Savolaismiehen keksintö ei ollutkaan ensimmäinen – suomalainen "Jääsoutaja" herätti ihmetystä netissä jo vuonna 2008

Ylen juttu hangen päällä kulkevasta suksisoutulaitteesta innosti lukijat kertomaan kohtaamistaan erikoisista talvisista kulkupeleistä. Vanhin muisto oli peräti 70 vuoden takaa.

keksinnöt
Onni Nissinen esittelee uutta keksintöään omalla pellollaan.
Joonas Nieminen / Yle

Hangen tai jään päällä kulkeva soutulaite näyttääkin olevan vanhempi keksintö kuin aluksi luultiin. Yle kertoi perjantaina vieremäläisestä Onni Nissisestä, joka oli kehittänyt suksisoutulaitteen. Nissisen tarinasta ovat myöhemmin kertoneet muutkin mediat.

Yleen otti jutun julkaisemisen jälkeen yhteyttä lukija, joka kertoi osallistuneensa samankaltaisen soutulaitteen rakentamiseen jo kymmenen vuotta sitten. Laitetta on esitelty myös YouTube-videoilla (siirryt toiseen palveluun), joilla on ollut yhteensä yli 200 000 katselukertaa. Videoille on tullut paljon hämmästeleviä kommentteja eri puolilta maailmaa.

Maallikon silmissä kymmenen vuotta sitten rakennettu laite muistuttaa huomattavasti Nissisen kehittämää suksisoutulaitetta. Uudemmassa versiossa runko on lähinnä metallia, vanhemmassa puuta. Vanhemmassa soutajan penkki liukuu liikkeen mukana, uudemmassa se pysyy paikallaan.

Yle ei tavoittanut YouTube-videolla näkyneen laitteen rakentanutta helsinkiläistä "Jääsoutajaa" tiistaina.

"Hän tarjosi vain apua minulle"

YouTubesta löytyy enemmänkin variaatioita laitteista, jotka on rakennettu jään päällä soutamista varten. Tässä amerikkalaisversiossa (siirryt toiseen palveluun) soutulaitetta ei ole nostettu suksien, vaan kelkan päälle. Ruotsalaismallissa (siirryt toiseen palveluun) näyttäisi puolestaan olevan sekä kelkka että yksi suksi.

Myös tanskalainen innovaatiosuunnittelija on esitellyt kotisivuillaan jäällä soudettavaa venettä (siirryt toiseen palveluun), mutta sen toimintaperiaate on jo kauempana suksisoutulaitteiden suomalaisista versioista.

Vieremällä suksisoutulaitteen kehittänyt Onni Nissinen kuulee laitteen aikaisemmista versioista ensimmäistä kertaa. Hänkin on kuitenkin saanut Ylen jutun julkaisemisen jälkeen yhden soiton Oulusta mieheltä, joka kertoi rakentaneensa vastaavan laitteen, mutta pitäneensä sen piilossa.

– Laitteen kehittäminen oli jäänyt hänellä kesken, hän tarjosi vain apua minulle, Nissinen kertoo.

Kyllä se vauhdikkaammin kulki kuin mikään vastaava laite ihmisvoimin.

Lukijan kuvaus 1940-luvulla Lauritsalassa rakennetusta moottoripotkukelkasta

Aiemmat keksinnöt voivat estää patentin

Tiedossa ei ole, onko jokin netissä aiemmin esitellyistä laitteista patentoitu tai onko niille haettu patenttia. Onni Nissinen on hakenut patenttia omalle suksisoutulaitteelleen.

Patentoitavalta tuotteelta vaaditaan uutuutta. Sen vuoksi Patentti- ja rekisterihallituksessa verrataan Nissisen keksintöä aikaisempiin ratkaisuihin. Näennäinen samankaltaisuus ei kuitenkaan ole välttämättä este tuotesuojauksen saamiselle – olennaista on, mille patenttia on haettu.

– Hakemuksessa voi olla hyvin tarkkaan kuvattu ne yksityiskohdat, joissa keksintö piilee, selventää johtava neuvontainsinööri Olli Sievänen Patentti- ja rekisterihallituksesta.

Voit katsoa videon Onni Nissisen rakentamasta suksisoutulaitteesta alta. Juttu jatkuu videon jälkeen.

Onni Nissinen esittelee uutta keksintöään omalla pellollaan.
Onni Nissinen esittelee uutta keksintöään omalla pellollaan. Video: Joonas Nieminen / Yle

"Jarruja siinä ei ollut minkäänlaisia"

Suksisoutulaitetta käsitelleessä jutussa esiteltiin myös toista erikoista kulkupeliä, moottorikäyttöistä kulkupeliä. Savonlinnalainen Timo Piepponen oli rakentanut potkukelkan, jolle antoi vauhtia skootterin moottorin pyörittämä nastarengas.

Jutussa kerrottiin, että samankaltaisia moottoripotkukelkkoja oli rakennettu ainakin vuonna 2005. Ylelle tulleen lukijapalautteen mukaan keksintö on kuitenkin vielä vuosikymmeniä vanhempi.

Lukija muisteli nähneensä vastaavan laitteen jo pienenä poikana 1940-luvun lopulla Lauritsalassa (nykyään osa Lappeenrantaa). Näin hän kuvasi laitetta:

"Siinä oli yksi vetopyörä, polkupyörän pyörää pienempi, joka oli vipuvarsilla laakeroitu kelkan istuimen takareunaan ja oli ajettaessa kuljettajan jalkojen välissä. Pyörän päällä oli jonkinlainen polttomoottori ja varmaan polttoainetankki.

Vaihteista en osaa sanoa. Luultavasti niitä ei ollut. Jarruja siinä ei ollut minkäänlaisia. Siihen aikaan ei kai oltu niin tarkkoja, tai sitten vain virkavalta ei osunut paikalle. Kyllä se vauhdikkaammin kulki kuin mikään vastaava laite ihmisvoimin."

Netistä löytyy paljon uudempia videoita laitteista, joissa potkukelkka tai jokin muu kelkka on yhdistetty vetopyörään. Niitä voi etsiä esimerkiksi hakusanoilla mosled tai motorspark.