Korkea kallio alkoi sortua moottoritien varteen – "Kiven laatu on hyvin halkeileva ja heikko"

Paljon kallioleikkauksia sisältävä E18-tie kulkee alueella, jolla kiven laatu on poikkeuksellisen huono.

tieliikenne
kallioseinämä ja sortuma
Olli Törönen / Yle

Iso pala kalliota on sortunut E18-tien varteen Pyhtään kohdalla. Kivenjärkäleiden koko vaihtelee pienistä murikoista lohkareisiin, joiden halkaisija on vajaan metrin.

Yhteensä kalliota on sortunut useita kuutiometrejä.

Tien kunnossapidosta vastaavaTieyhtiö Valtatie 7 Oy sai tiedon sortumasta perjantaina. Tieyhtiön mukaan sortuman syynä on kiven huono laatu.

– Se on hyvin halkeileva ja luonteeltaan heikko, rakopintoja on hyvin paljon. Keväisin, kun luonto toistuvasti jäätyy ja sulaa, vesi menee kalliokoloihin. Siitä seuraa rapautumisilmiö, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Jaakko Kouvalainen.

Kaakkois-Suomi on rapakivialuetta, joten huonolaatuisesta kalliosta kärsii koko Kotkan ja Koskenkylän välinen tieosuus. Sortumapaikka sijaitsee noin puoli kilometriä ennen Siltakylän liittymää Kotkasta päin tultaessa. Se on kanjonissa, jossa tieväylä on leikattu syvään kallioon. Kouvalaisen mukaan kalliorakenteet on suunniteltu ja louhittu määräysten mukaan.

– Kallioseinät ovat näistä ominaisuuksistaan johtuen tehoseurannassa ja tarkastamme ne säännöllisesti. Jos heikko kohta löytyy, poistamme kiveä siitä kohtaa.

Paljon kalliota ja notkoja

Sortumia on tapahtunut E18-tiellä ennenkin. Vuosina 2008 ja 2010 kalliota sortui tielle Muurlan ja Lohjan välisellä tieosuudella Muurlan liittymän kohdalla.

Liikenneviraston mukaan koko Etelä-Suomen rannikolla on vyöhyke, jossa kalliorapautuminen on voimakkaampaa kuin muualla.

– Muurla-Lohjan aikana tätä käytiin hyvin tarkkaan läpi. Geologin ja kalliomekaniikan asiantuntijoiden lausuntojen mukaan kalliossa tapahtuu tiettyä rapautumista, ja kun vesi ja hienoaines tekevät työtään, leikatussa kalliossa kivi voi lähteä liikkeelle, kertoo Muurla-Lohja-välin rakentamisen projektivastaavana toiminut Magnus Nygård.

Kaikkea ei voi tietää suunnitteluvaiheessa.

Magnus Nygård

E18-tie kulkee maastossa, jossa on paljon kalliota ja notkoja. Silloin myös kallioleikkauksia on paljon. Liikennevirastosta arvioidaan, että yli kymmenen prosenttia koko moottoritiestä kulkee kallioleikkausten läpi.

Sortumien riski suurin uudella tiellä

Nygård kertoo, että sortumien riski on suurin 2-3 vuotta tieosuuden valmistumisen jälkeen. Muurlan sortumat osuivat tuohon aikaikkunaan, ja Pyhtään kohdalla tie on nyt ollut auki pari vuotta.

Kun kallio on louhittu, tien puolella ei ole enää massaa tukemassa sitä.

– Haastavaa on se, ettei kaikkea voi tietää suunnitteluvaiheessa. Kallioleikkaus ei myöskään aina paljasta päällepäin, minkälainen kallio on metrin päässä kallion pinnasta.

Jos heikkoja kohtia paljastuu, ne pitäisi lujittaa tai jättää etäisyys tiehen niin suureksi, että isompikin lohkare varmasti jää tarpeeksi kauas tiestä. Muurlassa kallioleikkaus oli kapea ja sen suuntaus oli Nygårdin mukaan hyvin epäedullinen, jolloin vaarana oli kivenlohkareiden putoaminen autojen päälle.

– Pinta vietti moottoritielle päin. Kalliota louhittiin lopulta paljon pois, ja lisäksi tehtiin lujituksia ja pultituksia. Sortumat tielle asti eivät ole missään nimessä sallittuja.

Tien rakentaminen vielä kesken

Pyhtäällä sortuman ja tien väliin on laitettu betoniporsaita ja suojatolppia, jotka eristävät kivikasan tiestä. Kivet on tarkoitus viedä pois tien varresta lähipäivinä. Tieyhtiö Valtatie 7 Oy:n mukaan riskiä uudesta sortumasta ei ole.

– Sellaista vaaraa ei ole. Tähtäämme tarkastuksilla siihen, ettei mitään tällaista enää tule, sanoo toimitusjohtaja Jaakko Kouvalainen.

Tällä hetkellä käynnissä on E18-tien viimeisen, Haminan ja Vaalimaan välisen osuuden rakentaminen. Ensimmäinen tieosuus avattiin liikenteelle helmikuussa.

Pyhtään sortumasta kertoi ensimmäisenä Kymen Sanomat.