Koe uusi yle.fi

Valtion mainoksia vihavideoiden lomassa – Google lepyttelee boikottiin ryhtyneitä ilmoittajia

Britannian hallinto, The Guardian -lehti ja kosmetiikkayhtiö L'Oréal ovat laittaneet Googlen boikottiin löydettyään ilmoituksiaan kyseenalaisista paikoista YouTubessa.

mainonta
Youtube
Sergei Konkov / AOP

Internetjätti Google lupaa muuttaa mainostamisessa käyttämiään toimintatapoja ja tekniikoita, uutisoivat talouslehdet Bloomberg (siirryt toiseen palveluun) ja Business Insider (siirryt toiseen palveluun) perjantaina.

Yhtiö joutui kiusalliseen tilanteeseen, kun The Times -lehti paljasti (siirryt toiseen palveluun) brittiläisten veronmaksajien rahoja päätyvän epäsuorasti muun muassa vihasivustojen ylläpitäjien taskuihin. Googlen omistaman YouTuben sivuilla esimerkiksi BBC:n sekä kuninkaallisten ilmavoimien ja laivaston mainoksia on näytetty eri ääriliikkeiden videoiden yhteydessä.

Seurauksena Britannian hallinto päätti lopettaa mainostamisen Googlen sivustoilla toistaiseksi. Lisäksi mm. The Guardian -lehti ja kosmetiikkayhtiö L'Oréal boikotoivat Googlea löydettyään ilmoituksiaan sopimattomista paikoista.

Googlen toimista Isossa-Britanniassa vastaava Ronan Harris selitti blogissa (siirryt toiseen palveluun) perjantaina, että yhtiö pyrkii kaikin keinoin estämään mainosten näkymisen vihapuheen ja vastaavan loukkaavan sisällön yhteydessä.

Samalla Harris myöntää urakan olevan valtava: hänen mukaansa Google poisti viime vuonna sopimattomia mainoksia yli 300 miljoonasta YouTube-videosta.

– Kun ottaa huomioon, että YouTubeen ladataan 400 tunnin edestä videoita joka minuutti, emme aina onnistu. Pienessä osassa tapauksia mainoksia päätyy näkyville sääntöjen vastaisella tavalla. Tällöin poistamme mainokset, mutta tiedämme, että meidän pitää tehdä enemmän, Harris kirjoittaa.

Harrisin mukaan yhtiö on alkanut käydä perusteellisesti läpi käytäntöjään ja työkalujaan. Konkreettisia parannuksia hän lupaa tulevien viikkojen aikana.