Kun risteys lähestyy ja pito häviää – Rekkakuskin 3 sääntöä: Nopeus, nopeus ja nopeus

Raskas liikenne teillä raskas, mutta onnettomudet vähenevät. Taustalla on entistä paremmat työvälineet ja jatkuva koulutus.

Kuorma-auto & rekka
Mika Manninen ajaa itse ja kouluttaa muita.
Mika Manninen.Petri Vironen / Yle

Liikenneturvan tuoreen tilastokatsauksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan kuolleiden määrä raskaan liikenteen onnettomuuksissa on laskenut kolmanneksen viimeisen kymmenen vuoden aikana. Loukkaantuneiden määrä on vähentynyt hieman enemmän.

Tieto ei tule yllätyksenä Mika Manniselle. Mies ajaa työkseen raskasta kalustoa. Lisäksi pieksämäkeläinen kouluttaa ammattiveljiään ja -sisariaan ennakoivaan ajoon ja liukkaan kelin olosuhteisiin.

Vuonna 2016 kuoli raskaan liikenteen onnettomuuksissa 77 henkeä, 33 vähemmän kuin 2007. Loukkaantuneiden määrä väheni 873:sta reiluun viiteen sataan.

– Tekniikka ja työvälineet ovat parantuneet, mutta on tällaisella koulutuksellakin merkityksensä. Ammattimiehet saavat tuoreimman tiedon, joka uusiin työkaluihin liittyy, Mika Manninen summaa.

Nykyisin vähänkin uudemmat kuorma-autot on varustettu lukkiutumattomalla jarrujärjestelmillä, automaativaihteilla ja vakionopeudensäätimillä.

Jokaisen kuljettajan on ajokortin lisäksi käytävä viiden päivän mittainen ammattipätevyyskoulutus. Viiden päivän koulutuskokonaisuus pitää uusia viiden vuoden välein.

Varkautelainen Ajokoulutuskeskus Trame on yksi ammattipätevyyskoulutuksen järjestäjistä. Lauantaina Rantasalmen liukkaan kelin harjoitusradalla oli 40 leppävirtalaisen Blue Cargon kuljettajaa. Olosuhteet muuttuivat suojasäässä jäisen liukkaasta sohjoisen liukkaaksi.

– 50 kilometrin tuntivauhdissa saamme pysäytettyä tuohon esteelle. Viiden kilometrin nopeuslisäyksen jälkeen voimme väistää esteen, mutta viisi kilometriä lisää ja törmäämme päin estettä, kouluttaja Lasse Tenhunen korosti.

Terveisiä kanssa-autoilijoille: Huomio ajamiseen

Liikenteessä pätee yhteinen ohje kulkuneuvosta riippumatta, oikea tilannenopeus.

– Sellainen tilanne kutittaa takaraivoa, kun lähestyt risteystä ja pito häviää alta. Itse olen onneksi selvinnyt hiekan ja tienpitäjän suolan ansiosta, Mika Manninen.

– Oikea tilannenopeus on a ja o. Juuri aamulla tänne ajaessa oli kirkasta jäätä. Ei puhettakaan, että olisi voinut ajaa sallittua kahdeksaakymppiä.

Pahin paikka raskaan ajoneuvon ohjaamossa on, jos perävaunu karkaa linkkuun. Silloin voi syntyä pahaa jälkeä.

– Kalustovahingot ovat siinä vaiheessa huomattavia. Toki voi yrittää oikaista yhdistelmää, mutta aikaa on vähän. Sitten on parempi katsoa, että mihin ohjataan. Ja yleensä se on metsään, sillä ei kukaan vastaantulevien kaistalle halua mennä, Mika Manninen aprikoi.

Kuorma-auton tai perävaunuyhdistelmän massa pidentää jarrutusmatkoja, mitä kanssa-autoilijat eivät aina muista. Takapellissä roikkuva tai edessä hidasteleva henkilöauto turhankin tuttu yhdistelmä ammattilaiselle.

– Ohjaamosta näkee useamman auton yli ja sitä kautta osaa hieman ennakoida vauhdin hissiliikettä. Aika paljon näkee, että siellä näpelöidään kännykkää tai keskitytään johonkin muuhun kuin ajamiseen, Mika Manninen harmittelee.