Turvapaikanhakija viilsi ranteensa, hoitajat apuun vasta poliisin saavuttua – "työturvallisuus menee potilaan edelle"

Ensihoitajat eivät tulleet vastaanottokeskuksen sisälle henkilökunnan pyynnöistä huolimatta. Itsemurhaa yrittänyt sai hoitoammattilaisten apua vasta kun poliisia oli odotettu paikalle 20 minuutin ajan.

Kotimaa
Ambulanssin vilkkuvalo
Marjut Suomi / Yle

Tilanne Kirkkonummen Evitskogin vastaanottokeskuksessa viime viikon keskiviikkona: Itsetuhoinen turvapaikanhakija oli viillellyt itseään ja vastaanottokeskuksen henkilökunta hälytti paikalle ambulanssin.

Tilanne oli traaginen, muttei enää tyystin ainutlaatuinen. Suomen vastaanottokeskuksissa on tehty vuoden sisään kymmeniä itsemurhan yrityksiä. Hätäpuhelun jälkeen tapahtui kuitenkin jotain odottamatonta: Ambulanssi saapui paikalle nopeasti, mutta hoitajat eivät tulleet vastaanottokeskukseen sisälle.

Tämä johtui siitä, että hoitajat olivat saaneet ohjeistuksen odottaa poliisia, jonka tuloon kesti yli 20 minuuttia. Sillä aikaa vastaanottokeskuksen työntekijät yrittivät maanitella ensihoitajia sisään, ja pitää turvapaikanhakijaa hengissä.

– Tilanne oli vakava. Hän oli viillellyt itseään valtimoalueille ja menettänyt verta aika runsaasti. Onneksi SPR on kouluttanut henkilökuntansa antamaan ensiapua, nämä taidot tulivat tarpeeseen, sanoo Evitskogin vastaanottokeskuksen johtaja Pekka Sinisalo.

Sinisalo ihmettelee, miksi hoitohenkilökuntaa oli ohjeistettu odottamaan poliisia. Itseään vahingoittanut ei ollut vaaraksi muille, ja vastaanottokeskuksessa oli paikalla muun henkilökunnan lisäksi useita vartijoita.

– Tilanne vastaanottokeskuksessa oli täysin rauhallinen. Hämmästytti, kun pieni naisohjaaja menee kysymään ensihoitajilta, miksi ette tule taloon? He eivät tule, mutta sitten ohjaaja palaa taloon yksin, Sinisalo ihmettelee.

Tapaus ei ole ensimmäinen kerta, kun joku vastaanottokeskuksen asiakkaista vahingoittaa itseään. Aiemmin tilanteet on kuitenkin saatu hoidettua ilman vastaavia ongelmia.

– Kiinnostaisi meitäkin tietää, mistä tämä johtuu? Toivomme, että tämä jäisi yksittäistapaukseksi.

Vastaanottokeskuksen tapahtumista kertoi ensimmäisenä nimimerkki H. Juurakko Suomen Kuvalehden blogissa (siirryt toiseen palveluun).

Vastuulääkäri: "Dead hero is no hero"

Hätäpuhelu Evitskogin vastaanottokeskuksesta oli saapunut Keravan hätäkeskukseen keskiviikkona klo 19:09. Jo minuutin päästä kiireelliseksi määritelty tehtävä oli välitetty Länsi-Uudenmaan pelastuslaitokselle ja poliisille.

Päätöksen siitä, odottaako hoitohenkilökunta poliisia vai ei, tekee vuorossa oleva kenttälääkäri. Kyseistä päätöstä tehnyttä henkilöä Yle Uutiset ei tavoittanut ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri ei suostu kommentoimaan yksittäistä päätöstä.

Yleissääntö on kuitenkin vastaavissa tehtävissä kuitenkin aina sama, sanoo sairaanhoitopiirin ensihoidon vastuulääkäri Teuvo Määttä.

– Oli asiakas tai kohde kuka hyvänsä: Henkilökunnan työturvallisuus menee potilaan turvallisuuden edelle. Dead hero is no hero, Määttä sanoo.

Tämä tarkoittaa Määtän mukaan sitä, että kun tehtävään liittyy teräase, tilanteeseen menemistä ilman poliisia harkitaan erittäin tarkkaan. Päätös perustuu tilannejohtajan arvioon.

– Kun (haava) on tullut vahingossa, niin mennään ilman poliisia, mutta silloinkin silmät auki. Jos tilanteessa on jotain muuta, ollaan harmaalla alueella. Pääsääntö on, että itsetuhoinen henkilö voi olla vaaraksi muillekin ja silloin poliisi menee ensin.

Nyt tilanne oli kuitenkin vastaanottokeskuksen johtajan mukaan täysin henkilökunnan hallinnassa.

– Tilanne on ollut järkyttävä, mutta en kommentoi yksittäistapausta, kun en ole hätäpuhelun nauhoitettakaan kuullut, Määttä toteaa.

Itsemurhan yritys perustui väärinkäsitykseen

Itseään vahingoittanut turvapaikanhakija on jo palannut sairaalasta takaisin Evitskogin vastaanottokeskukseen.

– Sanotaanko, että hänen terveydentilansa on nyt huomattavasti parempi, sanoo vastaanottokeskuksen johtaja Sinisalo.

Sinisalon mukaan henkilö oli viillellyt itseään sen jälkeen kun oli kuullut, että hänen äitinsä olisi kotimaassa ammuttu.

– Jälkikäteen ilmeni, että tieto oli väärä. Eli koko episodia ei olisi tapahtunut ilman tätä väärää tietoa. Henkilö on jälkikäteen kovasti pahoitellut käytöstään.

Ilmapiiri vastaanottokeskuksessa on kuitenkin ankea. Suuri osa vastaanottokeskuksen yli kolmesta sadasta asukkaasta on joko saanut Maahanmuuttovirastolta kielteisen turvapaikkapäätöksen, tai odottaa sitä.

– Tämä vaikuttaa ilmapiiriin ja mielialaan. Toivottomuus ja turvattomuus näkyy selvästi.

Ylen kesäkuussa teettämän kyselyn mukaan lähes joka toisessa vastaanottokeskuksessa on tehty itsemurhayrityksiä.