Koe uusi yle.fi

Hydraulic Press Channel -yrittäjistä tuli suuren maailman julkkiksia yhdessä yössä

Anni ja Lauri Vuohensillan murskausvideoilla on ainakin kaksi miljoonaa seuraajaa ja 235 miljoonaa näyttöä ulkomailla.  Miten paljon Youtubessa tienaa ja mistä raha tulee?

YouTube
Timantti murskautuu hydrauliprässissä.

Keltainen, pienehkö tehdashalli tervehtii tulijoita Vuohensillan yrittäjäpariskunnan kotitalon pihassa. Sen uumenissa sijaitsee hydraulipuristin, jonka voimalla tuottaja Anni Vuohensilta, 25, ja toimitusjohtaja Lauri Vuohensilta, 30, ovat matkanneet maailmanmaineeseen ja vaihtaneet päivätyönsä täyspäiväiseen yrittäjyyteen Hydraulic Press Channel Youtube-videokanavalla.

Kanavalla murskataan esineitä hydrauliprässissä, kaikenlaisia esineitä.

Maailmankuulu hydraulipuristin löytyy täältä.
Maailmankuulu hydraulipuristin löytyy täältä.Ville Hakonen / Yle
Lauri ja Anni Vuohensilta jättivät palkkatyöt ja perustivat yrityksen vuosi sitten. Siitä tuli menestys.
Lauri ja Anni Vuohensilta jättivät palkkatyöt ja perustivat yrityksen vuosi sitten. Siitä tuli menestys.Ville Hakonen / Yle

Ensi kuussa tulee täyteen vuosi siitä, kun Vuohensillat perustivat HPC Entertainment Oy:n. Nyt he ovat ehdolla huhtikuun lopulla pidettävään USA:n Shorty Awards-finaalissa. Lyhyessä ajassa olohuoneen lasivitriiniin on kertynyt monta muistoa:

– Tässä on kultainen Play-nappula, jonka Youtube lähetti miljoonan tilaajan jälkeen, ja tässä Tubecon-palkinto Vuoden videosta. Tämä on meidän kruununjalokivi: kaapeliboksi, jonka Yhdysvaltojen Valkoinen talo lähetti murskattavaksi ja kuvattavaksi. Ja tässä on timantin jämät – siitä jäi aika isoja paloja jäljelle kun se oli niin iso timantti, Anni Vuohensilta esittelee.

Käytettävissä oli vain yksi yritys, kun yhdysvaltalaisyritys lähetti 4000 dollarin arvoisen timantin murskattavaksi.
Käytettävissä oli vain yksi yritys, kun yhdysvaltalaisyritys lähetti 4000 dollarin arvoisen timantin murskattavaksi. Hydraulic Press Channel
Operaatio onnistui, ja video sai kymmenen miljoonaa katselua.
Operaatio onnistui, ja video sai kymmenen miljoonaa katselua.Hydraulic Press Channel

Silti mieleen painuvin muisto on alkumetreiltä vuoden takaa.

– Se oli kyllä hullu päivä. Olin aamupalalla, kun Lauri tuli eteiseen ja sanoi, että "Anni, Anni tätä videota on katsottu yli 30 000 kertaa". Ja mä olin sillain, että mikä video, mikä video?

Pariskunta oli tehnyt YouTube-videoita lähinnä harrastuspohjalta omalle kanavalleen jo jonkin aikaa. Niissä murskataan hydraulipuristimella milloin mitäkin, tässä tapauksessa taiteltua paperia. Puoli vuotta aikaisemmin julkaistu video oli vaipunut unholaan, kun Lauri sai Instagramissa ostotarjouksen videosta.

– Vastasin, että sulla on väärä nimi, ei mulla ole mitään viraalivideota. Sitten se kaveri linkkasi kanavan ja muistin, että ai niin, mulla on Youtube-kanava ja menin katsomaan sitä. Lounastauolla oli jo miljoona katsojaa, ja kun tulin illalla kotiin, katsojia oli kaksi miljoonaa, Lauri kertoo.

– Kaikki halusivat ostaa videon, ja käyttää sitä joka paikassa, ja Discovery Channel halusi sen ohjelmaansa ja… siitä se lähti, Anni muistelee.

Maailmanmaine aukesi tällä videolla. Taitellusta paperiarkista jäi jäljelle vain murusia hydraulipuristimen käsittelyssä.
Maailmanmaine aukesi tällä videolla. Taitellusta paperiarkista jäi jäljelle vain murusia hydraulipuristimen käsittelyssä.Hydraulic Press Channel

Kaksi päivää myöhemmin kanavalla oli 100 000 tilaajaa. Youtubelta tuli hopeinen play-nappula ja sen mukana kirje, jossa kehuttiin, että saavutukseen on päästy kovalla työllä.

– Ei se nyt ihan niin mennyt. Se tuli pyytämättä, tai niin kuin pienellä vaivalla, Lauri sanoo hymyillen.

Vuodessa moni asia on muuttunut. Vuohensillat kertovat tekevänsä yrittäjinä enemmän töitä kuin silloin, kun olivat vielä palkkatöissä: Lauri Konepaja Vuohensillassa ja yhteiskuntatieteiden kandidaatiksi valmistunut Anni Ikean yrityspalvelussa.

– Kun kaikki alkoi, ja elämä muuttui ihan hullunmyllyksi, niin totta kai sitä mietti, miksi juuri me? Mutta toisaalta – kuka muu, ellemme me? Meillä on hirveästi ideoita ja tiimimme toimii, Anni pohtii.

– Palkkatöissä elämä ei ollut niin paljon työhön sidottu. Nyt on jatkuvasti innoissaan siitä, mitä saa tehdä, Lauri kiteyttää.

Lauri ja Anni Vuohensilta tekevät yrittäjinä pidempää päivää kuin palkkatöissä, mutta nauttivat siitä.
Lauri ja Anni Vuohensilta tekevät yrittäjinä pidempää päivää kuin palkkatöissä, mutta nauttivat siitä.Ville Hakonen / Yle

Lauri oli aina halunnut luoda jotakin, esimerkiksi fyysisen keksinnön – kunhan keksisi sen. Hän keräsi pitkään jääkaapin oveen lappuja, joihin oli kirjoitettu milloin mikäkin ongelma.

– Ajattelin, että jos ratkaisen jonkun niistä, teen siitä uran. Mutta en osannut ajatella, että se olisi tällainen Youtube-kanava, joka lopulta keksittiin, hän kertoo.

Lauri katseli netistä videoita, joissa tuhottiin tavaraa esimerkiksi kuumennetun metallipallon avulla. Katsojia oli viitisen miljoonaa, ja Lauri sisuuntui.

– Ne on tehnyt ne vartissa autotalissa. Kyllä mäkin osaan tollasta tehdä. Seuraavana iltana sitten mentiin pajalle, laitettiin tavaraa puristimen läpi ja väännettiin kahvasta. Siitä se on sitten mennyt, hän kiteyttää.

Kuuluisan hydraulipuristimen voima vastaa sadan henkilöauton painoa.
Kuuluisan hydraulipuristimen voima vastaa sadan henkilöauton painoa.Hydraulic Press Channel

Faneja on joka puolella maailmaa: Euroopassa, Australiassa, Etelä- ja Pohjois-Amerikassa. Anni muistelee uudenvuoden live-lähetystä:

– Kun sinne tuli viestejä myös Kanadasta, Brasiliasta ja Etelä-Afrikasta, se tuntui tosi huikealta. Että ne ovat kaikkialla, ne katsovat meitä kaikkialla, Anni iloitsee.

Viestejä tulee laidasta laitaan. Moni haluaa lähettää tavaroita.

– Jos meillä olisi alkuaikoina ollut postilokero, se olisi varmaan ollut merikontti postin pihassa. Ihan kaikki halusivat lähettää ihan kaikkea murskattavaksi, Anni nauraa.

Myös kansainväliset kuvausryhmät ovat löytäneet Vuohensillat. Konepajalla on käynyt kymmenkunta kuvausryhmää ulkomailta, muun muassa Britannian yleisradioyhtiö BBC sekä yhdysvaltalaiset tv-jätit NBC ja FOX.

– Sitten täällä kävi just joku saksalainen kuvausryhmä, joka tekee tv-sarjaa Suomesta. Ja lehdet tekee paljon, haastattelevat Skypen kautta tai sähköpostilla, Anni luettelee.

Jännitys tiivistyy. Miten käy kypärän ja melonin?
Jännitys tiivistyy. Miten käy kypärän ja melonin?Hydraulic Press Channel

Mutta miksi ihmeessä Anni ja Lauri haluavat murskata asioita? Kysymys naurattaa kumpaakin: murskaaminen on hauskaa, siinä näkee ihan käytännössä, mitä tapahtuu ja miten eri esineet hajoavat. Se on työtä, ja siitä saa rahaa.

– Esimerkiksi hetki sitten sain idean, että pystyn murskaamaan viilapenkin. Ajattelin, että se tulee olemaan tosi väkivaltainen tapahtuma, näyttää siistiltä videolla ja saan niin ja näin paljon miljoonia katseluita. Se on tullut päämääräksi. Vähän kuin pelaisi videopeliä ja katseluista tulisi pisteitä, Lauri pohtii.

– On ihan kannattavaa bisnestä tehdä murskausvideoita, kyllä siitä kannattaa tykätä, Anni lisää.

Miten kannattavaa, sitä he eivät Youtuben sääntöjenkään vuoksi halua kertoa. Lauri vihjaa, että ensimmäisen vuoden liikevaihto on kuusinumeroinen luku. Anni lisää, ettei se ala ykkösellä. He muistuttavat, että 70 prosenttia liikevaihdosta tulee ulkomailta.

– Se on kuitenkin ihan merkittävää liiketoimintaa. Pisara meressä, mutta jos olisi paljon tällaisia, niin sitä tämä maa kaipaa, Lauri sanoo.

Roiskis! "Meloniaivo" sinkoaa puristimen kynsissä seinille ja aina kattoon asti.
Roiskis! "Meloniaivo" sinkoaa puristimen kynsissä seinille ja aina kattoon asti.Hydraulic Press Channel

Maailmalla Youtube-huiput tienaavat videoillaan miljoonia. Käytännössä kuka tahansa voi perustaa oman kanavan. Tuottoa saa esimerkiksi mainoksista, joita Youtube näyttää ihmisille.

– Mutta siihen tarvitaan ihan järkyttävät katselumäärät ja nimenomaan länsimaista. Jos videoita katsotaan alhaisen elintason maissa, mainokset eivät tietenkään ole yhtä arvokkaita, Lauri muistuttaa.

Esimerkiksi miljoonan katselun kuukausituottoa ei voi laskea, sillä kaikki eivät katso videoita loppuun, eivätkä silloin näe kaikkia mainoksia. Suurin osa Hydraulic Press Channelin kohderyhmästä on nuoria, ulkomailla asuvia miehiä. Heillä on usein käytössä mainosten esto-ohjelma. Silloinkaan katselusta ei tipu rahaa.

– Iso osa suomalaisista, jotka tekevät tätä työkseen elävät yhteistyövideoilla, tuotesijoitteluvideoilla tai sillä, että menevät tapahtumiin vetämään väkeä paikalle. Meillä on niin paljon katsojia, että voimme keskittyä enemmän hyvien videoiden tekemiseen, Lauri jatkaa.

Vuohensillat tekevät videot englanniksi nimenomaan saadakseen mahdollisimman paljon katseluita.

– Vaikka sulla olisi kuinka pieni, spesifi juttu, niin Internetin ansioista siellä on kuitenkin järjetön määrä ihmisiä, jotka kuuluvat siihen. Ei mekään voitaisi tehdä tätä suomeksi suomalaisille, silloin rajataan 99 prosenttia katsojista pois, Anni sanoo.

Suomesta palautetta tulee jonkin verran. Joidenkin mielestä koko touhu on typerää ja turhaa.

– Että me olimme todellisia ääliöitä, kun lopetimme vanhat työt, että kohta tämä kuitenkin loppuu, ja että olemme ihan naurettavia, Anni nauraa.

– Sä voit sanoa, että teet Youtube-videoita työksesi, tai sitten voit jossakin hienossa paikassa sanoa, että sulla on media-alan start-up –yritys, Lauri hymähtää.

Annin ja Laurin toinen YouTube-kanava Beyond the press on sekin nousussa.
Annin ja Laurin toinen YouTube-kanava Beyond the press on sekin nousussa.Beyond the press
Vuohensiltojen uusin villitys ovat järvenjäävideot ja dynamiitti.
Vuohensiltojen uusin villitys ovat järvenjäävideot ja dynamiitti.Beyond the Press

Lauri ja Anni ovat perustaneet Hydraulic Press Channelin rinnalle toisenkin, Beyond the Press eli puristimen takana – nimisen kanavan.

Hydraulic Press Channel on jo nyt kolmanneksi suosituin suomalainen YouTube-kanava heti Duudsonien ja Angry Birdsin jälkeen. Yhteistyö Duudsonien kanssa alkoi, kun ryhmä otti yhteyttä Vuohensiltoihin. Yhteistyö on poikinut useita yhteisvideoita ja vierailun Posse-ohjelmaan.

Tämän hetken villitys ovat järven jäällä kuvattavat dynamiittivideot, joita on tehty yhteistyössä Sons of Explosions – nimisen, uuden suomalaisen Youtube-kanavan, kanssa.

– Rajaa ei ole. Kaikki, mikä voidaan toteuttaa, tehdään.

Seuraavaksi Lauri haaveilee hirviöpuristimesta, jolla on tuhannen tonnin murskausvoima. Ensimmäisenä hän haluaa murskata käyvän ruohonleikkurin.

– Se nostaisi homman ihan älyttömälle tasolle, kun se järjetön voima välittyisi videolla. Nykyään lopputuloa on ennakoitavissa: aika moni asia hajoaa ja litistyy. Olisi kiva, kun kaikki vaan olisi tuntematonta mössöä, kun ne tulee ulos sieltä, Lauri hekumoi.

Hydraulic Press Channelin videot päättyvät yleensä Anni Vuohensillan muovailuvahahahmojen murskaamiseen.
Hydraulic Press Channelin videot päättyvät yleensä Anni Vuohensillan muovailuvahahahmojen murskaamiseen.Hydraulic Press Channel

Loppua kumpikaan ei näe tulevan.

– Ei Laurilta ainakaan ideat lopu. Usein meillä käy niin, että Lauri keksii jonkun jutun ja mä innostun siitä ja sitten molemmat alkavat kuorruttamaan sitä, Anni avaa.

– Se on itsestäänselvyys, ettei mene viittä tai kymmentä vuotta sillä, että laitan puristimeen jonkun esineen ja vedän kahvasta. Tässä oppii koko ajan niin paljon ja tapaa ihmisiä, että ihan varmasti voi tehdä töitä tällä alalla jatkossakin, Lauri uskoo.