yle.fi-etusivu

Selvitysmieheltä huutia valtion jättihankkeille: kelvotonta johtamista Länsimetrossa ja olympiastadionin remontissa

Ongelmia aiheuttaa mm. isännätön raha. Lääkkeeksi Erkki Virtanen ehdottaa koulutusta ja Tampereen Rantatunnelissa hyväksi havaittua allianssimallia.

Projektihallinto
Länsimetro, Tapiolan asema
Länsimetro on tullut surullisenkuuluisaksi aikataulun venymisestä.Ronnie Holmberg / Yle

Työ- ja elinkeinoministeriön entinen kansliapäällikkö, selvitysmies Erkki Virtanen antaa huutia projektiosaamisen tasolle valtion jättimäisissä rakennus- ja väylähankkeista.

Projektihallinta on Virtasen mukaan paikoin jopa kelvottomalla tasolla.

– Suomessa tämä rakennussektorin projektiosaaminen on sekä määrällisesti että laadullisesti ihan riittämätöntä. Osaajia on liian vähän, että pääsisimme kunnollisiin tuloksiin.

Tämä johtaa alun perin sovittujen aikataulujen paukkumiseen ja kustannusten rajuun nousuun. Virtasen yllättivät ylitykset etenkin yhteisrahoitteisissa hankkeissa, joissa on mukana valtion lisäksi kuntien, kaupunkien tai muiden toimijoiden rahaa.

Esimerkkeinä hän nostaa esiin Länsimetron, Musiikkitalon ja Helsingin Olympiastadionin peruskorjauksen.

– Näiden osalta on pakko sanoa, että valtaosa yhteisrahoitushankkeista on epäonnistunut aika pahasti, Virtanen toteaa.

Ongelmia aiheuttaa isännätön raha.

– Kun rahaa tulee useista eri lähteistä, niin sellaista isäntää, joka vartioi rahan käyttöä ei ole ollenkaan olemassa.

Musiikkitalo
Musiikkitalo valmistui vuonna 2011 Helsingin keskustaan.Markus Heikkilä / Yle

Valtion omissa hankkeissa on onnistuttu monen toimijan yhteishankkeita paremmin. Etenkin Liikenneviraston perustaminen vuonna 2010 näyttäisi tuoneen olennaisen parannuksen aiempaan projektihallintaan.

Virtanen on selvittänyt valtion rahoittamien rakennushankkeiden aikataulu- ja kustannusongelmia valtioneuvoston tilaamana. Maaliskuun lopussa luovutettavaa raporttia varten Virtanen on käynyt läpi 300 kohdetta.

Allianssimalli käyttöön ja koulutusta

Lääkkeeksi aikataulu- ja kustannusongelmiin Virtanen suosittaa allianssimallin hyödyntämistä ja koulutuksen vahvistamista.

– Koulutuspuolella projektiosaamisen lisääminen on ihan olennaista, että asia saadaan kuntoon, Virtanen suosittaa.

Allianssimallia suositeltiin myös kymmenen vuotta sitten valmistuneessa selvityksessä, jossa selvitettiin väylähankkeiden kustannusylityksiä.

– Suosittelen allianssimallin käyttöä myös muissa kuin väylähankkeissa.

Rantatunnelin suuaukko Armonkallion alapuolella
Suomen pisin maantietunneli Tampereella avattiin liikenteelle suunniteltua aikaisemmin vuonna 2016.Matias Väänänen / Yle

Virtasen mukaan Tampereen Rantatunneli on esimerkillinen onnistuminen valtion rahoittamista rakennushankkeista.

– Pidän sitä esimerkillisenä hankkeena projektinhallinnan osalta, vaikka siinä tulikin tiettyjä kustannusylityksiä. Niille oli kuitenkin ihan asialliset perusteet.

Allianssimallin etuna on, että se pakottaa tilaajan, rakentajan ja suunnittelijan tiukkaan yhteistyöhön projektin alkuvaiheessa, jolloin suurimmat ylitykset syntyvät.