yle.fi-etusivu

Kuluttaja-asiamies: Huonekaluja myydään kuvitteellisilla aleprosenteilla

Kuluttaja-asiamies seurasi seitsemän huonekaluliikkeen verkkosivuja. Kaikkien markkinoinnista löytyi huomautettavaa.

huonekaluliikkeet
Alennusmyynti Jyskin huonekaluliikkeessä Joensuussa.
Alennusmyynti Jyskin huonekaluliikkeessä Joensuussa viime vuoden elokuussa.Ismo Pekkarinen / AOP

Osa huonekaluliikkeistä johtaa kuluttajia harhaan alennusprosenteilla ja hintamerkinnöillä, kuluttaja-asiamies tiedottaa (siirryt toiseen palveluun).

Kuluttajalle luodaan mielikuva suurista alennuksista käyttämällä myyntihinnan yhteydessä vertailuhintoja ja alennusprosentteja. Alennusilmoitukset eivät kuitenkaan aina ole totuudenmukaisia, kuluttaja-asiamies arvioi.

Tuotetta ei esimerkiksi ole välttämättä myyty lainkaan ilmoitetulla vertailuhinnalla, vaan "alennettu" hinta on käytännössä ollut tuotteen normaali hinta.

Joissain tapauksissa alennuksen on kerrottu kestävän tiettyyn päivään saakka, mutta rajoitetut tarjoukset ovat seuranneet toinen toistaan ilman taukoa, kuluttaja-asiamies kertoo.

Huomautuksia kaikille seurannassa olleille yrityksille

Kuluttaja-asiamies seurasi Kruunukalusteen, Metropoli Kalusteen, Stemman, Finsoffat Oy:n, Iskun, Vepsäläisen ja JYSKin verkkosivuja viime elokuusta tammikuuhun. Kaikkien seurattujen yritysten markkinoinnissa oli puutteita, mutta puutteiden laajuus yritysten välillä vaihteli.

Kaikki seurannassa olleet yritykset ovat saaneet huomautuksen markkinoinnin puutteista ja kuluttajansuojalain ja markkinaoikeuden laajan ratkaisukäytännön vastaisesta toiminnasta.

Jos yritykset jatkavat lainvastaista markkinointia, kuluttaja-asiamies voi määrätä kiellon tai saattaa asian markkinaoikeuden ratkaistavaksi.

Kuluttaja-asiamies on aikaisemmin tehnyt vastaavanlaista seurantaa Maskun Kalustetalon, Sotkan ja Askon verkkosivuilla. Maskun Kalustetalo sai markkinaoikeudessa sakot ja Askolle ja Sotkalle on määrätty uhkasakolla tehostettu kielto.