Koe uusi yle.fi

Maalaistaksi käyttää asiakkaan samalla reissulla sairaalassa ja ruokaostoksilla – "Puhutut asiat jäävät tänne auton sisälle"

Pitkien etäisyyksien pohjoisessa käynti sairaalassa voi olla työpäivän mittainen. Taksimatka ei ole vain kuljetuspalvelua.

taksiliikenne
Aira Hiltula ja Pirkko Hanhisuanto Pudasjärvi
Aira Hiltula kyyditsee Pirkko Hanhisuantoa lääkärikäynnille Ouluun. Käynti Oulussa Pudasjärven Sarakylältä kestää työpäivän verran.Ensio Karjalainen / Yle

Kello on 10.21 perjantaina aamupäivällä. Taksiautoilija Aira Hiltula pysäyttää autonsa Pudasjärven Sarakylällä Pirkko Hanhisuannon portaiden eteen.

Taksi myöhästyy minuutin sovitusta ajasta. Matkantekoa hidasti yöllä satanut raskas lumi. Aura-autot eivät olleet vielä ehtineet pitäjän yhteen syrjäisimmistä nurkista.

– Ei pelota. Kyyti on turvallinen, sanoo Kela-kyydin tilannut Pirkko Hanhisuanto kuskin painaessa kaasua loskaisella Ouluntiellä hetkeä myöhemmin.

Taksi ohittaa hallitusti ajoa hidastavan rekka-auton.

Pirkko Hanhisuanto on matkalla Oulun yliopistolliseen sairaalaan. Aira Hiltula on tuttu kuljettaja. Monet kerrat Aira ja Pirkko ovat ehtineet yhdessä istua autossa. Airalle kerta on jo viikon viides.

– Kyytejä on viikoittain. Joskus joka päivä, toisinaan pari kertaa viikossa, Hiltula laskee.

Aira Hiltula sanoo, että syrjäkylien taksiyrittäjille Kela-kyydit ovat elintärkeitä.

– Näissä maisemissa liikevaihdosta suurin osa tulee niistä tai kaupungin tilaamista kyydeistä.

Yhteistyöllä säästöjä

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä siirryttiin taksien sähköiseen suorakorvausmenettelyyn Kela-kyyditysten yhteydessä vuonna 2010. Kansaneläkelaitos halusi tehostaa viime vuosikymmenen lopulla kuljetuspalvelutuotantoaan niin, että tuolloin keskimäärin kymmenen prosentin vuosittainen kulujen kasvu saataisiin pysäytettyä.

Järjestelmä toimii tehokkaasti ja tuo säästöjä yhteiskunnalle.

Matti Pohjola

Kela ja Suomen Taksiliitto allekirjoittivat syksyllä 2008 kehittämissopimukset taksimatkojen sähköisestä tiedonsiirrosta.

Kuusamolaisen Kuru-Taksi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Matti Pohjola kehuu taksien Kela-kuljetuksia vuolaasti.

– Järjestelmä toimii tehokkaasti ja tuo säästöjä yhteiskunnalle. Se myös elättää taksiyrittäjiä.

– Taksin ja Kelan sähköisen yhteistyön toteuduttua kustannusten nousu pysähtyi. Viimeisten neljän vuoden aikana ne eivät ole nousseet sairaanhoitopiirissä lainkaan, Matti Pohjola sanoo.

Joustava maksujärjestelmä

Säästöihin on vaikuttanut kuljetusten järjestelyjen ja rahansiirron digitalisointi. Kela-kuljetusten tilauskeskus toimii nyt yhdessä paikassa.

– Tieto kaikista kuljetustarpeista välittyy sinne. Keskus pystyy tehokkaasti yhdistelemään samaan suuntaan kuljetuksia tarvitsevia. Esimerkiksi Kuusamosta Oulun yliopistolliseen sairaalaan matkustavia saattaa olla Oulu-Kuusamo -välillä yhdessä taksissa useita, Pohjola toteaa.

Aira Hiltula ottaa Kela-kyytimaksu Pirkko Hanhisuannolta
Kela-kyytipäivä on ohi. Pirkko Hanhisuanto maksaa sähköisesti osuutensa matkasta.Ensio Karjalainen / Yle

Pohjola kertoo, että maksuissa on siirrytty hiljattain myös suorakorvauksiin. Asiakas saa kyydistä Kela-korvauspäätöksen jo takseissa. Aiemmin homma hoidettiin asiakkaan valtakirjalla: matka tehtiin, asiakas maksoi omavastuun, antoi taksiyrittäjälle valtakirjan, jolla autoilija haki Kelalta korvauksen osuutensa matkan hinnasta. Se tiesi paperityötä puolin ja toisin.

– Nyt maksatus toimii sähköisesti taksin yhteisen tilauskeskuksen kautta. Kuljettaja perii asiakkaalta autossa omavastuun, korvaushakemus lähtee sähköisesti taksin maksujärjestelmästä Kelalle. Parin kolmen viikon kuluttua autoilija saa tehdystä matkasta tilityksen, Pohjola selvittää.

Yhteiskuljetuksilla kilometrejä pois

Taksiliiton Kelalta ja liiton tietojärjestelmästä hankkimien tietojen mukaan yhteiskuljetusten myötä taksien ajamat matkat vähenivät viime vuonna sairaanhoitopiirissä 1,5 miljoonaa kilometriä.

– Kela säästi yhteiskuljetusten avulla 2,5 miljoonaa euroa, Pohjola tietää.

Kelan maksamissa korvaussummissa säästö oli Pohjolan mukaan 14 prosenttia. Se on suuri säästö, Pohjola sanoo.

– Kysynpä vaan, että millä muulla terveydenhoitoon liittyvällä alalla on säästöjä saatu aikaan yhtä tehokkaasti kuin meidän ja Kelan yhteistyössä viime vuosina, Pohjola kehaisee.

Kuusamon taksiasema. Matti Pohjola, Teppo Lehto, Eija Siikaluoma.
Matti Pohjola, Teppo Lehto ja Eija Siikaluoma tappavat aikaa Kuusamon taksiasemalla muun muassa korttia pelaamalla.Ensio Karjalainen / Yle

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella tehtiin takseilla viime vuonna 240 000 henkilömatkaa sairaaloihin. Kela korvasi taksiyrittäjille kuljetuskustannuksia vuoden aikana sairaanhoitopiirin alueella 15 miljoonalla eurolla. Asiakkaiden kuljetuksista maksamat omavastuut olivat kolme miljoonaa euroa.

Yhteistyö on valttikortti

Ennen Kelan ja taksiyrittäjien tiivistynyttä yhteistyötä Pohjois-Pohjanmaalla tehtiin 148 000 Kelan korvaamaa taksimatkaa vuonna 2007.

Matti Pohjola laskee, että Kela-kyydit ja kaupungin ostamat liikennöintipalvelut muodostavat Kuusamon taksiyrittäjien liikevaihdosta noin 35 prosenttia.

Aira Hiltula ja Pirkko Hanhisuanto ostoksilla/Kela-kyyti
Aira Hiltula ehtii kotimatkalla piipahtaa ruokaostoksilla asiakkaansa Pirkko Hanhisuannon kanssa.Ensio Karjalainen / Yle

– Liikevaihto on keskimäärin 95 000 euroa per taksiauto, ja jos siitä otetaan kolmannes pois, käy liiketoiminta toivottomaksi. Jos Kela-kyytejä ei olisi, ei Kuusamossa olisi missään tapauksessa 39 taksia, Pohjola sanoo.

Pohjola arvelee, että tulevaisuudessa toimiva ja kustannustehokas järjestelmä Kelan ja taksiyrittäjien kesken on valttikortti, kun kuljetukset jossakin vaiheessa kilpailutetaan.

Kuusamossa tehtiin viime vuonna 8 370 henkilömatkaa niin sanotulla Kela-kyydillä. Kela-korvauksia kyydeistä sai 2 730 ihmistä.

Kuski on hyvä kuuntelija

Pirkko Hanhisuannon sairaalamatka kestää työpäivän verran. Asiakas nousee tyytyväisenä kotiportailleen illan suussa. Paluumatkalla piipahdettiin Kurenalan keskustassa ruokaostoksilla.

On paljon asiakkaita, jotka asuvat yksin. Heillä ei ole puhekaveria.

Aira Hiltula

Päivän aikana kyydin ja kyyditettävän keskustelu ehti polveilla Sarakylän tapahtumista päivän politiikkaan. Pirkon kanssa on helppo puhua, puhelias kun on.

– Kyllä tässä eräänlaisena terapeuttinakin saa toimia. On paljon asiakkaita, jotka asuvat yksin. Heillä ei ole puhekaveria. Me taksin kuljettajat olemme neutraaleja kuuntelijoita. Ja puhutut asiat jäävät tänne auton sisälle, Aira Hiltula vakuuttaa.