Apua, lapseni ryhtyi kasvissyöjäksi! – 8 vinkkiä vanhemmille

Mitä vanhemman kannattaa ottaa huomioon, kun lapsi haluaa lopettaa lihansyönnin? Kolme ravitsemusasiantuntijaa neuvoo.

kasvisruokavalio
Nuori syö kasvisateriaa
Tytöt innostuvat kasvissyönnistä poikia useammin.Elina Nieminen / Yle

Kasvisruokaan siirtyminen kiinnostaa yläasteikäisiä, mutta jopa 5.–6.-luokkalaiset voivat innostua asiasta. Perheessä nuoren valinta saattaa herättää keskustelua ja huoltakin.

Pyysimme kolmelta ravitsemusasiantuntijalta vinkit vanhemmille. Vastaajina ovat erikoistutkija Heli Kuusipalo Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta, ravitsemusvastaava Lotta Pelkonen Vegaaniliitosta ja ravitsemusterapeutti Katja Sassi-Pyykkö.

1. Keskustelkaa kasvissyönnin syistä

Keskustele nuoren kanssa siitä, miksi hän haluaa ryhtyä kasvissyöjäksi. Oli syynä sitten eettisyys, trendikkyys tai jokin muu, asiasta on hyvä jutella. Kun vanhemmat ymmärtävät nuoren valinnan taustat, vältytään riidoilta ja vastustukselta, sanoo Lotta Pelkonen.

2. Käykää ravitsemusterapeutilla

Käynti ravitsemusterapeutilla voi selvittää, miten ruokavalio koostetaan ravitsemuksellisesti riittäväksi. Samalla vanhemmat ja nuori saavat vastauksia mieltään askarruttaviin kysymyksiin. Jos perheessä kasvissyönti ei ole tuttua, kysymyksiä ruokavalion koostamisesta on varmasti mielen päällä, Pelkonen jatkaa.

3. Tutustukaa yhdessä kasvisruokiin

Suosittelen koko perheelle kasviruokiin tutustumista. Aloittakaa helpoista ja tutuista kasviruuista: kasvispihvit ja pyörykät, chili sin carne, kasvishernekeitto, pasta tomaattikastikkeella. Tutustukaa uusiin lihan korvaajiin: mifu, tofu, härkis ja nyhtökaura. Hakekaa kivoja reseptejä. Niitä on tarjolla nyt paljon, Katja Sassi-Pyykkö vinkkaa.

4. Sopikaa ruuanlaitosta

Perheessä pitää keskustella, tehdäänkö kaksi eri ruokaa, onko siihen aikaa ja kuka vastaa ruuanlaitosta. Nuoret voivat itsekin tehdä monia helppoja kasvisruokia. Nuoremman lapsen kohdalla voi olla etua, että muutkin syövät kasvisruokaa. Ainakin pitää varmistaa, että lapsi saa riittävän monipuolista ruokaa muun perheen ruokavalinnoista huolimatta, Sassi-Pyykkö sanoo.

Nuori laittaa kasvisruokaa
Nuori voi itsekin tehdä mielellään ruokansa tai kokata vaikka koko perheelle.Elina Nieminen / Yle

5. Muistakaa monipuolisuus

Mitä nuorempi lapsi, sitä tärkeämpää on pitää kasvisruokavalio monipuolisena. Maitotuotteet turvaavat monipuolisuuden hyvin. Usein myös kananmunan ja kalan käyttöä jatketaan ainakin satunnaisesti. Niiden avulla saa kattavammin proteiinia, kalsiumia, B2 ja B12-vitamiineja. Myös jodin saanti on varmempaa. D-vitamiinin saanti pitää varmistaa joka tapauksessa D-vitamiinivalmisteella, Sassi-Pyykkö jatkaa.

6. Suosikaa kypsentämistä

Kasvikunnasta saadaan tarpeeksi proteiinia, kun aterialla yhdistetään vilja ja palkokasvit tai vilja ja pähkinät. Kasviksia saa ja pitää kypsentää. Niiden ravintoaineet imeytyvät silloin paremmin. Täysjyväviljoja kannattaa syödä eri muodoissa, samoin sesonginmukaisia kotimaisia juureksia, marjoja ja hedelmiä, sanoo Heli Kuusipalo.

7. Älkää lipsuko ruokamääristä

Huolehdi siitä, että lapsi syö viisi ateriaa päivässä. Sopivat annoskoot sopivassa ruokarytmissä auttavat jaksamaan, Kuusipalo jatkaa.

8. Ota rennosti

Liikaa ei kannata murehtia. Kasvisruokavalio sopii myös lapsille ja nuorille, kunhan se on koostettu monipuolisesti, suositusten mukaisesti ja nuoren tarpeita vastaavaksi, Lotta Pelkonen muistuttaa.

Ravitsemusasiantuntija Heli Kuusipalo työskentelee erikoistutkijana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella. Hän on ollut tekemässä muun muassa uutta kouluruokasuositusta.

Lotta Pelkonen työskentelee ravitsemusvastaavana Vegaaniliitossa. Koulutukseltaan hän on terveystieteiden maisteri ja laillistettu ravitsemusterapeutti.

VitaMiinat-osuuskunnassa työskentelevä Katja Sassi-Pyykkö on laillistettu ravitsemusterapeutti ja terveystieteiden maisteri. Muun muassa Ylöjärven kaupunki lähettää kaikki kasvisruokavalioon siirtyvät koululaiset Sassi-Pyykön juttusille.

Lue myös: Hannasta tuli kasvissyöjä 13-vuotiaana – Äitiä huolestutti saako kasvuikäinen riittävästi energiaa