Aika pian myynnin aloittamisesta jälleenmyyntikyselyjä alkoi tulla ympäri maailmaa. Suurinta kasvu on olllut tässä kahden kolmen viime vuoden aikana, Kurjanen kertoo.

Kurjasen yritys työllistää Suomessa ja Yhdysvalloissa 12 ihmistä 3,5 miljoonan euron liikevaihdolla.

Kuukuppien myynti kasvaa - Lune Groupin liikevaihto
Yle Uutisgrafiikka

Viime vuoden loppuun mennessä kuukuppeja oli myyty yli puolitoista miljoonaa kappaletta. Tälle vuodelle Lune Group on budjetoinut 600 000 kappaleen myyntiä.

– Alkuvuosi näyttää, että olemme ihan budjetissa.

Nopeimmin kuukupit leviävät Yhdysvalloissa

Suomi on kuukuppien toistaiseksi suurin yksittäinen markkina, mutta suosio leviää nopeimmin Yhdysvalloissa. Afrikassa yritys tekee yhteistyötä hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa, jotka antavat seksuaaliterveyskoulutusta ja kuukupit kuukautissuojiksi nuorille tytöille.

– Vienti on jo selvästi suurempi kuin kotimaan myynti. Meillä ovat nyt vuoden aikana kaikki markkinat lähteneet hyvään kasvuun. Suuri kasvu on tarkoitus hakea Yhdysvalloista ja Euroopan isoista maista eli Saksasta ja Ranskasta, Kurjanen sanoo.

Katso myös video suomalaisesta vauvaa tuudittavasta automatisoidusta patjasta, jota jonotetaan ulkomailta asti.

Patjan keksijä Hanna Sissala voitti viime vuonna innovaatiopalkinnon Saksassa (siirryt toiseen palveluun) kuuluisassa Kind und Jugend -lastentarvikealan suurtapahtumassa, ja yritys on saanut rahoitusta myös pääomasijoittajilta.