Väite: keskustan kehittäminen vaatii torinalusparkin Hämeenlinnassa

Suurin osa Ylen vaalikoneeseen vastanneista hämeenlinnalaisehdokkaista sanoo kiitos ei torinaluspysäköinnille.

Hämeenlinna
Hämeenlinnan tori Raatihuoneen parvekkeelta kuvattuna.
Torinalusparkkia vastustetaan kaupungissa kiihkeästi. Myös Ylen vaalikoneessa ehdokkaiden enemmistö on toriparkkia vastaan.Ville Välimäki / Yle

Mikäli Hämeenlinnan ydinkeskusta aiotaan muuttaa toimimaan kevyen liikenteen ehdoilla, on torinalusparkki ainoa vaihtoehto. Näin sanoo Hämeenlinnan kaupunkikeskustayhdistyksen palvelupäällikkö Sari Hagemeier.

Hagemeierin sanoihin yhtyy myös kaupungin pysäköintiyhtiön toimitusjohtaja Jarmo Kulmala.

– Jos suunnittelemme keskustaa, jossa kevyt liikenne on pääosassa, niin torin tuntumassa on oltava autoparkki.

– Torin päälle ei varmasti rakenneta mitään, joten ainoa mahdollisuus on torin alle. Valitettavasti muita vaihtoehtoja ei ole, esimerkiksi ykköskorttelin alle parkkihalli ei mahdu, sanoo Jarmo Kulmala Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:stä.

Ankara vastustus

Torinalusparkkia vastustetaan kaupungissa kiihkeästi. Ylen vaalikoneeseen (siirryt toiseen palveluun) vastanneista Hämeenlinnan kunnallisvaaliehdokkaista 84,2 prosenttia vastustaa torin alle tulevaa parkkihallia.

Kuitenkin melko laajasti on halua myös sille että torin seudun liikennettä kehitetään kevyen liikenteen ehdoilla. Hiljaiselle torille halutaan myös lisää elämää.

Sekä Sari Hagemeier että Jarmo Kulmala ovat yhtä mieltä siitä, että tässä on toiveissa selvä ristiriita.

Tunnetta vai järkeä?

Toriparkin vastustus on ajoittain lähes uskonomaista. Torin alle rakentaminen on kallista. Parkkiluola maksaisi 28 miljoonaa euroa eikä sen ylläpitäminenkään ole aivan halpaa. Jarmo Kulmala myöntää ymmärtävänsä niitä, jotka pitävät hallia liian kalliina.

– Hämeenlinnassa on paljon rahanreikiä, esimerkiksi sisäilmaongelmissa painivat koulut ja päiväkodit. Kaikkeen eivät rahat riitä. Toisaalta on selvää, että torinalusparkkiin liittyy myös tunteellisia pelkoja siitä, että parkki pilaisi torin.

– Nämä pelot ovat mielestäni vääriä. Päinvastoin, hallin rakentamisen yhteydessä voitaisiin torilta poistaa nykyiset rumat, väliaikaiset rakennukset ja rakentaa tilalle siistit ja viihtyisät kahvila- ja myyntitilat, muistuttaa Jarmo Kulmala.

Kyse ei ole autoista

Kaupunkikeskustayhdistyksen palvelupäällikkö Sari Hagemeier korostaa, että torinalusparkissa ei ole kyse ainoastaan autoista ja parkkitilasta.

– Tätä ei saisi ajatella autot edellä. Torinalusparkki pitäisi ymmärtää mahdollisuutena kehittää keskustan aluetta viihtyisäksi, siten, että liikkeet ja ihmiset palaisivat takaisin autioituneeseen keskustaan.

– Parkkiluola mahdollistaisi miellyttävän ympäristön, jonne olisi helppo tulla autolla, joka viedään piiloon maan alle, visioi Sari Hagemeier.

Turha toivo

Torinalusparkki jää sitä toivovien haaveeksi ainakin lähitulevaisuudessa. Kunnallisvaaliehdokkaista parkin rakentaisi Ylen vaalikoneen perusteella vain reilu kymmenen prosenttia ehdokkaista.

Kaiken lisäksi puolueiden vaikutusvaltaisimmista ehdokkaista lähes kaikki ovat toriparkkia vastaan. Samalla jotkut heistä pitävät tärkeänä jonkinlaisen parkkiratkaisun etsimistä.

– Tärkeintä olisi, että tehtäisiin viimein päätös asiassa, että päästäisiin eteenpäin, huokaa Sari Hagemeier.

– Toriparkkia on vatvottu vuosikausia ja torin seudun kehittäminen on odottanut ratkaisua. Se pitää nyt saada, vaatii palvelupäällikkö Sari Hagemeier Hämeenlinnan kaupunkikeskustayhdistyksestä.