Koe uusi yle.fi

Talvipyöräily vaatii uusia tapoja väylänpitoon – Helsinki kuin Kööpenhamina 20 vuotta sitten

Helsinki ja Turku alkavat olla kuin Kööpenhamina 20 vuotta sitten. Nykytalviin ei välttämättä enää sovellu vanha kunnossapitotapa hiekoituksineen.

Talvipyöräily
Päivi Turkki
Mikkelin kaupungin kunnossapitopäällikkö Päivi Turkki.Risto Puolimatka / Yle

Polkupyöräilyä liikennemuotona edistää osaltaan Pyöräliitto. Sen toiminnanjohtaja Matti Koistinen pitää selvänä, että pyöräteiden talvikunnossapito on muutosten edessä.

– Hiekoittaminen ja sepeli ei enää toimi nykyisin, kun lämpötilat sahaavat nollan molemmin puolin keskellä talvea, Koistinen sanoo.

Etelärannikon kaupunkeja hän kehottaa hakemaan mallia Kööpnhaminasta tai Tukholmasta, sillä meikäläiset talvet menevät sitä kohti, mitä siellä on ollut jo parikymmentä vuotta.

Esimerkiksi Helsingissä on kokeiltu harjasuolausta, mikä tarkoittaa sitä, että ensin kevyen liikenteen väylä harjataan lumesta tai yhä useammin sohjosta ja sitten suolataan.

– Sillä saadaan pyörätielle liki kesäkeli, sanoo Koistinen.

Jäähyväiset "tappajasepelille"?

Pahamaineista renkaat rikkovaa sepeliä ei enää tarvittaisi. Tosin suolaus saattaa ruostuttaa pyörät, mutta siitä Koistisella ei ole vielä kokemusta eikä varmuutta.

Pyöräliiton Koistinen ei ainakaan vielä näe harjasuolausta Sisä-Suomen läpitalviseksi kunnossapitomalliksi pohjoisesta puhumattakaan, mutta jo nyt sillä saattaisi olla sijansa alku- ja lopputalvesta.Mikkelin kaupunki kerää kokemuksia talvipyöräilyn kokeilureiteistä. Reitit kulkevat kaupungin keskustasta pohjoiseen, ja ne on merkitty kokeilusta kertovilla kylteillä.

Mikkelissä vielä perinteistä menoa

Mikkelissä on testattu kevyenliikenteen talvikunnossapitoa kahdella osuudella. Ensimmäinen osuus kulkee Maaherrankatua Kirkkopuiston kupeesta Juvantielle. Lähemäellä reitti vaihtuu väylän toiselle puolelle ja jatkuu Oravinkadun kulmaan.

Toistaiseksi palautetta on tullut enemmän reiteiltä, jotka eivät ole kokeilussa mukana. Eniten palautetta tulee pinnan epätasaisuudesta, johtuipa se sitten polanteista tai lumen määrästä.

Mikkelin kaupungin kunnossapitopäällikkö Päivi Turkki heittää porkkanan: – Jos palautetta tulee riittävästi ja hyviä ideoita, ensi vuodelle tulee toinen kokeilureitti.

Tämä talvi ei tue kokeilua

Kokeilu oli tarkoitus tehdä jo viime talvena, mutta talvi tuli niin myöhään, ettei siinä ollut mieltä.

Ei tänäkään talvena ole tullut niin paljon lunta kuin kaupunki olisi kokeilun onnistumisen suhteen toivonut. Myös polanteen poistoa ja hiekoitusta olisi saanut olla enemmänkin.

Suurin ongelma talvikunnossapidossa on se, että liukkauden torjunnan tarpeet ovat eri käyttäjillä kovin erilaiset.

– Meidän pitää muistaa että meillä on yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä paljon muitakin käyttäjiä kuin pyöräilijöitä eli kävelijöitä, huomauttaa kunnossapitopäällikkö Päivi Turkki.

Terävä sepeli hyvä yhdelle, huono toiselle

Hieno hiekka olisi pyöräilijälle hyvä mutta ei vie liukkautta jalankulkijan kengän alta. Jalankulkijalle teräväsärmäinen sepeli on parempi, mutta se taas saattaa puhkoa pyöränkumit. Eikä sepeli ole hyvä myöskään koiran tassun alla. Ja on rollaattoreita, pyörätuoleja ja lastenvaunujakin.

– Mutta se pitää muistaa, että me ei pystytä talvella tekemään kesäkeliä millään meidän kevyenliikenteen väylille.

Onko sitten joku hiekoitussepeli, joka kelpaisi kaikille?

– Sen kun tietäisi, Päivi Turkki huokaa.

Reiteillä kokeillaan erilaisia hiekoitussoran laatuja ja samalla kerätään käyttäjien kokemuksia. Lähempänä keskustaa sepeli on terävämpää, kalliosta murskattua. Pohjoisempana hiekoitussepeli on murskattu sorasta.

Pyöräilijä enemmän huolissaan asenteista

Yksi aktiivisia talvipyöräilijöitä on Petri Syrjäläinen. Hän pitää kokeilureitin kunnossapitoa pääosin hyvänä. Enemmänkin hän valittaa asenteita, sillä talvipyöräilijä saattaa olla monelle jalankulkijalle ja autoilijalle yllättävä kummajainen, jonka olemassaoloa ei muisteta.

Petri Syrjäläinen
Petri Syrjäläinen.Risto Puolimatka / Yle

– Liikuttaisiin enemmän, ja niin autolijat kuin pyöräilijät katsoisivat itseään peilistä, mitä siellä tien päällä tehdään.

Kokeilureitin sepeleistä Syrjäläisellä on selkeä mielipide:

– Kalliomurske on todella terävää, että se helposti puhkaisee renkaan. Ainakin viime talvena on kokemuksia siitä, että vaikka on kuinka hyvä rengas, niin se löytää tiensä renkaasta läpi, kun sattuu terävä särö.