Nyt riitti söpöys! Japanin uusi piirroshahmovillitys raivostuu ja laulaa metallimusiikkia

Vuosikausien ajan Hello Kitty on ollut japanilaisen kawaii-kulttuurin tunnetuin hahmo. Nyt kawaiin söpöys on joutunut antamaan tilaa vihaiselle kultapandalle.

Japani
Sanryo Aggretsuko.
Kuvakaappaus Sanryon sivuilta.

Pitkät työmatkat, oudot työkaverit ja loppumaton työtehtävien lista...Toimistoelämän loputon nujertavuus on japanilaisen Sanrio-yhtiön uuden piirroshahmon polttovoimaa.

Aggretsuko-piirroshahmo on 25-vuotias kultapanda, joka viruu tylsässä toimistossa. Hahmon söpö pinta peittää alleen tummempia sävyjä, sillä suuttuessaan Aggretsuko kasvot muuttuvat niin, että ne muistuttavat legendaarisen metallimusiikkiyhtyeen, Kissin jäsenten kasvomaalauksia.

– Suuntasin hahmon työssäkäyville ihmisille, jotka haluavat ilmaista turhautumistaan. Uskon, että ihmiset pystyvät samaistumaan siihen, kertoo Aggretsuko-hahmon luoja, Yeti, amerikkalaiselle CNN-uutiskanavalle (siirryt toiseen palveluun).

Sanrio-yhtiössä töissä oleva Yeti ei halunnut haastattelussa kertoa koko nimeään tai paljastaa kasvojaan. Yeti uskoo, että Hello Kittyn kaltaiset perinteiset, söpöt hahmot eivät enää riitä ihmisille.

Kärsivät toimistotyöntekijät

Yeti kertoi Britannian yleisradioyhtiölle BBC:lle (siirryt toiseen palveluun) tarkkailleensa tavallisia toimistotyöläisiä hahmoa luodessaan.

– Pystyin kuulemaan heidän hiljaiset huutonsa. Japanilaisessa työympäristössä monet ihmiset kärsivät voimakkaasta stressistä, Yeti kertoi BBC:lle.

Asiasta keskustellaan Japanissa, sillä karoshi eli liiallisen työmäärän aiheuttama kuolema on ollut maassa ilmiö jo vuosikausia.

Tuorein kohu nousi, kun japanilaisen mainostoimiston 24-vuotias työntekijä teki jouluna 2015 itsemurhan kärsittyään liian pitkistä työpäivistä. Kuukausi sitten hänen työnantajansa, mainostoimiston johtaja otti vastuun itsemurhasta ja erosi tehtävästään.

Onko söpöyskapina murtumassa?

Kawaii eli söpöys on hallinnut japanilaista kulttuuria 1980-luvulta lähtien. Kaupallisesti sitä on hyödyntänyt tehokkaimmin Sanrio-yhtiö, joka on tuonut markkinoille muun muassa Hello Kitty -hahmon.

Söpöys ei alunperin kuitenkaan alkanut kaupallisena trendinä, vaan se oli japanilaisten, nuorten naisten tapa kapinoida vallitsevaa, miesvaltaista yhteiskuntaa vastaan.

Hello Kitty-hahmon suosiosta huolimatta monet asiantuntijat uskovat, että yhteiskunnan muutokset ovat luoneet tilaa moniulotteisemmille hahmoille.

– Synkempi ja poikamaisempi Aggretsukon hahmo on yhä söpö, mutta ehkä vähän lähempänä ihmisten oman elämän realiteetteja. Se vetoaa ihmisiin, jotka näkevät itsensä ennemminkin Aggretsukona kuin Hello Kittynä, selitti japanilaiseen kulttuuriin perehtynyt Lontoon yliopiston luennoitsija, Griseldis Kirsh uutiskanava CNN:n haastattelussa (siirryt toiseen palveluun).

Korjattu kello 21.00: Pokémon-hahmot eivät kuulu Sanrio-yhtiölle, toisin kuin jutussa luki alun perin.