Tubettajat pestattiin kertomaan suomalaisnuorille EU:sta – myös kritiikki on sallittua

Neljä tubettajaa kertoo, miten EU näkyy heidän arjessaan. Kampanjalla yritetään tavoittaa 13–17-vuotiaita nuoria, joiden tavoittaminen on perinteisten medioiden kautta hankalaa.

nuoret
Tubettaja Sita Salminen.
Tubettaja Sita Salminen #munEUarki-kampanjan videolla.EU-komissio

EU-komission Suomen edustusto ja Euroopan parlamentin Suomen tiedotustoimisto on pestannut neljä tubettajaa kertomaan nuorille EU:sta. #munEUarki-kampanjalla (siirryt toiseen palveluun) yritetään tavoittaa 13–17-vuotiaita suomalaisnuoria.

– YouTube on tämän ikäisille nuorille kanava, jota käytetään eniten. Nuoret hakevat sieltä myös uutisia ja he kuuntelevat mielipidevaikuttajia kuten näitä tubettajia, kertoo tiedotuspäällikkö Pia Siitonen Euroopan komission Suomen edustustosta.

Siitosen mukaan kampanjan tavoitteena on tuoda arkista EU-keskustelua myös nuorten tasolle.

– EU vaikuttaa kuitenkin jokaisen arkeen isolla tai pienellä tavalla. Yritämme saada nuoria keskustelemaan siitä ja osallistumaan siihen ja sitä kautta aktiivisiksi kansalaisiksi.

– On aloitettu keskustelu Euroopan tulevaisuudesta, johon komissio toivoo kaikkien osallistuvan.

EU:ta saa myös kritisoida

Kampanjaan videoita tekevät tubettajat ovat Roni Back, Sita Salminen, Ilona Julia ja Miklu. Siitosen mukaan tubettajat valitsevat itse videoiden näkökulmat ja aiheet. EU:ta saa myös kritisoida.

– Ilman muuta saa. Se ei ole aitoa keskustelua, jos tubettajat eivät saisi kertoa omia mielipiteitään. Kampanjan nimi on "Mun EU-arki" ja tavoitteena on se, että tubettajat kertoisivat videoissa omasta näkökulmasta, millaista arki EÚ:ssa on.

Siitonen sanoo, että Suomen edustustosta nuorten videoista käymää keskustelua seurataan mielenkiinnolla.

– Me ei kuitenkaan puututa siihen keskusteltuun. Nuoret on fiksua väkeä, jos siellä alkaa pyörimään joku käsittämätön EU-myytti niin usein se kääntyy niin, että joku nuorista tulee korjaamaan keskustelua.

Ensimmäinen kampanjaan liittyvä Youtube-video julkaistiin viikko sitten. Siitosen mukaan vielä on aikaista arvioida, saadaanko nuoret tavoitettua tubettajien kautta. Ensimmäistä videota oltiin perjantaina puoleen päivään mennessä katsottu yli 56 000 kertaa.

– Keskustelua oli aika hyvin jo ensimmäisen videon yhteydessä. Onhan ne tubettajien katselumäärät ihan käsittämättömiä.

Tubettajille maksetaan videoiden tekemisestä korvaus. Tubettajien kanssa on tehty sopimus tubettajia välittävän "tube-talli" Spleyn kanssa. Rahaa kampanjaan on käytetty 14 000 euroa.