1. yle.fi
  2. Uutiset

Trump nosti lapsuuden pelot pintaan – drag queen Jemina teki niistä monipäisen hirviön

Helsinki Dance Companyn taiteellinen johtaja Jyrki Karttunen pukeutuu taas naiseksi.

tanssi
Tanssitaiteilija ja koreografi Jyrki Karttunen roolihahmo Jemina keikistelee lavalla.
Tanssitaiteilija ja koreografi Jyrki Karttunen Jemina-roolihahmossa.Jari Kovalainen / Yle

Helsinki Dance Companyn taiteellinen johtaja Jyrki Karttunen, 47, on pukeutunut vaaleanpunaiseen jakkupukuun. Se tuo mieleen tyyli-ikonina tunnetun Jackie Kennedyn. Karttunen on palannut vanhaan roolihahmoonsa Jeminaan, jonka tanssitaiteilija lanseerasi vuonna 2012. Silloin sai ensi-iltansa teos Jeminan monta elämää, joka päätyi sittemmin Helsingin kaupunginteatterin ohjelmistoon. Nyt Karttusen drag-hahmo palaa kehiin entistä suurempana ison ensemblen kera.

Uusi tanssiteatteriteos Jemina, The Great American Show, marssittaa esiin hämmentävän joukon esiintyjiä. Teos leikittelee sukupuolilla ja sukupuolirooleilla. Se tuntuu jopa muodikkaalta queer-kulttuurin valossa, sillä nyt eletään aikaa, jossa sukupuolivähemmistöt tulevat kaapista ulos. Tekijät puhuvat teoksestaan feministisenä manifestina.

Sen sisältöön on vaikuttanut Donald Trumpin valinta Yhdysvaltain presidentiksi.

– Teoksen tekemisessä tapahtui iso käänne matkan varrella. Olin ensin lähettämässä Jeminaa Yhdysvaltoihin tietämättä, että Trump valitaan presidentiksi, Karttunen sanoo.

Trumpin valinnan jälkeen Karttusella nousivat esiin vanhat pelot. Hän puhuu määrittelemättömistä hirviöistä, joita lapsena pelättiin. Karttusen uuden tanssiteatteriteoksen käsikirjoittaneella Heidi Räsäsellä on sama kokemus.

– Kun Trump astui valtaan, lapsuuden kuoleman- ja ydinsodanpelot heräsivät, Räsänen sanoo.

Tekijät päättivät uhrata Jeminan, joka pohti ensimmäisessä teoksessaan identiteettiään. Nyt hänestä on tehty monipäinen hirviö.

Tanssitaiteilija ja koreografi Jyrki Karttunen roolihahmo Jemina punaisen verhon edessä.
Helsingin kaupunginteatterin pääkoreografi Jyrki Karttunen Jemina-roolihahmossa (Jemina, The Great American Show)Jari Kovalainen / Yle

Trash-ilmiö

Vastoin tekijöiden odotuksia Jeminasta on tullut vuosien varrella trash-ilmiö. Innokkaimmat fanit ovat seuranneet hahmoa esityksestä toiseen. Se on poikkeuksellista tanssitaiteessa. Jeminan synnyttämisessä alusta lähtien mukana ollut ohjaaja puhuu hahmosta viewmaster-hologrammina.

– Kun tapasin tämän nartun ensi kerran neljä vuotta sitten, luonnehdin sitä anatomisesti epäkorrektiksi olennoksi, jota ikä, aika ja sukupuoli eivät määritä, Heidi Räsänen sanoo.

Karttusen hahmossa voi nähdä myös ikääntyvän tanssitaiteilijan tragedian. Vauhtia on pudotettava ja esiintyjyyttä yritettävä laajentaa, jos haluaa pysyä mukana kuvioissa esiintyvänä taiteilijana.

– Minulla oli tarve kokeilla tanssin, teatterin ja stand up -komedian törmäyttämistä uudella tavalla. Drag-kulttuuri tarjosi siihen kiinnostavan harmaan alueen, Karttunen sanoo.

Karttunen tuo uudessa teoksessaan lavalle ensimmäisestä Jemina-showsta tuttuja tyyppejä. Niiden rinnalla nähdään hahmoja Karttusen muista teoksista. Pohjavire on humoristinen.

Käsikirjoittaja Räsänen uskoo, että Jeminan suosio perustuu Karttuseen esiintyjänä.

– Kyllä se perustuu Karttusen rakastettavuuteen sekä siihen huokoisuuteen, mikä Jeminassa on, Räsänen sanoo.

Karttuselle itselleen hahmon suosio tuli yllätyksenä.

– Olen siitä hirmuisen imarreltu. Fanikulttuuri on minulle entuudestaan täysin vieras asia, Karttunen toteaa.

Kuva esityksestä Jemina (The Great American Show). Koulutyttöjä lavalla, seinä on pinkin värinen.
Jemina, The Great American ShowMarko Mäkinen

Uhka yhä ilmassa

Karttunen on Helsingin kaupunginteatterin tanssiryhmän johtaja, jonka pesti vaihtuu kesällä. Silloin Karttusesta tulee Helsingin kaupunginteatterin pääkoreografi. Kaksivuotinen määräaikainen tehtävä tarkoittaa sitä, että hän tekee koreografioita myös talon musikaaleihin, kuten elokuussa ensi-iltansa saavaan Myrskyluodon Maijaan.

Samalla Helsinki Dance Companysta tulee koko talon tanssiryhmä, joka esiintyy myös musikaaleissa. Ryhmän nuori siipi on tehnyt tähän asti pelkästään tanssiteatteria ja nykytanssiteoksia.

– Palaamme ikään kuin siihen muotoon, joka tanssiryhmällä on ollut suuren osan sen historiasta, Karttunen sanoo.

Manööveri voi liittyä myös tanssiryhmän ylle langenneeseen uhkaan. Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) ilmoitti reilu vuosi sitten, että Helsingin Kaapelitahtaalle nousevan Tanssin talon toimintaan ohjattava valtion vuosittainen tuki otetaan Helsingin kaupunginteatterin valtionosuudesta. Alalla ilmoitus tulkittiin niin, että summa otetaan teatterin tanssiryhmältä, vaikka asiaa ei mainita virallisesti missään.

– Helsinki Dance Companylle ei tietääkseni tapahdu mitään dramaattista, Karttunen toppuuttelee.

Jemina, The Great American Show, ensi-ilta Helsingin Kaapelitehtaalla 22.3.

Lue seuraavaksi