Näillä vinkeillä lisäät sosiaalista rohkeuttasi

Julkisia tilanteita jännittävän kannattaisi ottaa mallia urheilijasta, joka suhtautuu myönteisesti tulevaan suoritukseensa.

rohkeus
Kriisityöntekijä Kimmo Räty.
Kriisityöntekijä Kimmo Räty työskentelee vertaisryhmissä, joissa annetaan apua stressiin, kiukkuun ja jännitykseen.Janne Ahjopalo / Yle
  • En varmasti osaa puhua järkevästi ihmisten edessä.
  • Naamani on kuitenkin punainen ja änkytän.
  • Muut tuijottavat minua herkeämättä ja ajattelevat minusta kielteisesti.

Osa meistä psyykkaa itselleen suotta etukäteen pahimman mahdollisen katastrofikuvan tilanteista, kuten esiintymisestä ja ihmisten parissa liikkumisesta.

Pohjois-Karjalan kriisikeskuksen toiminnanjohtaja, kriisityöntekijä Kimmo Räty vetää kursseja, joilla puretaan sosiaalista jännitystä. Räty kysyy, mitä siitä tulisi, jos urheilija ajattelisi negatiivisesti ja miettisi vain epäonnistumista.

– Voit ajatella kuin urheilija ja kuvitella mieleesi optimisuorituksen. Vaikket todellisuudessa yltäisikään huippusuoritukseen, luultavasti suorituksesi on loppujen lopuksi parempi, kuin olisit psyykannut itsellesi katastrofikuvan, muistuttaa Räty.

Rauhoittumis- ja keskittymisharjoitukset ovat portti sosiaaliseen rohkeuteen.

– Kehoaan voi rauhoittaa syvähengityksellä, jossa keskitytään pallean käyttämiseen ja erityisesti rauhalliseen uloshengitykseen. Mielen negatiivisia mielikuvia kannattaa tarkastella tietoisesti. Mielikuvat voi opetella vaihtamaan positiivisiksi.

Traumat purettava

Toki jos ihmisellä on vakavia traumaattisia kokemuksia menneisyydessään, kannattaa niitä käsitellä ammattiauttajan kanssa.

– Toisaalta kiusaamismenneisyydestä voi päästä hyvissä uusissa sosiaalisissa ympyröissä, joissa ihminen saa hyväksyntää sekä positiivisia kokemuksia, huomauttaa Räty.

Sosiaalista rohkeutta lisääviä tekijöitä ovat myös kunnollisen levon saaminen ja stressin vähentäminen. Silloin sietokyky uusille tilanteille on paremmalla tolalla, kertoo kriisityöntekijä Kimmo Räty.

Liikunta on erinomainen tapa lieventää sosiaalista jännitystä.

Kimmo Räty

– Liikunta on erinomainen tapa lieventää sosiaalista jännitystä: aivot saavat happea, hormonaalinen tasapaino paranee, ajatukset keskittyvät suoritukseen huolien sijaan ja ahdistus vähenee.

Jännityksestä kärsivä ihminen voi altistaa itseään hiljalleen, asteittain, jotta pääsee rohkeutta kohti.

– Ei heti tarvitse lähteä torille laulamaan karaokea. Karaoken laulamisen pystyy aloittamaan perhepiirissä ensin. Sen jälkeen sukujuhliin ja lopulta vaikka Ilosaarirockin lavalle, naurahtaa Räty.