yle.fi-etusivu

Ehdotukset Hakaniemensillasta ja Merihaansillasta julki

Uudet sillat valmistuvat kaupunkilaisten käyttöön 2020-luvulla.

sillat
silta kaupungissa
Havainnekuva uudesta Hakaniemensillasta.hel.fi

Alustavat ideat Merihaansillasta ja uudesta Hakaniemensillasta on valittu. Jatkosuunnitelmia tehdään näiden julkistettujen suunnitelmien pohjalta.

Elinkaarensa lopussa oleva Hakaniemensilta, eli Hakaniemen ja Pohjoisrannan yhdistävä silta, tulee korvatuksi uudella samaan aikaan kun Kruunusiltoja rakennetaan 2020-luvun alkupuolella.

1960-luvun alussa rakennettu silta on niin huonokuntoinen, että sen korjaaminen tulisi kokonaan uutta siltaa kalliimmaksi.

– Se on sellainen niin sanotusti oman aikansa lapsi, joka ei vastaa nykyajan standardeja, projektinjohtaja Ville Alajoki Helsingin kaupungin rakennusvirastosta kommentoi.

Vanha silta puretaan ja sitä korvaamaan tuleva uusi silta rakennetaan nykyisen sillan itäpuolelle. Uusi silta on noin 110 metriä pitkä ja sillä on edeltäjänsä tapaan 2+2 autokaistaa, sekä pyöräilybaana ja jalankulkuväylä.

Uusi Hakaniemensilta tulee olemaan aiempaa matalampi, sillä sen alikulkukorkeus on alle 5 metriä.

– Purjeveneet eivät mahdu sen ali seilaamaan, mutta eivät ne mahdu tälläkään hetkellä, Alajoki sanoo.

Suunnitelma uudesta Hakaniemensillasta on kaupunginsuunnitteluviraston, rakennusviraston ja HKL:n edustajista koostuvan raadin mukaan veistoksellinen ja sopivan omaleimainen.

– Uusi silta tulee kestämään ainakin seuraavat sata vuotta, jos sitä ylläpidetään asianmukaisesti, Alajoki sanoo.

silta, jossa raitiovaunu
Havainnekuva Merihaansillasta.hel.fi

Merihaansilta sointuu kaupunkinäkymään

Merihaansilta on uusi siltayhteys, joka liittyy Kruunusillat-hankkeeseen. Elokuussa 2016 Helsingin kaupunginvaltuustolta rakentamispäätöksen saaneet Kruunusillat yhdistävät raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman osaksi kantakaupunkia.

Merihaansilta yhdistää Merihaan Sompasaaren eteläkärkeen eli Nihtiin. Sillalla ei ole autoliikennettä. Sillä kulkee raitiotie, pyöräilybaana ja jalankulkuväylä.

Projektinjohtaja Alajoki kertoo, että noin 400 metriä pitkän Merihaansillan alikulkukorkeus tulee olemaan vain noin 2 metriä.

– Kyseessä on matala laiturimainen rakenne, joka sallii kaupunkinäkymän Kalasatamasta Pohjoisrantaan.

Vaihtoehtoisia siltasuunnitelmia oli laatimassa kaksi konsulttiyhtiötä, joista Pontek Oy:n ideat valittiin jatkosuunnittelun pohjaksi.

Seuraavaksi silloista aloitetaan yleisuunnitteluvaihe, jotka tehdään osana Hakaniemen kunnallisteknistä yleissuunnitelmaa. Siltoja aletaan rakentaa vasta ensi vuosikymmen alkupuolella.