Skanska päällystää Lapin teitä kesällä 90 kilometriä

Päällysteen saavat Kaamanen-Kielajoki- ja Nuorpiniemi-Kaava-tiesouudet sekä Rovaniemi-Tapionkylä-tie.

Lapin maakunta
Asvalttitöitä.
Päällysteet jaetaan kesto- ja kevytpäällysteisiin.Yle / Juha Kemppainen

Skanska ja Lapin ELY-keskus ovat allekirjoittaneet sopimuksen suuresta tienpäällystysurakasta Lapissa. Urakka sisältää 21 kohdetta Ylä-Lappiin ja Rovaniemen seudulle. Urakan kohteista kertyy noin 90 kilometriä päällystettävää tietä.

Suurimmat kohteet ovat Kaamanen-Kielajoki-, Nuorpiniemi-Kaava-tiet sekä Ounasjoen Itäpuolentie Rovaniemi-Tapionkylä. Rovaniemi-Tapionkylä-osuudelle tulee kestopäällyste ja muille teille kevytpäällyste. Asfaltti on öljystä jalostetun bitumin ja kiviaineksen seos.

Mäkiä muokataan näkyvyyden parantamiseksi

Tieosuudella Kaamanen-Kielajoki tehdään 18 näkemäleikkausta. Osuudella on muodoltaan sellaisia mäkiä, joissa vastaantulevan liikenteen näkyvyys kuljettajalle on nykyisin kehno. Mäkiä muokataan ja niistä pois leikattu materiaali käytetään alavien paikkojen tasaamiseen eli mäkisen maaston muotoja tasataan näkyvyyden parantamisen vuoksi. Maa-aineksia siirretään 53 000 kuution verran. Tietä myös levennetään 27 kilometrin matkalla.

– Urakassa tehdään perinteistä päällystämistä, MPKJ-käsittelyä sekä rakenteenparantamista sekoitusjyrsinnällä, kantavan kerroksen lisäämisellä ja teräsverkoilla. MPKJ-menetelmä tarkoittaa sitä, että urautunut päällyste kuumajyrsitään urien pohjan tasoon ja alusta tasataan jyrsityllä massalla. Tasatulle kuumalle alustalle levitetään sitten uusi päällyste, kertoo Skanska Asfaltti Oy:n tuotantopäällikkö Vesa Räme.

Urakkaan valmistetaan massoja kuudella asemapaikalla Rovaniemellä, Sodankylässä, Inarissa, Karigasniemellä, Ivalossa ja Utsjoella, yhteensä 78 000 tonnia.

Päällystystyöt käynnistyvät kesäkuussa ja valmistuvat syyskuussa. Skanska on aikaisemminkin tehnyt Lapin ELY-keskukselle mittavia päällystysurakoita.