Liikennevirasto tutkii 93 siltaa – taustalla betonin lujuusongelmat

Tutkimukset koskevat suurimpia ja vilkasliikenteisimpiä siltoja maanteillä ja rautateilla.

Lujuusongelmat
Takamäen risteyssilta Seinäjoen itäisellä ohikulkutiellä.
Takamäen risteyssilta Seinäjoen itäisellä ohikulkutiellä.Pasi Takkunen / Yle

Liikennevirasto laajentaa vuosina 2005-2016 rakennettujen siltojen lujuustutkimuksia. Liikenneviraston mukaan 93 siltaa tutkitaan seuraavaksi eri puolilla Suomea.

Kohteina ovat suurimmat ja vilkasliikenteisimmät sillat maanteiltä ja rautateiltä.

Siltatutkimusten taustalla on viime syksynä rakennustyömailla betonin lujuudessa havaitut ongelmat.

Nyt tutkittavien siltojen betonista tutkitaan puristuslujuutta, ilmamäärää ja tiheyttä. Liikennevirastosta toivotaan, että tutkimukset päästään aloittamaan toukokuussa.

– Viime syksynä tutkimme 18 siltaa pistokokeena, ja nyt haluamme jatkaa tutkimusta liikenteen kannalta tärkeimmissä silloissa, sanoo Liikenneviraston taitorakenneyksikön päällikkö Minna Torkkeli.

Liikennevirasto kertoi tammikuussa, että aiemmissa tutkimuksissa on löytynyt kuudesta sillasta lujuuspuutteita.

Liikenneviraston listat tutkittavista tiesilloista (siirryt toiseen palveluun) ja rautatiesilloista (siirryt toiseen palveluun).