Toimiva ratkaisu auton "kuolleisiin kulmiin" maksaa noin 1 000 euroa vuodessa – Raumalla käytössä

Videokamerat yleistyvät autojen turvallisuusvälineinä. Monissa henkilöautoissa on jo nyt peruutuskamera, mutta isompiin autoihin ovat yleistymässä monikamerajärjestelmät.

Kotimaa
Auton hytissä oleva monitori näyttää kuvaa auton yläpuolelta ja myös siihen suuntaan, mihin auto on kulkemassa.
Auton hytissä oleva monitori näyttää kuvaa auton yläpuolelta ja myös siihen suuntaan, mihin auto on kulkemassa.Joona Haarala / Yle

Autonkuljettaja Hannu Vuorinen on silminnähden ylpeä työkalustaan. Aura-autossa on vuoden alusta ollut kamerajärjestelmä, jolla pystyy valvomaan sellaisia paikkoja autosta, mihin peilit eivät yllä. Neljällä kameralla näkee paljon.

– Ensimmäinen kamera on tuossa. Aurinkolipassa on toinen. Täällä takana kameroita on kaksinkerroin, Rauman kaupungilla töissä oleva Vuorinen esittelee keltaista aura-autoa.

Hannu Vuorisen ajamassa autossa on keskellä hyttiä tv-monitori, joka reagoi kuljettajan liikkeisiin.

– Normaaliajossa kun ollaan, niin monitori näyttää kuvan eteen ja sivuille. Kun pistää vilkun päälle, niin vasemmalle mentäessä kone näyttää vasemman kyljen. Pakin kuva voi olla vähän suhruinen nyt, kun siellä on lunta, Vuorinen naurahtaa.

Vuorista ei haittaa se, että monitoria katsoakseen joutuu hetkeksi irrottamaan katseen tiestä.

– Ei se sen vaarallisempaa ole kuin peiliin vilkaisu.

Kamera auton ohjaamon yläpuolella.
Kamera auton ohjaamon yläpuolella.Joona Haarala / Yle

Oikea suunta vaarallisin

Tällä hetkellä moneen suuntaan näkevät kamerat ovat vielä harvassa, kertoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen. Sen sijaan peruutuskamerat ovat jo hyvinkin yleisiä myös henkilöautoissa.

– Siitä on näyttöä, että peruutusonnettomuudet ovat vähentyneet, selvittää Heiskanen.

Tapio Heiskanen kehottaa kuljetusliikkeitä vakavasti harkitsemaan moneen suuntaan näkevien järjestelmien hankkimista.

– Isoissa ajoneuvoissa etenkin oikealle kääntyminen on vaarallisinta, kun kuolleeseen kulmaan ei näe hyvin, Heiskanen opastaa.

Näkymä aura-auton ohjaamosta.
Näkymä aura-auton ohjaamosta.Joona Haarala / Yle

Lisävarusteesta tulossa vakioväline

Rauman kaupunki on liisannut kamerajärjestelmiä suomalaiselta laitetoimittajalta. Hintaa autoa kohden tulee noin tuhat euroa vuodessa.

Investointi kuulemma kannattaa, sillä nyt kuljettajan ei tarvitse heilua ohjaamossa entiseen tapaan.

– Kuljettaja on ennen kuikuillut ja kurotellut ja liikuskellut penkeillä. Työergonomia paranee. Ei tarvitse niin paljon ihmetellä, Rauman kaupungin rakennusmestari Jari Salminen selvittää.

Myös monissa muissa kaupungeissa on vastaavia järjestelmiä testattu. Esimerkiksi Turussa kunnallistekniikkaa tekevällä Kuntecilla on muutamassa autossa kameratekniikkaa. Heillä on muun muassa kolmella kameralla tehtävä ”lintuperspektiivikuva” ja muutamassa autossa monitori näyttää kuvaa siitä suunnasta, mihin auto on kulkemassa.

– Kuljettajien palautteen mukaan kameroista on hyötyä, etenkin toreilla ja paikoissa missä liikkuu paljon ihmisiä, kertoo tuotantojohtaja Mikko Kunttu.

Kunttu muistuttaa, että ihmiset eivät välttämättä tajua, että isojen koneiden ohjaamosta ei näe aina kaikkialle.

Kuntec seuraa mielenkiinnolla tekniikan kehittymistä. Pian edessä voi olla tilanne, jossa työkoneisiin ei tarvita erillisiä videovalvontalaitteita.

– Autoissa alkavat vähitellen olla kiinteänä nämä järjestelmät, Kunttu tokaisee.