Kasvokkain: Tappouhkauksia saanut pappi Kai Sadinmaa, miksi haluat vihkiä homopareja kirkon kiellosta huolimatta?

Pappi Kai Sadinmaa vihki viime viikolla kaksi samaa sukupuolta olevaa paria avioliittoon. Siitä alkoi hänen taistelunsa kirkon linjaa vastaan.

Kotimaa
Kai Sadinmaa
Mikko Koski / Yle

Viime viikolla Suomessa tuli voimaan laki, joka mahdollistaa samaa sukupuolta olevien parien vihkimisen avioliittoon.

Kai Sadinmaa oli tiettävästi ensimmäinen pappi, joka vihki pareja avioliittoon, vaikka kirkko on kieltänyt papeilta vihkimisen.

Vihkimisestä tehtiin heti kantelu Helsingin hiippakunnan tuomiokapituliin.

Miksi päätit lähteä vihkimään samaa sukupuolta olevia, vaikka kirkko kieltää sen?

Sen takia, että minua pyydettiin siihen. Olin tehnyt itselleni selväksi jo kauan aikaa sitten, että tulen tekemään vihkimisen.

Mikä oikeus meillä on kirkkona ja pappeina kieltää siunaus niiltä ihmisiltä, jotka haluavat sitoutua keskenään ja vahvistaa rakkauttaan kaikilla mahdollisilla tavoilla?

On tosi vaikeaa perustella sitä vastaan, että en siunaisi. Näen avioliiton yhteiskunnallisena järjestäytymiskysymyksenä.

Moraalisia ongelmia tästä ei minulle koidu.

Miksi papeilla ei nyt ole oikeutta vihkiä samaa sukupuolta olevia? Se johtuu siitä, että kirkon ylin päättävä elin eli kirkolliskokous on enemmistöltään raamatullisia konservatiiveja.

Jokaisella aikakaudella on omat ihmisoikeuskysymyksensä ja -taistelunsa. Tämä on tämän ajan ihmisoikeuskysymys.

Millaista palautetta on tullut ihmisiltä vihkimisen jälkeen?

Suurin osa viesteistä on ollut positiivisia ja myönteisiä tukiviestejä. Niitä on tullut valtavasti.

Myös pappiskollegoilta on tullut Facebookissa tukea. Monet ovat sitä mieltä, että tämä on oikea homma mitä teen.

Pieni osa on sitä negatiivista. Itse asiassa ehkä odotettua pienempi osa. Olin varautunut suurempaan määrään.

Tietysti joissakin paikoissa käydään asiasta myös kiihkeää keskustelua, jossa vaaditaan päätäni vadille.

On siellä joukossa joku sellainen viesti, jonka voi tulkita tappouhkaukseksi.

Postissa tuli kotiini kirjoituskoneella tehty kirje. Siinä sanottiin, että "nyt tarvitaan radikaaleja toimenpiteitä. Sinä olet kirkon syöpä".

En ole vielä tehnyt kirjeestä ilmoitusta mihinkään, harkitsen asiaa.

Kai Sadinmaa
Mikko Koski / Yle

Ymmärrätkö niitä kirkon piirissä olevia ihmisiä, joiden mielestä toimintasi on väärin?

Siinä mielessä voin sen ymmärtää, että olen itsekin ollut nuorena miehenä tätä asiaa vastaan. Mutta siitä on jo aika paljon aikaa. Siperia niin sanotusti opettaa.

Kun asioihin tutustui ja ennen kaikkea kun tutustui ihmisiin, niin sen jälkeen ajatukset ovat alkaneet itselläni muuttumaan.

Keskusteluyhteys ja asiasta keskusteleminen kirkon piirissä on hyvin vaikeaa. Ihmisten mielipiteet tuntuvat olevan betonoituja.

Mielestäni tämä on ehkä kirkon historian kaikkein vaikein kysymys. Uskon, että jollain tavalla tämä keskustelu samaa sukupuolta olevien vihkimisestä tulee aiheuttamaan pahan juovan kirkon sisään.

Vihkimisestä on kanneltu kirkon tuomiokapituliin ja kanteluun odotetaan nyt vastinettasi. Mitä aiot vastata tuomiokapitulille?

Kerron tietenkin miksi vihin ja perustelen sitä. Ehkä laitan vastineeseen myös luvun kirjastani, jossa käsittelen asiaa. Tämän luvun pääviesti on, että "anna homon rakastaa".

Perustelen asiaa ihmisoikeuksilla sekä perustelen sitä myös hengellisesti. Meidän tehtävä on siunata ihmisiä ja heidän suhteitaan.

Minulla on myös tarvittaessa tukiporukkaa ja ihmisiä, jotka ovat tarjonneet minulle apua tässä asiassa.

Haluan peilata vastinettani ja keskustella siitä myös muiden kanssa, koska tämä ei ole minun oma projektini. Haluan sillä tavalla siunauksen tälle yhteiselle asialle.

Heti kun tämä kantelu tuli julkisuuteen, eräs asianajaja otti minuun yhteyttä ja ilmoitti, että heidän firmansa on valmis tulemaan tähän mukaan ilmaiseksi, pro bono.

Että kyllä tässä ollaan valmiita taisteluun.

Kai Sadinmaa
Mikko Koski / Yle

Mitä aiot tehdä, jos seuraukset kanteluprosessista ovat kannaltasi huonoja? Entä jos pappisoikeutesi otetaan pois?

Jos tulee sanktioita, niin ilman muuta lähden katsomaan asiaa maalliseen hallinto-oikeuteen.

Jos vaikkapa pappisoikeuteni otetaan pois määräaikaisesti, niin kyllä se katsotaan välittömästi oikeudessa.

En tiedä mitä kaikkia keinoja tuomiokapitulilla on sanktiovarastossaan.

Tämä tapaus on todella merkittävä, koska tämä on ennakkotapaus. Nyt lyödään ne linjat, että miten kirkko tulee suhtautumaan tähän.

Aion joka tapauksessa jatkaa samaa sukupuolta olevien vihkimisiä. Jos kirkko ottaa sanktiolinjan niin käsittääkseni sitä pitää aina koventaa.

Jos pappisoikeuteni otetaan pois, niin en tietenkään enää pysty juridisesti vihkimään ihmisiä.

Yritätkö olla marttyyri tässä vihkimisasiassa?

Tietysti minut on leimattu niin, että olen populisti ja haen tässä vain omaa henkilökohtaista julkisuutta.

Marttyyriksi minua on syytetty, mutta en tietoisesti yritä sitä olla.

Mutta totta kai, kun lähdetään edistämään jotakin asiaa, joka liittyy ihmisoikeuskysymyksiin, niin aina on ollut ihmisiä, jotka ovat joutuneet kärsimään. Se on väistämätöntä.

Eli tietysti ihmiset voivat olla jonkun asian edistämisen uhreja ja marttyyreja.

Minunkin täytyy tietysti muistaa, että tässä ei ole kyse minusta, vaan niistä ihmisistä, joita tämä avioliittolaki ensisijaisesti koskee. Eli tietyllä tavalla olen vain sivuhenkilö.

Mitä ajattelit vihkimistilanteessa, kun vihit Suomen ensimmäiset samaa sukupuolta olevat parit avioliittoon?

Ajattelin, että voi hyvänen aika. Paikalla oli näiden ihmisten läheisiä. Isiä, äitejä, sisaruksia ja maalta tulleita sukulaisia.

Siinä näki kuinka merkittävästä asiasta on kysymys heille, kun pappi on läsnä.

Silloin tuntui, että ihan sama mitä sanktioita tulee, ei sillä ole merkitystä, koska pystyn seisomaan asian takana, kun muistan nämä ihmiset keitä tämä koskee.

Kai Sadinmaa
Mikko Koski / Yle

Uskotko, että samaa sukupuolta olevien vihkiminen avioliittoon hyväksytään vielä joskus virallisesti Suomen kirkossa?

Kyllä haluan siihen uskoa.

Joidenkin tulkintojen ja käsitysten mukaan nykyinen kirkkolaki jo oikeastaan sallii samaa sukupuolta olevien vihkimisen, eikä asiasta tarvitsisi tehdä erillistä päätöstä.

Kirkkolaissa ei puhuta sukupuolista, vaan puhutaan kihlaparista ja edellytetään kirkon jäsenyyttä ja rippikoulun käymistä.

Eli päinvastoin ajateltuna, vihkimisen kieltäminen olisi edellyttänyt näiden tulkintojen mukaan kirkolliskokouksen päätöksen.

Nämä samaa sukupuolta olevien vihkimiset tulevat jatkumaan. Meitä on sen verran porukkaa, jotka emme lopeta tätä.

Kirkon on pakko vastata jotenkin ja tehdä asiaan jonkinlainen järjestely.

Sadinmaa ei ole tällä hetkellä papin virassa missään seurakunnassa. Hänet on vihitty papiksi vuonna 1994 ja edellisen kerran hän ollut papin sijaisvirassa kolme vuotta sitten.

Kasvokkain on juttusarja, jossa esitellään joka lauantai ajankohtaiseen teemaan liittyvä ihminen.