Tunnin juna synnyttäisi 1,5 miljoonan ihmisen työssäkäyntialueen

Turku odottelee uusia työmahdollisuuksia ja talouselämän piristymistä.

rautatieliikenne
Matkustaja kävelee junan edustalla junalaiturilla.
Jussi Nukari / Lehtikuva

Tunnin juna Turusta Helsinkiin on pykälän lähempänä toteutumista. Esisuunnittelu on aloitettu ja kevään aikana tehdään muun muassa luontoselvityksiä uuden rataosuuden varrella.

Tänä vuonna suunnitteluun on varattu kymmenen miljoonaa euroa. Puolet suunnittelukustannuksista on mahdollista saada EU:n TEN-T-osarahoituksena.

Tunnin junassa on kyse rataosuuden oikaisusta ja nykyisen radan parantamisesta. Turun ja Salon välinen osuus saa rinnalleen toisen radan, jolloin välityskyky moninkertaistuu. Salosta itään rakennetaan 95 kilometriä uutta rataa. Uuteen nopeaan junayhteyteen kuuluu myös Espoon kaupunkirata välillä Leppävaara–Kauklahti.

Kaikkiaan Turun ja Helsingin välinen rata lyhenee 40 kilometriä. Kun radalle saadaan 300 kilometriä tunnissa kiitävä kalusto, matka-aika lyhenee nykyisestä kahdesta tunnista reiluun tuntiin.

Painopisteet muuttuvat Turun eduksi

Suomalainen väestö on liikkeellä. Pohjoinen hiljenee ja väki muuttaa etelään ja lounaaseen. Suomen väestöllinen keskipiste on nyt Hämeenlinnassa ja se liikkuu aluetutkija Timo Aron mukaan kilometrin verran etelään ja lounaaseen joka vuosi.

Eniten väkimääräänsä ovat kasvattaneet ne kaupungit, joissa toimii korkeakoulu ja joihin on ratayhteys. Tunnin radan myötä Turun lenkki etelän suurkaupunkien kolmiossa vahvistuu.

Tunnin radan myötä Turun kaupunkiseutu lähenee Helsingin kaupunkiseutua eli kaksi työmarkkina-aluetta ovat kiinteämmin yhteydessä toisiinsa.

Timo Aro

– Liikenneyhteyksien merkitys kasvussa ja kilpailukyvyssä on ihan keskeinen. Tunnin radan myötä Turun kaupunkiseutu lähenee Helsingin kaupunkiseutua eli kaksi työmarkkina-aluetta ovat kiinteämmin yhteydessä toisiinsa, Aro sanoo.

Kun tunnin rata on totta, Turku on linkittynyt 1,5 miljoonan ihmisen työpaikka-alueeseen.

Tunnin juna
Yle

Uusia työmahdollisuuksia pääkaupunkiseudulla

Turkulaiset päättäjät ovat tunnin junasta innoissaan.

Kokoomuksen kaupunginvaltuutetun Lauri Katteluksen mukaan Turusta Helsinkiin kulkee työn perässä joka päivä noin 3000 henkeä. Ratahankkeen myötä määrä varmasti kasvaa.

SDP:n kaupunginvaltuutettu, kansanedustaja Ilkka Kantola pitää nopeaa junayhteyttä isona mahdollisuutena myös korkeakouluille. Junassa kun liikkuu jatkuvasti Turun ja Helsingin välillä kulkevaa korkeakouluväkeä.

Vihreiden kaupunginvaltuutettu Mikko Laaksonen pitää tärkeänä, että kehitetään myös jatkoyhteyksiä Turun rautatieasemilta muualle kaupunkiin ja maakuntaan.

2020-luvulla alkaa tapahtua

Tunnin juna on vahvassa myötätuulessa. Turkulaisten lisäksi sen takana on Sipilän hallitus.

Uusi junarata on nopea, mutta sen toteutus etenee verkkaisesti. Ensin suunnitellaan neljä vuotta, sitten odotellan rakentamis- ja rahoituspäätöksiä.

Lauri Kattelus on toiveikas. Hän uskoo, että yhteys on valmis kymmenen vuoden kuluttua. Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen on varovaisempi. Hän toivoo, että kymmenen vuoden kuluttua rakentaminen on käynnissä.