Kokkolan keskustan tyhjät liiketilat huolestuttavat – rakentamisella ja digiloikalla eroon "takapihamaisesta tunnelmasta"

Kokkolan kaupunkikeskustassa on runsaasti tyhjiksi jääneitä liiketiloja. Surullisen ilmiön taustalla on monimutkainen vyyhti syitä. Lääkkeitäkin on useita.

taajamat
Kuvassa tyhjän liiketilan ikkuna
Heini Holopainen / Yle

Kokkolan keskustassa vuokrataan-lappu tai loppuunmyynti-ilmoitus löytyy ikkunasta muun muassa kahvilan, kangaskaupan, sisustusliikkeen, urheilukaupan ja kirjakaupan kohdalta.

Kivijalkaliikkeiden lopettamiset lyövät masentavan leiman maakuntakeskukseen. Vaikka kaupungin väkiluku ei suinkaan taannu, sen ydinkeskusta tuntuu näivettyvän.

Keski-Pohjanmaan yrittäjien toimitusjohtaja Mervi Järkkälä lähtee miettimään kaupunkikeskustan elävänä säilymistä yritysten kautta.

Verkkosivut ovat tänä päivänä ihan välttämättömät.

toimitusjohtaja Mervi Järkkälä

Järkkälän kokemus on, että yrityksen elinvoimaisuuden tae on ensinnäkin itse tuote. Tuotteen on oltava kunnossa, että se myy. Sen lisäksi on panostettava markkinointiin, mikä nykyään tarkoittaa vähintään verkkosivuja.

– Verkkosivut ovat tänä päivänä ihan välttämättömät. Me ihmiset käymme googlaamassa erilaisia tietoja. On löydyttävä aukioloajat ja sijainti jopa niin pitkälle, että voit omaan mobiiliin asentaa reitin, jota pitkin pääset paikalle. Myös Facebookin hyväksikäyttö auttaa, se on hyvin edullista. Muutamalla eurolla saa markkinoitua omaa tuotettaan. Siihen tekniikkaan löytyy apuja esimerkiksi ammattikorkeakoulusta.

Ei ole digitaalista jalanjälkeä

Monen kerroksen keskusta (siirryt toiseen palveluun) -nimisen kehittämisohjelman valmistellut yrittäjä Tiina Isotalus painottaa myös digitaalista läsnäoloa. Hänen arvionsa mukaan täkäläisestä yrittäjästä ei välttämättä löydy ollenkaan niin sanottua digitaalista jalanjälkeä. Ei ole nettisivuja, eikä sivuja somealustalla.

– Ihmiset syövät silmillään ja selvittävät netistä, minkä tyyppinen joku paikka on. Kokkolassa ja Keski-Pohjanmaalla ollaan nettiperiferiassa eli ihan kaikista yrityksistä ei löydy digijalanjälkeä. Seuraava askel olisi, löytyvätkö palvelut yksittäisen linkin takaa ja onko palvelut osattu hakukoneoptimoida. Koko kaupunkikeskustan alueelta pitäisi antaa yrittäjille tukea, että miten näytään digiaikana.

Kuvassa tyhjän liiketilan näyteikkuna
Heini Holopainen / Yle

Miksi täällä ollaan jälkijunassa?

– Toki se voi olla ikäkysymys. Pitkään on ajateltu, että "kyllä ne ihmiset tietää". Mutta ei se ole sitä, eivät he tiedä. Yrittäjän kannattaisi ajatella pitemmälle, että jos verkkomainonta nyt viekin siltä yrittämiseltä aikaa, niin mikä se hintalappu on vuoden lopussa. Digimaailmaan paneutuminen vie aikaa, mutta kannattaa, rohkaisee Isotalus.

Katse laajempaan kokonaisuuteen

Isotalus haluaa kuitenkin suunnata katseen muualle kuin yksittäiseen yrittäjään.

– Mielenkiintoisempi tässä on yksittäistä yrittäjää laajempi kokonaisuus. Millaisena kantakaupunki näyttäytyy ostostelijan näkökulmasta eli millaisia ovat muutkin palvelut? Miten viihdytään ja voidaan viettää aikaa?

Samaa mieltä on yrittäjien Mervi Järkkälä.

– Kaupunkisisustamisella on yllättävän suuri merkitys, tietää Järkkälä ja kiittelee Pohjois-Pohjanmaan kuntien Kaapo-hanketta, jossa halutaan kehittää keskustojen viihtyisyyttä.

Kaapolla (siirryt toiseen palveluun) halutaan saada pikkukaupunkien taajamiin enemmän yrityksiä ja sitä kautta elämää. Siinä paneudutaan asiaan kaavatasolla, mutta ideoidaan myös patsashankkeita ja vanhojen rakennusten kunnostamisia.

"Takapihamainen tunnelma"

Monen kerroksen Kokkola -kehittämisohjelmassa tuodaan esiin, että keskustan on kehityttävä nykyisestä niin, että elinvoimaisuus säilyy. Houkuttelevaan kokonaisuuteen kuuluvat kulttuuri, tapahtumat, liikenneväylät, rakentaminen ja esimerkiksi turvallisuus.

On katvealueita, joissa tulee ajatus, että kaupunki hävisi johonkin.

yrittäjä Tiina isotalus

Tiina Isotalus tuo ideaa käytäntöön. Pitää miettiä, miten vaikka valaistus, viheristutukset ja tauon paikat houkuttelevat ihmistä jäämään keskustaan. Esimerkiksi Kokkolan Kauppatori ei Isotaluksen mukaan ole kaukana keskustasta, mutta se on irrallaan kaikesta muusta.

Näkymä torin esiintymisllavalta Torikadun suuntaan
"Kauppatori ei ole kaukana, mutta irrallaan muusta kokonaisuudesta".Jukka-Pekka Tyhtilä / Yle

– Rakennuksilla, kylteillä ja istutuksilla voi johdattaa ihmisiä paikasta toiseen. Kokkolassa on ongelmana, että täällä liikkuessa tulee yhtäkkiä takapihamainen tunnelma. On katvealueita, joissa tulee ajatus, että kaupunki hävisi johonkin.

Näitä siis voisi parantaa, sillä Isotaluksen mukaan perusta on hyvä:

– Meillä on kuitenkin keskustassa käveltävyys ja kauniita rakennuksia. On kompakti koko ja oikeasti historiaa. Miksei myös hymyilevä Kokkola ja kaksikielisyys.

Pahimmat kriitikot sanovat, että Kokkolan keskusta rajoittuu nykyään Purjeen alueelle. Tätä Isotalus ei allekirjoita.

– Liikkeet, joissa on lauantaiaukioloa, sijoittuvat Purjeen ympärille. Keskustan rajat menevät laajemmalle, ehkä Kauppatorista Matkahuollon kortteliin. Rantakadusta on nyt suunniteltu ihmisläheistä, bulevardityyppistä katua, kun taas Isokatu olisi historiallinen kauppakatu. Täällä on hirveän hyvät edellytykset lähteä rakentamaan ihmisystävällistä ympäristöä.

Autolla oven eteen, kiitos!

Keski-Pohjanmaan yrittäjien toimitusjohtaja Mervi Järkkälä toteaa, että yritysten täytyy olla helposti saavutettavissa, jos niihin halutaan asiakkaita. Kokkolassa on perinteisesti haluttu ajaa autolla aivan liikkeen oven eteen. Tämän Järkkälä tunnistaa.

– Täällä pitää autoilija ottaa huomioon. Hyvä esimerkki on Oulu, jossa maan alla on valtavat parkkitilat, joista ihmiset nousevat keskustaan ostoksille.

Yle Kokkolan Facebook-keskustelussa moni kantaa ottanut oli sitä mieltä, että kaupunkikeskustassa pitäisi päästä asioimaan autolla nykyistä helpommin. Haluttiin maksutonta parkkiaikaa tai ainakin yli tunnin pysäköintiaikoja. Liian ahkeraa sakottamista harmiteltiin myös. Parkkitalojen ahtaus ja vaikeapääsyisyys harmittivat keskustelijoita.

Kuvassa pysäköintipaikan osoittava merkkin, jossa lisäkilpi, joka kehottaa kiekon käyttöön. Merkki on kiinnitetty punatiiliseen seinään.
YLE / Anssi Leppänen

Kokkolan keskustan houkuttelevuutta pohtinut Tiina Isotalus on eri kannalla. Hän on sitä mieltä, ettei kuluttajan tarvitse aina päästä autolla oven eteen. Siinä olisi kuluttajan kouluttamisen paikka, miettii hän.

– Kokkolassa näkyy eräänlainen taajamakaupungin leima eli mennään autolla keskustaan, jossa asioidaan äkisti, ja mennään nopeasti pois. Se näkyy täällä.

Marketit peikkona vai ovatko?

Facebook-keskustelussa ihmiset olivat huomanneet, että samaan aikaan, kun keskusta hiljenee, markettien ovi käy tiuhaan tahtiin junaradan toisella puolen.

Kukaan ei halua tulla autioon kaupunkiin asioimaan, mutta jos ydinkeskustassa asuvat ihmiset kävisivät ilta-aikaan vaikka kahviloissa, niitä kannattaisi pitää auki.

yrittäjä Tiina Isotalus

Sekä Mervi Järkkälä, että Tiina Isotalus ovat sitä mieltä, että marketteja tarvitaan. Ne eivät edes mahtuisi keskustaan. Sen sijaan kaikkien etu olisi, että keskusta pysyisi elinvoimaisena.

Tiina Isotalus tarjoaa yhdeksi lääkkeeksi asuntorakentamista. Jos keskustassa asuisi ihmisiä, he olisivat valmiita käyttämään keskustan palveluita.

– Pitkän tähtäimen suunnitelman on oltava, että keskustassa rakennetaan tehokkaammin, tiiviimmin ja korkeammalle ja sinne kaavoitetaan nimenomaan asuntoja. Kukaan ei halua tulla autioon kaupunkiin asioimaan, mutta jos ydinkeskustassa asuvat ihmiset kävisivät ilta-aikaan vaikka kahviloissa, niitä kannattaisi pitää auki.

Yle Kokkolan somesivulla onkin käyty vilkasta keskustelua siitä, kuinka kivijalkaliikkeet sulkevat ovensa liian aikaisin, eikä viikonloppuna pääse kahville juuri mihinkään.

Yrittäjien Mervi Järkkälä on pannut merkille saman asian:

– Kokkola poikkeaa monista muista kaupungeista iltahiljaisuuden osalta. Toki on vaikea verrata, sillä täysin samankokoista ei löydy. Sunnuntai tahtoo olla hiljainen, samaten arki-illat ovat hiljaisia. Ravintoloilla on hyvää tarjontaa, mutta asiointikulttuuri taitaa täällä olla erilainen, kun vertaa vaikka Tampereeseen tai Jyväskylään.

Aukioloajat ovat murroksessa?

Yrittäjä Tiina Isotalus veikkaa, että kymmenen vuoden päästä eletään erilaista aukiolojen aikakautta. Aukioloajat on juuri vapautettu, mutta nyt eletään vielä murroksen aikaa, jossa yrittäjät kipuilevat vanhan ja uuden välissä.

Liikkeen aukioloaika.
Tiina Isotaluksen mielestä kivijalkaliikkeetkin joutuvat miettimään uudestaan aukioloaikoja.Mika Moksu / Yle

– Väitän, että 10 vuoden päästä sunnuntai tulee olemaan ykkösshoppailupäivä. Tässä on kauppiaalle haastetta. Varmasti aukioloajat tulevat murtumaan.

Entä jos kivijalkayrittäjä lähtisi myöskin myymään netissä?

yrittäjä Tiina Isotalus

Aukioloaikoja voidaan pohtia klassisena muna vai kana -asetelmana. Ovatko aukioloajat liian lyhyitä, jolloin asiakkaat eivät ehdi asioida? Vai istuvatko yrittäjät liikkeissään turhan panttina ja ilman asiakkaita silloin, kun venyttävät omaa jaksamistaan ja liikkeen aukioloaikoja iltaan asti?

– Näiden asioiden ympärillä aina pyöritään. Minusta elinvoimakeskustelu on turha, jos kaavoituksella saadaan keskustaan enemmän asukkaita. Se ratkaisi ongelmat, sillä jopa Pietarsaaren keskustassa on eri tavalla asukkaita kun Kokkolassa. Minusta siellä on rikkaampia palveluita, kiinnostavampia yrityksiä ja aidompaa kaupunkikulttuuria kuin Kokkolassa, lataa Isotalus.

Nettikauppa tulee ja kuristaa

Yhä kiihtyvä nettikauppa karkottaa kivijalkayrittäjien asiakkaita. Liikkeessä saatetaan katsastaa tavara ja tilata se sitten ulkomaisesta nettikaupasta. Eikä vähiten hinnan vuoksi.

Tiina Isotalus ei halua syyllistää kuluttajaa, joka ymmärrettävästi etsii edullista tuotetta. Mutta miten pieni yrittäjä voi vastata haasteeseen?

– Kaupan murros on tosi iso teema. Kivijalkayrittäjien pitää miettiä, miten kilpailla verkkokaupan kanssa. Mitä heillä on tarjottavana, jolla erottautuu? Entä jos kivijalkayrittäjä lähtisi myöskin myymään netissä, haastaa Isotalus.

Kuvassa paketteja hyllyssä
YLE / Kalle Niskala

Hän vinkkaa, että kivijalkaliikkeeseen menevä asiakas olettaa saavansa tuotteen heti käteensä. Netistä tilattaessa taas kuluu aikaa ja tuote täytyy lopuksi hakea jostain. Entä jos kivijalkayrittäjä tarjoaisi nettikaupassaan mahdollisuutta noutaa tuote liikkeestä, vaikka heti huomenna?

– Milloin ihmiset eniten etsivät tuotteita? He surffaavat ja vertailevat kaupassa ollessaan. Entä jos liiketilassa olisi tarjolla infopömpeleitä, josta voi vaikka tehdä tilauksen heti, visioi Isotalus.

Omistajanvaihdos ei lopettaisi yritystä

Juuri tänä keväänä Kokkolan keskustan näkyvimmille liikepaikoille on lyöty lappuja luukulle. Monen kerroksen keskusta -kehittämisohjelman koostanut Tiina Isotalus on silti toiveikas. Hän uskoo, että vuoden päästä tilanne on toinen.

Mervi Järkkälä taas arvioi, että yrittäjien tekemiä lopettamispäätöksiä pystyttäisiin jarruttelemaan. Moni hanskat tiskiin lyönyt yrittäjä ei ole tullut ajatelleeksi, että liiketoiminnalle voisi löytyä jatkaja.

– Ovatko kaikki kivijalkakaupat miettineet omistajanvaihdosta tarpeeksi. Muutama päivä sitten yrittäjä kävi ja kertoi, että lopettaisi yrityksen. Kävi kuitenkin ilmi, että 20 vuotta yrityksessä töissä ollut myyjä saattaisi voida jatkaa yritystä. Eli ehkä ei oivalleta ensimmäisenä keinona sitä omistajanvaihdosta. Se turvaisi työpaikkoja ja liikkeen jatkon.

24.3.2017 kello 8:35 otsikkoa muutettu