yle.fi-etusivu

Vaarallisen Kanavatien korvaajaa saadaan odottaa – suunnitteluraha jumiutui Venäjän byrokratian rattaisiin

Kapealla ja mutkaisella Venäjälle johtavalla tiellä on sattunut vakavia liikenneonnettomuuksia.

Etelä-Karjala
Uuden Viipurin tien linjaus
Yle

Mutkainen, mäkinen ja kapea Saimaan Kanavatie on ollut useamman murhenäytelmän näyttämönä viime vuosina. Viimeisin kuolonkolari sattui kuluneella viikolla ja vuonna 2014 tiellä kuoli kymmenen ihmistä yhdessä onnettomuudessa.

Kanavaa vierustava tie rakennettiin 1960-luvulla huoltokäyttöön. Tällä hetkellä se on ainoa reitti Nuijamaalta Viipuriin. Tien kunnossapidosta vastaavan Kaakkois-Suomen ely-keskuksen liikennevastuualueen johtaja Jyrki Karhula pitää tietä "hyvinkin riskialttiina".

– Me olemme mielestämme tehneet sen mikä on tehtävissä. Tie on suunniteltu huoltoliikenteelle, ei valtatieliikenteelle, Karhula toteaa.

Tien päällyste on Karhulan mukaan uusittu muutama vuosi sitten. Myös kaiteet on vaihdettu uusiin.

Suunnitteluraha ei ole kelvannut

Uuden tien rakentaminen Nuijaamalta Viipuriin on ollut suunnitelmissa vuosikausia. Koska nykyisen kapean tielinjauksen paikalle on käytännössä mahdotonta rakentaa leveämpää väylää, tie tulisi kulkemaan nykyisen tien länsipuolelta. Karhulan mukaan uusi tie vastaisi käytännössä Suomen valtateitä.

Pohjoismaiden investointipankin hallinnoima Pohjoinen ulottuvuus -rahasto on myöntänyt uuden tien suunnitteluun 200 000 euron rahoituksen, mutta rahaa ei olla saatu toimitettua perille.

– Asia on ollut jumissa. Se on johtunut Venäjän puolen byrokraattisista ongelmista, kuvailee Pohjoismaiden investointipankin kehitysjohtaja Harro Pitkänen.

Pitkäsen mukaan ongelma on ollut se, että Venäjältä ei toistaiseksi ole löytynyt tahoa, joka olisi pystynyt ottamaan vastaan ulkomailta tulevaa rahoitusta.

Jyrki Karhula kertoo, että keskusteluja käytiin aiemmin Venäjän federatiivisen tiehallinnon ja Leningradin alueen tiekomitean kanssa. Kumpikaan ei "syystä tai toisesta" voinut ottaa rahaa vastaan.

Nyt neuvotteluja käydään järjestyksessään kolmannen toimijan kanssa. Karhulan mukaan kyseessä on Leningradin alueen, Pietarin kaupungin ja Venäjän liikenneministeriön yhteinen organisaatio. Tämän hetkisen tiedon mukaan organisaation omistama yhtiö alkaisi hoitaa tiesuunnittelua.

Uuden tien kustannukset kymmenissä miljoonissa

Karhula tapasi organisaation väkeä tammikuussa. Ainakin tuolloin kiinnostusta tiesuunnitteluun oli. Sama käsitys on Pohjoismaiden investointipankissa.

– Ei meille ole tullut viestiä, että hankkeeseen ei ole kiinnostusta, Harro Pitkänen kertoo.

Pitkäsen mukaan avustusrahalle on myönnetty jatkoaikaa. 200 000 euroa on kuitenkin tippa valtameressä, kun uuden tien kokonaiskustannuksia aletaan ynnätä.

Jyrki Karhulan mukaan hintaa on vaikea arvioida, koska tiesuunnitelmaakaan ei vielä ole. Jos tie rakennettaisiin Suomessa, puhuttaisiin useista kymmenistä miljoonista. Vertailukohdan voi hakea Taavetti–Lappeenranta -välille rakennettavan moottoritien kustannuksista: Noin 30 kilometrin pätkä maksaa 70 miljoonaa euroa. Huoltotiellä on mittaa 23 kilometriä.

Jos uusi tie rakennetaan, rahoitus tulee kokonaan Venäjältä.