Lakko uhkaa Espanjan satamia – EU vaatii purkamaan ahtaajien monopolin

Espanjassa ahtaajan keskiansio on 70 000 euroa vuodessa. Työvuoron pituus on kuusi tuntia ja eläkeikä 55 vuotta.

Espanja
Barcelonan satama.
Barcelonan satama Koillis-Espanjassa.Ullstein Bild / AOP

MadridMADRID Espanjan satamissa kuohuvat tunteet ahtaajien ammattikunnan asemaa koskevan kiistan takia.

EU:n tuomioistuimen mukaan ahtaajan ammatti on Espanjassa suljettu monopoli, joka täytyy avata työmarkkinakilpailulle.

Maan runsaat 6 000 ahtaajaa vastustavat lujasti etuoikeutetun asemansa menetystä.

– Piiruakaan ei anneta periksi, ahtaajat ovat vakuuttaneet jo viikkoja jatkuneissa protesteissa.

Sabotaaseja on tehty ja töissä hidastellaan, sanovat maan suurten satamien Algecirasin, Valencian ja Barcelonan viranomaiset.

Lakkouhka on voimassa, mutta kahdesti lakkoa on lykätty. Ensi viikon tiistaille on sovittu neuvottelut Espanjan hallituksen esityksistä.

Satamien pysähtyminen satuttaisi ikävästi Espanjan taloutta, sillä maa on noussut talouskriisistä nimenomaan viennin voimalla. Tavaraviennistä noin kaksi kolmasosaa kulkee satamien kautta.

Hyvät tulot, lyhyt työvuoro

Riita koskee Euroopan Unionin määräyksiä. EU:n tuomioistuin lausui jo yli kaksi vuotta sitten, että Espanjassa ahtaajien ammattikunta on unionin lainsäädännön vastainen monopoli.

Tuomioistuimen mukaan monopoli täytyy purkaa, jotta yritykset voivat vapaasti valita ja palkata työntekijänsä - ja ahtaajien työpaikkojen tulee olla vapaasti haettavissa.

Nykyisellään ahtaajat käytännössä itse päättävät ketkä voivat toimia ammatissa. Joka satamassa heillä on erityinen osuuskuntayritys, jonka kautta huolintaliikkeiden on varattava työvoima käyttöönsä.

Ammatti kulkee usein suvussa, sillä ahtaajan keskiansio on tiettävästi noin 70 000 euroa vuodessa, eli kolme kertaa enemmän Espanjan palkansaajilla keskimäärin. Työvuoron pituus on kuusi tuntia ja eläkeikä 55 vuotta.

Espanjalaisen talouslehden El Economistan mukaan mukaan esimerkiksi Rotterdamin satamassa Hollannissa ahtaaja tienaa yhtä hyvin kuin Espanjassa - mutta päivittäinen työvuoro on Rotterdamissa 1,5 tuntia pitempi.

Valtiolla jo isot sakot niskassa

EU:n liikennekomissaari Violeta Bulc Kävi äskettäin hoputtamassa Espanjaa muuttamaan lainsäädäntöään.

– EU ei puutu työehtoihin, hän korosti - mutta Espanjan on noudatettava EU-tuomioistuimen päätöstä ja purettava ahtaajien monopoli.

Tuomioistuimen päätös on joulukuulta 2014. Vuonna 2015 oli Espanjassa vaalivuosi ja hallitus lykkäsi vaikeaa asiaa. Vuonna 2016 maa oli liki koko vuoden poliittisessa umpikujassa ilman toimintakykyistä parlamenttia.

Uhkasakkoa Espanjalle on kiistassa kertynyt jo yli 20 miljoonaa euroa. Viikon kuluttua sakko alkaa nousta 134 000 eurolla joka päivä ellei monopolia pureta.

"Finanssipiirien ja spekulanttien tahto"

Mariano Rajoyn oikeistolainen vähemmistöhallitus yritti eilen torstaina viedä lakimuutoksen läpi parlamentissa, mutta epäonnistui. Parlamenttienemmistö on vasemmistolla ja Katalonian separatisteilla.

Vasemmisto aikoo hyväksyä EU:n vaatimuksen vain, jos ahtaajat itse suostuvat siihen.

Tilanne on uusi EU-myönteisenä tunnetussa Espanjassa. Populistinen uusvasemmisto kutsui EU:n lainsäädäntöä myötäilevää hallituksen esitystä alistumiseksi "kansainvälisten finanssipiirien ja spekulanttien" tahtoon.

– Ahtaajien työehtoja halutaan heikentää vieläpä käyttämällä siihen julkisia varoja, uusvasemmisto syytti.

Hallitus nimittäin tarjoaa ahtaajille hyvitykseksi myös noin 250 miljoonan euron pottia. Siihen kuuluisivat isot varhaiseläkkeet 50 vuotta täyttäneille, ja muille lupaus työpaikkojen säilymisestä.

Esityksestä on tarkoitus neuvotella vielä ensi viikolla. Jos ahtaajat ryhtyvät lakkoon erityisasemansa puolesta, se saattaa johtaa rajuun mellakointiin.

Ahtaajien johto on luvannut tiukan paikan tullen "panna kaiken sileäksi". He aikovat myös pyytää tukea muiden EU-maiden satamatyöntekijöiltä.