Reikä maantiessä repii renkaan – kuka korvaa?

Jos maantien vaurio rikkoo auton, voi korvauksia yrittää hakea tienpitäjältä eli Ely-keskukselta. Nimenomaan yrittää – vain joka 5. hakemus saa myönteisen päätöksen.

teiden kunnossapito
Repeytynyt autonrengas ja vääntynyt vanne.
Vika maantiessä teki rumaa jälkeä Jukka Munkin autonrenkaalle.Jukka Munkki

Routavauriot ovat jokavuotinen riesa mutta varsinkin talvet, jolloin lämpötilat seilaavat nopeasti kipakasta pakkasesta vesisateeseen, ovat rankkaa teille ja autoilijoille.

Sosiaalisessa mediassa kuskit käyvät kuumina. Renkaita on rikkoutunut, vanteita vääntynyt ja korvaukset jääneet saamatta. Keskusteluissa henki tuntuu olevan, että korvausten yrittäminen on pään lyömistä seinään.

"Reikä keskellä asfalttia. Renkaan molemmat sivut repesivät. Onneksi oli sen verran vähän vauhtia, että ei vääntynyt kieroksi”

” Ely-keskukselta on turha hakea korvauksia. Ne vääntää sen sun syyksi – nimimerkillä kokemusta on.”

routavaurio tiessä
Jos esimerkiksi kuoppa tiessä rikkoo auton, kannattaa korvaushakemusta varten ottaa tarkka kuva kuopasta ja vauriosta.Jarno Tiihonen / Yle

Vuonna 2016 Suomessa käsiteltiin 1716 valtion maanteillä tapahtuneiden autorikkojen korvaushakemusta. Myönteisen päätöksen sai parikymmentä prosenttia hakijoista.

Aina tulee tilanne, että joku on jo ehtinyt rikkoa renkaansa.

Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Juha Tapio, Lapin ELY

Pelkkä tien huono kunto ei vielä yksistään aiheuta korvausvastuuta. Vahinko korvataan, jos urakoitsija on laiminlyönyt tienpidosta sovitut velvoitteensa.

Suomessa valtion maanteillä tapahtuneiden vahinkojen korvauskäsittelyä hoitaa pelkästään Lapin Ely-keskus. Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Juha Tapio tietää, että autoilijoita pännii, eivätkä korvausratkaisut saa kentällä ymmärrystä.

– Asiakkaiden on vaikea mieltää, ettei kukaan voi päivystää tiellä 24/7. Tienpitäjällä täytyy olla kohtuullinen aika saattaa tie kuntoon. Sateella voi jo ennestään huonokuntoiseen päällysteeseen syntyä nopeasti kuoppia. Aina tulee tilanne, että joku on jo ehtinyt rikkoa renkaansa, Tapio sanoo.

Ylläri tiessä - rengasrikkoja muutaman tunnin välein

Etelä-Pohjanmaalla, Kauhavan Härmässä, neljä autoa rikkoi renkaansa ja vanteensa samassa paikassa, saman vuorokauden aikana. Jukka Munkin autoon tuli tuhannen euron vahinko. Ely katsoi vahingon johtuneen kuljettajan tarkkaamattomuudesta. Munkin selvitysten mukaan muutkaan eivät saaneet korvausta.

Soitin hälytyskeskukseen ja kerroin vaurioituneesta tiestä. Ensimmäinen samassa paikassa renkaansa rikkonut oli jo ehtinyt soittaa kolme tuntia aikaisemmin.

Jukka Munkki

Vauriosta varoitettiin värikkäillä kartioilla, mutta Munkin mielestä ne olivat väärissä paikoissa.

– Pari vuotta sitten, toukokuun alkupuolella, ajelimme kohti Lapuanjoen siltaa. Tiellä oli satasen nopeusrajoitus. Sillan alkupäässä, tien molemmissa reunoissa, oli tötsät varoittamassa. Vaimo ohjasi keskemmälle, kun luuli tötsien varoittavan, että reunoilla olisi jotakin ongelmaa, kertoo Jukka Munkki.

Ongelma olikin keskellä tietä. Auton rengas osui asfaltista kohollaan olevaan rautaan. Vanne vääntyi ja rengas repeytyi.

– Ajaessa ei voinut mitenkään huomata, että sillan kiinnitysrakenteisiin liittyvä rauta oli hieman irrallaan asfaltista. Soitin hälytyskeskukseen ja kerroin vaurioituneesta tiestä. Ensimmäinen samassa paikassa renkaansa rikkonut oli jo ehtinyt soittaa kolme tuntia aikaisemmin. Myös urakoitsijalle oli jo ilmoitettu. Samassa paikassa ajettiin vielä pari rengasrikkoa, viimeinen puolen yön aikoihin, Jukka Munkki kertoo.

Elyn mukaan urakoitsija oli varoittanut raudasta riittävän hyvin.

– Urakoitsija kertoi, että hän oli vienyt tötsän myös vauriokohdan viereen keskelle tietä. Me ja muut rautaan ajaneet emme olleet sellaista nähneet. Päätös kuitenkin oli, että urakoitsijan vastuulla ei ole, jos joku käy varastamassa varoitusmerkin.

Jukka Munkki myös ihmettelee miksi nopeusrajoitusta ei laskettu vaarallisen raudan takia satasesta huomattavasti alhaisemmaksi. Munkille vahinko maksoi satoja euroja, vaikka vakuutusyhtiö suostuikin korvaamaan osan kuluista.

Tämä on todistustaakkakysymys. Vahingon kärsineen ei tarvitse näyttää, ettei ole aiheuttanut jotakin, vaan hänen tulee näyttää, että joku muu on aiheuttanut.

Lakimies Matti Eronen, Liikennevirasto

Perusperiaate korvauksettomuuden periaate

Maantielain mukaan yleiset tiet on pidettävä tyydyttävässä kunnossa. Laki ei kuitenkaan määritä mikä on tyydyttävä kunto. Laki ei myöskään määrittele mikä on kohtuullinen aika, jolloin vaikkapa asfaltissa oleva kuoppa on korjattava.

– Teiden kunnossapidossa on tietyt periaatteet. 1. luokan tietä valvotaan tiukemmin kuin vaikkapa toisen ja kolmannen luokan teitä, sanoo lakimies Matti Eronen Liikennevirastosta.

Päällystevauriota Liperissä.
Jyrki Utriainen / Yle

Erosen mukaan Suomen vahingonkorvauslainsäädännön perusperiaate on korvauksettomuuden periaate. Eli mitään ei korvata, ellei voida osoittaa joku korvausvelvolliseksi.

– Tämä on todistustaakkakysymys. Vahingon kärsineen ei tarvitse näyttää, ettei ole aiheuttanut jotakin, vaan hänen tulee näyttää, että joku muu on aiheuttanut. Jos voidaan osoittaa, että vahinko johtuu tien kunnossapidon laiminlyönnistä, korvaus tuomitaan, kertoo lakimies Matti Eronen Liikenneministeriöstä.

– Urakkasopimukset pyritään kirjoittamaan niin, että tien kunto pysyy yleistyydyttävällä tasolla. Kun vahinko sattuu ja korvausta haetaan, kuullaan autoilijaa, urakoitsijaa ja tieosuutta valvovaa viranomaista. Sitten katsotaan, onko urakoitsija toiminut sopimuksen edellyttämällä tavalla esimerkiksi toimenpideajoissa. Jos näin ei ole tapahtunut, ja vahinko syntyy, tienpito on tehty huonosti, sanoo liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Juha Tapio Lapin Elystä.

Lapin Ely-keskuksessa neljä korvauskäsittelijää valmistelee ratkaisupäätöksen. Varsinainen ratkaisija on lakimies. Elyn päätöksestä ei voi valittaa. Jokainen autoilija ei tyydy saamaansa päätökseen, vaan korvausriitoja ratkotaan myös oikeudessa.

– Oikeus katsoo tapauskohtaisesti, ovatko kunnossapitotoimenpiteet olleet riittävät, toteaa lakimies Matti Eronen.

Korvaushakemuksen voi lähettää sähköisesti tai postitse

Jos auto rikkoutuu maantiessä olevan vaurion takia, kannattaa paikasta, vaurion aiheuttajasta ja auton vaurioista ottaa valokuvia. Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Juha Tapio neuvoo, että jos esimerkiksi asfaltissa oleva kuoppa on repinyt renkaan, valokuvasta pitäisi käydä ilmi kuopan syvyys ja laajuus.

Ely-keskuksen verkkosivuilta löytyy sähköinen hakemus. Vahingonkorvaushakemuksen voi myös kirjoittaa paperille, liittää kuvat mukaan ja postittaa kirjeenä Lapin Ely:lle osoitteeseen PL 8060, 96101 Rovaniemi.

Jos vahinko ei satu valtion ylläpitämällä tiellä, korvaushakemuksen voi lähettää suoraan kunnalle tai kaupungille, joka on juuri sillä tiellä tai kadulla vastuussa tienpidosta.

"Tultiin just kotiin Olokselta. 600 km silmä tarkkana kaiken h…..n monttujen varalta. Kaikkia ei pystynyt kiertämään. Vielä pysyi renkaat ehjänä. Kolarista haaparantaan ajettiin Ruotsin puolella. Ei monttuja."

– Valtiovallan tulisi antaa teiden korjausvelkaan riittävästi rahaa. Jos autoilijat saisivat takasin kaiken mitä Suomessa maksavat, meillä olisi loistavat tiet, toteaa lakimies Matti Eronen Liikennevirastosta.