Konservoitu museoauto kertoo tarinan – IFAn ikkunankehyksessä naula hatulle

Pitääkö museoauton olla entistetty kuin tehtaalta lähteneeksi? Nykyisin sen saa museorekisteriin myös konservoimalla, jättämällä auton historian näkyville.

Kotimaa
Clas Palmberg ja konservoitu IFA
Clas Palmberg ja konservoitu IFA F8 vuodelta 1955.Risto Puolimatka / Yle

Tätä nykyä auton voi saada museorekisteriin myös konservoimalla. Silloin auto saattaa jäädä paljolti siihen kuntoon missä se on ja ennen kaikkea, jos autoon on tehty jotain muutoksia sen käyttöhistorian aikana, ne jäävät silleen, kertomaan auton tarinan.

Muutokset kertovat auton historiasta

Woikosken kaasutehtaan kemisti Tor Erik "Tussu" Bremer haki tehtaan työkalukaapista moskan eli lekan ja ison naulan ja löi sen IFA F8:n puiseen katon runkoon. Siinä oli naula hänen hatulleen ja palttoolleen – ja siinä se naula on edelleen autossa, joka on Woikosken tehtaan automuseossa Mäntyharjulla Etelä-Savossa.

IFA F8 ja työkalu
IFA F8 ja työkalu.Risto Puolimatka / Yle

Kun auto entistetään, siitä monesti myös poistetaan sen käyttöhistoria. Autosta tulee alkuperäisen kaltainen.

Woikosken toimitusjohtaja Clas Palmberg huomauttaa, että entistetystä autosta ei enää koskaan saa konservoitua. Sen sijaan konservoidun auton voi aina entistää, restauroida.

– Omasta mielestäni konservoitu auto on paljon arvokkaampi kuin restauroitu, Palmberg summaa.

IFA F8 vuodelta 1955 on Woikosken ensimmäinen ja Suomen ensimmäisiä konservoituja autoja. Se saa pian seuraajan, itäsaksalaisen EMW:n. Molemmat merkit ovat alunperin Saksassa ennen sotia valmistettuja autoja, jotka saivat jatkoelämän Itä-Saksassa.

Konservoidulla autolla on tarina

Konservointi on ristiriitaista. Kaikki eivät sitä hyväksy auton museoimiseksi. Ne jotka sen hyväksyvät, ovat valmiita ylistämään sitä.

– Auton historian täytyy olla tunnettu, täytyy tietää omistajat, täytyy jättää lommot ja muut merkit mutta täytyy pystyä kertomaan, milloin ne ovat syntyneet, sanoo Palmberg. Hän pitää konservointia parempana mutta myös vaikeampana ja hitaampana tapana saada auto museokuntoon.

Esimerkiksi Woikosken IFAsta toimitusjohtaja Palmberg kertoo mielellään tarinaa, miten tehtaan kemisti aikanaan auton hankki (järkevä vaimo pakotti kun kyllästyi miehensä alituisiin moottoripyöräkolareihin ja kipsattuihin jalkoihin), opetti pojille tärkeää kemiaa (muun muassa ruudin valmistusta) ja kuinka auto putputti ja savutti tullessaan tehtaan pihalle (2-tahtinen 2-sylinterinen moottori). Ja onhan ddr:läisellä IFAlla myös historiansa ennen sotia, se oli arvostettu auto Saksassa 1930-luvulla, silloin merkiltään ja malliltaan DKW Meisterklasse.

Woikosken historia ja autot kulkevat yhdessä

Woikosken automuseossa Mäntyharjulla on kolmisenkymmentä museoautoa. Liki kaikki autot liittyvät tavalla tai toisella tehtaan tai sen omistajien historiaan: on yhtiön edustusautoja, on yhtiön johtajien tai palkollisten käyttöautoja, on toimitusjohtaja Clas Palmbergin kilpa-autoja.

Packard 1927
Etualalla vuoden 1927 Packard, joka muutettiin Woikosken kaasutehtaalla vetykäyttöiseksi.Risto Puolimatka / Yle

Ja on jokunen auto, jolla ei ole selkeää yhteyttä tehtaaseen mutta joilla voisi olla. Esimerkiksi Mercedes-Benz 600. Toimitusjohtaja Clas Palmberg sanoo, että sen valmistushistorian aikana (2677 kappaletta vuosina 1964-81) tehtaan kohtalo oli kaksi kertaa vaakalaudalla. Toki nyttemmin Grosser Mercedeksellä on se yhtymäkohta tehtaaseen, että sitä käytetään joskus edustusajoihin.

Iida Kekkonen ja Clas Palmberg ja Grosse Mercedes
Museo-opas Iida Kekkonen ja toimitusjohtaja Clas Palmberg viihtyvät kumpikin Mercedes-Benz 600:n ratissa. Taustalla oikealla vuoden 1939 Cadillac Series 75 Fleetwood Imperial.Risto Puolimatka / Yle

Museoautoilla myös ajetaan

Autojen konservointiin sopii sekin periaate, josta Woikosken automuseo saa kehuja myös ulkopuolelta.

– Woikosken museon autoilla myös ajetaan, mikä ei ole kaikille automuseoille tyypillistä, sanoo Kangasalla Vehoniemen automuseota hoitava Leila Suutarinen.

– Meillä on vanha 50-luvun Rolls-Royce, jota voidaan käyttää edustustarkoituksiin ja samoin 60-luvun iso Mersu 600, kun on tarvetta tällaisiin ajoihin, Palmberg sanoo.

MB 600 tiedot
Risto Puolimatka / Yle

Ja ajetaan muillakin autoilla. Isot autot ovat tuttu näky museon läheisillä, usein kapeilla teillä.

"Marskin Chrysler"

Tulevana kesänä Woikosken automuseota on tarkoitus pitää avoinna keskiviikosta sunnuntaihin, ja silloin museossa on opastetut kierrokset.

Yksi uusi auto on harvinainen pitkä vuoden 1939 Chrysler C-24 Custom Imperial Limousine, jollainen samanlainen oli marsalkka Mannerheimin käytössä sotien aikaan. Marskin käytössä ollut yksilö on tuhoutunut.