Reetta ja Erfan Jahangirin kolumni: Lääkäri ei laiskottele potilaiden välissä

Kun odotushuoneen kello nakuttaa jo yli sovitun ajan, eikä mitään tapahdu, mieleen voi tulla painokelvottomia ajatuksia terveydenhoidon tilasta, kirjoittavat Reetta ja Erfan Jahangiri.

terveydenhoito
Erfan ja Reetta Jahangiri
Kalle Niskala / Yle

Istut kymmentä yli kymmenen terveyskeskuksen aulassa. Ärsyttää. Aika oli jo kymmeneltä, eikä edellinen potilas ole edes vielä tullut ulos lääkärin huoneesta. Onkohan siellä edes ketään, vai onko lääkäri vain kahvilla jaarittelemassa hoitajien kanssa? Jouduit järjestelemään omia työkuvioitasi jo ihan tarpeeksi, että edes pääsit tälle ajalle, kun mitään muutakaan ei ollut tarjolla, ja nyt meinaat myöhästyä seuraavastakin tapaamisestasi.

Vihdoinkin, lääkärin ovi avautuu, ja potilas tulee ulos. Nouset jo päästäksesi seuraavana huoneeseen, mutta lääkäri paahtaakin jo sinuun katsomatta jonnekin muualle. Istut pettyneenä takaisin tuolille ja jatkat turhautuneena älypuhelimesi ruudulla rullailua.

No, nyt se sentään tuli takaisin! Joko nyt? Mutta ei, lääkäri katoaa jälleen omaan huoneeseensa. Nythän sillä ei edes ole siellä ketään! Mikä tässä maksaa?!

Vihdoin ovi avautuu, ja lääkäri kajauttaa nimesi käytävään. Ihan niin kuin se ei olisi edes nähnyt, että odottelet siinä heti oven ulkopuolella. Eikä edes pyydä anteeksi, vaikka aikasi on jo 20 minuuttia myöhässä. Mitäköhän tuokaan ymmärtää tavallisista ihmisistä ja heidän ongelmistaan? No, nyt ainakin käytät koko annetun puoli tuntia, vaikka kuinka aloititte myöhässä, siihen sinulla on täysi oikeus.

Jaa, ja vielä yksi kysymys, ihan muusta aiheesta kuin miksi aika alun perin oli annettu

Kärsivällisyytesi on siis monesti koetuksella terveydenhuollossa. Onko sille jokin syy?

Miltä se päivä näyttääkään lääkärin silmin, siellä suljettujen ovien takana?

Huh huh! Kello on jo yli kymmenen, vaikka tämän potilaan aika taisi loppua kymmeneltä. Kaksi hoitajan ylimääräistä kysymystä ovenraosta ja edellisen potilaan monimutkainen, erikoissairaanhoidon lääkärille soittoa vaatinut asia on saanut aikataulusi jo tässä vaiheessa päivää raiteiltaan. Mitäköhän loppupäivästä tulee? Toivottavasti seuraavat potilaat ovat ymmärtäväisiä.

Jaa, ja vielä yksi kysymys, ihan muusta aiheesta kuin miksi aika alun perin oli annettu. Yrität vastata siihen mahdollisimman ymmärrettävästi ja kattavasti, mutta kuitenkin nopeasti, tehden samalla selväksi että perusteellisempi tutkiminen ja kannanotto vaatisivat kokonaan uuden ajan.

Potilas lähtee, ja sinun on pakko lähteä samalla ovenavauksella vaikka kirjauskin on vielä tekemättä. Lupasit käydä tässä välissä viereisessä huoneessa katsomassa ja antamassa mielipiteesi toisesta asiasta, minkä teetkin mielelläsi koska hankalampien asioiden yhdessä miettiminen ovat terveyskeskuksessa toiminnan ydintä. Valitettavasti sille on harvoin varattu ylimääräistä aikaa.

Huoneeseesi palatessasi huomaat seuraavan potilaan odottavan jo kärsimättömänä. Pakko kuitenkin vielä kirjata edelliset tekstit nyt kun ne ovat tuoreena mielessä. Nykyisin tarkka kirjaaminen on osa sekä potilaan että hoitohenkilökunnan oikeusturvaa, ja takaa tietysti hoidon jatkumisen silloinkin, jos esimerkiksi hoitava lääkäri vaihtuu. Saman tien kirjaamalla pystyt myös paremmin keskittymään seuraavankin potilaan asioihin.

Lääkärin työpäivään sisältyy paljon tehtäviä tavallisten vastaanottoaikojen lisäksi

Ja sitten vielä seuraavan tulijan teksti auki, jotta näet tulosyyn ja pystyt edellisten tekstien pohjalta myös hieman perehtymään potilaan muihin asioihin, kuten perussairauksiin ja mahdollisesti kyseisen syyn vuoksi jo tehtyihin tutkimuksiin ja toimenpiteisiin. Jaaha, tietokone jumittuikin taas tässä välissä, odotellaanpas hetkinen että tietotekniikka pääsee ajan tasalle...

Ja nyt, vihdoinkin, olet ehtinyt vilkaista edellisiä tekstejä ja pystyt hakemaan potilaan käytävästä. Tämän härdellin keskellä olet tyytyväinen itseesi, kun olet vain kaksikymmentä minuuttia myöhässä aikataulusta.

Tyytyväisyytesi vuoksi unohdat jopa pahoitella myöhässä oloa, toivottavasti se ei pilaa koko vastaanoton tunnelmaa vaan saatte keskinäisen luottamuksen rakennettua.

Näkökulmasta riippuen asiat voivat siis näyttäytyä hyvinkin erilaisina. Lääkärin työpäivään sisältyy paljon tehtäviä tavallisten vastaanottoaikojen lisäksi.

Paljon aikaa kuluu esimerkiksi reseptien uusintoihin ja lausuntoihin. Useat lääkärit toimivat myös osana erilaisia hoitotiimejä, jolloin esimerkiksi diabeteshoitajan tai kotisairaanhoitajan kanssa keskustellaan potilaiden hoitoon liittyvistä asioista ja tehdään tarvittaessa esimerkiksi lääkemuutoksia tai muita toimenpiteitä.

Seuraavan kerran, kun joudut odottamaan aikaasi terveydenhuollon toimipisteissä: kiitos kärsivällisyydestäsi!

Myös erilaisia koulutushetkiä ja yhteisiä palavereita pidetään, jotta niin käytännön asioista kuin alati muuttuvista hoitokäytännöistäkin pysyisivät kaikki ajan tasalla. Vastaanottokäyntien ennalta-arvaamattomuus voi myös luoda paljon yllätystekijöitä tavalliseen päivään.

Joskus aikatauluissa on pakko joustaa, jos tietyn potilaan asian selvittely sitä vaatii. Toisten asioiden kanssa sitten onneksi päästään hyvään lopputulokseen lyhemmälläkin ajalla ja aikataulut pysyvät keskimäärin hallinnassa.

Joskus kuitenkin sattuu useita aikaa vieviä asioita peräkkäin, eikä sille voi mitään. On myös hyvä muistaa, että annettuun aikaan tulisi mahtua myös papereihin lyhyt perehtyminen ja jälkeenpäin kirjaaminen – osa vastaanottotyöstä tapahtuu siis silloin, kun potilas ei ole sisällä huoneessa.

Toisaalta meillä lääkäreilläkin olisi paljon opittavaa. Vähintäänkin hymyn, pahoittelun ja ihmisen kohtaamisen ihmisenä voisi useammin muistaa.

Ihmisen terveyttä ei voi ennustaa. Yllättävät kuvantamis- ja laboratoriotulokset, joihin pitää heti ottaa kantaa, kysymykset kollegoilta ja hoitajilta, tai tutkimustilanteessa esille tulevat kiireelliset asiat eivät tunne aikatauluja. Joskus ne täytyy hoitaa heti.

Seuraavan kerran, kun joudut odottamaan aikaasi terveydenhuollon toimipisteissä: kiitos kärsivällisyydestäsi! Teemme parhaamme, että niin sinun kuin muidenkin potilaiden asiat tulisivat mahdollisimman hyvin hoidettua.

Reetta ja Erfan Jahangiri

Efi ja Reetta ovat nuoria lääkäreitä uransa alkutaipaleella. He yrittävät nähdä niin työssään kuin vapaa-ajallakin kohtaamistaan ihmisistä ja asioista monipuolisen ja elämänmyönteisen kuvan. Tässä kolumnisarjassa he tarkastelevat terveydenhuoltoa sellaisena, kuin se asiakkaille näyttäytyy.