Päiväkirjat paljastavat verkko-ostokset: Kodintekniikkaa Suomesta, naistenvaatteita ulkomailta

Alle 25-vuotiaat käyttävät mobiililaitteita myös ostamiseen, kun taas vanhemmat hyödyntävät kännyköitä ja tabletteja lähinnä tiedonhakuun.

verkkokauppa
Nuori mies käyttää tablettitietokonetta.
Mikko Kuusisalo / Yle

Suomalainen tekee verkko-ostoksensa edelleen mieluummin tietokoneella kuin mobiililaitteella, ilmenee Kaupan liiton selvityksestä.

Selvityksen mukaan kännyköitä ja tabletteja käytetään kyllä tiedonhakuun ja hintavertailuun, mutta kolme neljästä lyö kaupan lukkoon perinteisellä tietokoneella. Tapa voi kuitenkin muuttua, ennakoi Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

– Mobiili on varsinkin alle 25-vuotiaiden ostosväline. Siksi on helppo ennustaa sen yleistymistä, sillä yleensä tämän tapaiset kulutustrendit leviävät nuoremmista ikäluokista vanhempiin.

Yhteensä suomalaiset ostivat viime vuonna vähittäiskaupan tuotteita digitaalisesti 4,6 miljardilla eurolla. Ulkomaisista verkkokaupoista tilattiin 1,9 miljardilla eurolla, mikä on yli 40 prosenttia koko summasta.

Eniten suomalaiset kuluttivat kodintekniikkaan ja vaatteisiin. Matkapuhelimia ja niiden tarvikkeita lukuun ottamatta suurin osa kodintekniikasta ostettiin Suomesta. Vaatteita tilattiin lapsille ja miehille kotimaasta, mutta naisille ulkomailta.

Palveluja suomalaiset ostivat verkon välityksellä yhteensä 3,9 miljardilla eurolla. Tästä valtaosa koostui matkalipuista, valmismatkoista ja majoituspalveluista.

Suomalaiset palauttavat muita vähemmän

Kuljetuskustannukset ovat iso menoerä kauppiaille. Etenkin palautukset koituvat nopeasti kalliiksi, kun maailmanlaajuisesti arviolta 20–40 prosenttia verkosta tilatuista tuotteista palautetaan.

Kaupan liiton selvityksen perusteella suomalaiset lähettävät tuotteita takaisin muita harvemmin: palautusprosentit liikkuvat 10–25 prosentissa. Eniten suomalaiset palauttavat lastenkenkiä ja naistenvaatteita.

– Näistäkin prosenteista koituu yrityksille merkittäviä kustannuksia. Sen lisäksi, että palautusten käsittely, logistiikka ja rahanpalautukset ovat kalliita toimintoja, palautetut tuotteet ovat usein myyntikelvottomia, kertoo Kaupan liiton Kurjenoja.

Liiton selvitys perustuu puhelin- ja verkkokyselyiden lisäksi yli 2 000 kuluttajan pitämiin päiväkirjoihin. Kantar TNS pyysi kuluttajia kirjaamaan vuoden aikana tehtyjä verkko-ostoksia.

Lue myös: Näin ostat vaatteesi verkosta 2020-luvulla: Sovita virtuaalisesti, toimitus tunneissa lähimyymälästä