yle.fi-etusivu

Google pyysi mainostajilta anteeksi – sijoitti maineikkaita brändejä vihavideoihin

Moni mainostaja oli ryhtynyt boikotoimaan Googlea, joka pani Youtube-videopalvelussaan mainosbannereita erittäin kyseenalaisiin yhteyksiin.

mainostajat
Youtube
Sergei Konkov / AOP

Googlen Euroopan-johtaja Matt Brittin on pyytänyt julkisesti anteeksi yhtiön toimintaa sen omistamassa Youtube-videopalvelussa. Mainosikkunoita oli sijoitettu esimerkiksi äärijärjestöjen videoiden yhteyteen. Viimeksi maineikas brittitavaratalo Marks&Spencer perui mainoskampanjansa Googlella väärissä yhteyksissä esitettyjen mainosten takia.

Johtaja Brittinin mukaan Google on käyttänyt miljoonia dollareita ja valjastanut tuhansia ihmisiä varmistamaan, "ettei huono mainonta pääse läpi".

Lukuisat ison rahan ilmoittelijat kuten esimerkiksi Britannian hallinto ja kosmetiikkayhtiö L'Oréal ovat laittaneet Googlen boikottiin löydettyään ilmoituksiaan kyseenalaisista paikoista Youtubessa. Esimerkiksi BBC:n sekä kuninkaallisten ilmavoimien ja laivaston mainoksia on näytetty eri ääriliikkeiden videoiden yhteydessä.

Youtubeen ladataan 400 tunnin edestä videoita joka minuutti.

Mainostajien Liitosta kerrotaan, ettei heillä ole tiedossa hankalaan valoon Youtube-mainonnassa päätyneitä suomalaisyrityksiä.