Suolavesi syö betonia – Norssalmen silta remontoidaan perusteellisesti

Vesi valuu sillan kannesta läpi, ja tiesuola on syövyttänyt sen reunapalkkeja. Norssalmen silta on täydellisen peruskorjauksen tarpeessa. Korjaustyöt on aloitettu maaliskuun alussa.

peruskorjaus
Norssalmen silta
Olli Törönen / Yle

Kotkansaarelta Mussaloon johtavan Norssalmen sillan huono kunto paljastui rutiinitarkastuksessa kaksi vuotta sitten. Sillan kannen eristeet vuotavat, ja suolavesi valuu monin paikoin läpi.

Pituus- ja poikittaissuunnassa jännitetyllä isolla sillalla oli tarpeen tehdä myös yksityiskohtaisempi tarkistus näytteineen ja mittauksineen. Tutkimukset toivat lisää huolia: myös sillan reunapalkit olivat rapautumassa.

– Kun ne rapautuvat, ja jos auto törmää, niin kaiteet eivät välttämättä kestä, projektipäällikkö Seppo Mielonen Kaakkois-Suomen Ely-keskuksesta kuvaa tilannetta.

Korjaussuunnitelmien laadinta aloitettiin ripeästi. Korjaustyöt ovat alkaneet maaliskuun alussa. Syksyyn mennessä Norssalmen sillalla tehdään täydellinen peruskorjaus. Sillan kannen päällysteet puretaan ja uusitaan, samoin reunapalkit ja kaiteet. Lisäksi kevyenliikenteenväylän ja ajoradan väliin rakennetaan keskikaide, jollaista sillalla ei aikaisemmin ole ollut.

Liikennevalo-ohjaus kesällä

Työmaa alkaa reunapalkkien purkamisella ja uudelleen valamisella. Ensin tehdään toinen reuna, sitten toinen. Tänä aikana liikenne kulkee normaalisti molempiin suuntiin. Molemmat kaistat sekä kevyenliikenteenväylä ovat kuitenkin tavallista kapeampia.

Tiedossa on myös useamman kuukauden mittainen liikennevalo-ohjaus. Työmaapäällikkö Mikko Hartikka MPV-Infrarakenne Oy:stä arvioi, että alkamisajankohta on heinäkuussa.

– Pyritään Meripäivä-viikkoa mallaamaan vielä sillä tavalla, että mahdollisimman vähän olisimme silloin tiellä. Liikennevalo-ohjausta on arviolta heinäkuusta lokakuulle, Hartikka sanoo.

– Pyrimme minimoimaan sen ajan, jolloin liikennevaloja tarvitaan. Korjauskohde ei kuitenkaan ole helppo. Vielä ei tarkkaan tiedetä, mitä päällysteen alta löytyy, kun se puretaan pois. Aina voi tulla ongelmia, jotka helposti lykkäävät aikataulua joillakin viikoilla, projektipäällikkö Seppo Mielonen Ely-keskuksesta sanoo.

Korjaaminen kannattaa

Norssalmen silta on rakennettu 80-luvun puolivälissä. Sen yli kulkee keskimäärin 1300 raskasta ajoneuvoa päivittäin. Sillan kautta kulkee Kotkan Mussalon satamaan johtava valtaväylä.

– Eristeiden käyttöikä on noin 30 vuotta. Noin ison sillan kanssa ei kannata kovin montaa vuotta enää odottaa. Nyt yritetään pelastaa iso silta, koska uuden rakentaminen olisi kustannuksiltaan moninkertainen, Mielonen sanoo.

Peruskorjaus maksaa reilut miljoona euroa.

– Kävi niin onnellisesti, että saimme ministeriön jakamaan korjausvelkapottiin tasan miljoona euroa korvamerkattua rahaa Norssalmen siltaa varten. Jos olisimme olleet omien perustienpidon rahojen varassa, korjaustyöt eivät välttämättä olisi vielä käynnissä, Mielonen sanoo.

Betonirakenteisen sillan käyttöikä on arviolta sata vuotta, kunhan sen kunnossapidosta huolehditaan. Peruskorjauksen myötä Norssalmen silta kestänee 30-40 vuodeksi eteenpäin.