Yhteinen joukkoliikennelippu Suomeen ja Viroon? Helsinki, Tallinna ja Tartto hakevat pilottirahoitusta

HSL:n matkakortti saattaa tulevaisuudessa toimia myös Virossa. Samalla myös Viron matkakortti toimisi tunnisteena Helsingin seudulla.

Helsingin seudun liikenne (HSL)
matkakortinlukija
EU päättää keväällä, myöntääkö se Helsingin seudun, Tallinnan ja Tarton yhteiselle pilotille rahoituksen.Antti Kolppo / Yle

Helsingin seutu, Tallinna ja Tartto ovat yhdessä hakeneet EU:lta rahoitusta pilottia varten. Hankkeen avulla kokeiltaisiin joukkoliikennelippua, joka kävisi tunnisteena sekä Suomessa että Virossa.

– Suurin hyöty käyttäjälle olisi, ettei tarvitsisi vieraassa kaupungissa lähteä etsimään, mistä ostaa liput, toteaa Helsingin seudun liikenteen HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Ratkaisu hankkeen rahoitukselle selviää huhti–toukokuussa.

Käytännön toteutus ei ole vielä tässä vaiheessa täysin selvillä. Hankkeen haasteena on saada tunnistepohjaisuus eri maiden joukkoliikennelippuihin ja rakentaa järjestelmät, jotka tukevat toisiaan.

Rihtniemi kertoo, että samanlaista yhteistä joukkoliikennelippua on kehitelty myös Suomessa. Tarkoituksena olisi, että kotikaupungin matkakortti kävisi muuallakin Suomessa.

Tallinnan ilmainen joukkoliikenne ei onnistuisi Helsingissä

Vuoden 2013 alusta saakka Tallinnan asukkaat ovat saaneet matkustaa ilmaiseksi linja-autoissa, raitiovaunuissa ja johdinautoissa. HSL:n toimitusjohtaja kuitenkin muistuttaa, etteivät tallinnalaiset voisi hankkeen myötä käyttää Helsingin joukkoliikennettä maksutta.

Ajatus pääkaupunkiseudun ilmaisesta joukkoliikenteestä on herättänyt keskustelua monesti aiemmin, mutta Suvi Rihtniemi ei pidä tilannetta realistisena.

Helsingissä lipputulot ovat pitkälti yli 300 miljoonaa euroa. Lipputulojen osuus joukkoliikenteen kustannuksista on tällä hetkellä puolet.

– Tallinnan lipputulot olivat nelisen vuotta sitten vain noin 20 miljoonaa. Helsingissä on kyse ihan eri kertaluokan joukkoliikenteestä, Rihtniemi kertoo.

Virossa monet työskentelevät Tallinnassa, mutta asuvat pääkaupungin lähiseuduilla. Tallinna muutti joukkoliikenteensä maksuttomaksi houkutellakseen enemmän ihmisiä kirjoille Tallinnaan. Näin nämä virolaiset maksavat kunnallisveronsa pääkaupungille, mikä on Tallinnalle hyvä ratkaisu.

Tässäkin kohtaa Helsingissä on erilainen tilanne.

– Valtaosa Helsingin seudun liikenteen käyttäjistä asuu jo Helsingissä ja maksaa joka tapauksessa veronsa tänne, sanoo Suvi Rihtniemi.