HSL kuuli kiukkuisia asiakkaita – matkakortinlukijan parjattu OK-painike uudelleen harkintaan

HSL:n uusi matkakortinlukija on saanut osakseen runsaasti arvostelua. Nyt HSL lupaa helpottaa matkan ostamista.

Helsingin seudun liikenne (HSL)
Uusi matkakortinlukija ja leimauslaite.
HSL:n uusi matkakortinlukija on kerännyt arvostelua.Kalevi Rytkölä / Yle

Helsingin seudun liikenne HSL aikoo kehittää runsaasti arvostelua osakseen saanutta, uutta matkakortinlukijaa.

HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink sanoo, että uutta käyttöliittymää on tarkoitus päivittää joka tapauksessa ja samalla selvitetään, onko liittymän käyttöä mahdollista sujuvoittaa.

Käyttöliittymää on moitittu muun muassa sen takia, että laitteen koetaan vaativan liian monta painallusta ennen lipun ostoa.

Flink toteaa kuitenkin, että nykyinen matkakortinlukija säilyy liikennevälineissä.

– Kehittäminen tarkoittaa sitä, että käydään läpi, millainen asiakkaan käyttökokemus käyttöliittymässä on ja miten käyttöliittymää voidaan kehittää. Jos löydetään vielä parempia ratkaisuja mitä tällä hetkellä on, toki käyttöliittymää voidaan päivittää.

– Siellä on muun muassa OK-painike, ja siitä on tullut palautetta, koska vanhassa lukijassa ei sellaista ollut.

Hänen mukaansa OK-painike on matkakortinlukijassa siksi, että uudessa vyöhykemallissa tuotteet ovat monimutkaisempia kuin aiemmin.

– Haluamme varmistaa, että asiakkaille ei tule virheostoksia. Sellaista tutkitaan, löytyykö tapa, jolla pystytään tekemään luotettava ostopolku niin että virheostoksia ei tule ja esimerkiksi OK-painiketta ei tarvitse käyttää.

Onko mahdollista, että painikkeita vähennetään?

– Se on mahdollista, mutta vastapuolena on se, että vanhassa kortinlukijassa oli se ongelma, että tuli virheostoja. Siellä OK-painiketta ei ollut.

HSL selvittääkin nyt, paljonko virheellisiä ostotapahtumia tulee, jos paljon parjattua OK-painiketta ei matkakortinlukijassa ole.

Käyttöliittymää hiotaan syksyllä?

Vielä tammikuussa kerrottiin, että käyttöliittymä säilyy ja matkustajien on vain opittava käyttämään uutta lukijaa.

Onko HSL kuitenkin kuunnellut asiakaspalautetta herkällä korvalla?

– Kyllä haluamme kuunnella asiakkaita herkällä korvalla ja jatkossa kuunnella entistä enemmän herkällä korvalla, Mari Flink vastaa kysymykseen.

– Haluamme entistä herkemmin pystyä kehittämään meidän omia palveluja sen mukaiseksi mikä täyttää asiakkaiden tarpeen.

Mahdollisia parannustoimia nykyiseen käyttöliittymään selvitellään kevään aikana.

– Meillä on varmaan kesään mennessä syntynyt ymmärrys, voi olla, että sinne jotain pientä viilausta syksyllä tehdään. Se riippuu asiakastestien ja työpajojen tuloksista, Flink sanoo.